Ook in de Tour wordt het snikheet… en dat is geen goed nieuws voor Pinot

© pn

Vandaag 38 graden in ­Nîmes, woensdag 36 graden in Gap en ook in de Alpen zal het kwik flirten met de dertig graden. De meest spannende Tour in jaren eindigt dus met een heet standje. Eén favoriet ziet het met lede ogen aan. Thibaut Pinot: “La chaleur, je n’aime pas.”

Bram Vandecapelle

Zie ook:

Het was zweten tijdens de persconferentie van Thibaut ­Pinot in een zaaltje van het Grand Hôtel de Nîmes. Ploegleider Marc Madiot wist waarom: “Omdat jullie – de pers – zo massaal aanwezig zijn. Merci voor jullie belangstelling.”

Buiten was het ook warm, een kleine veertig graden in de vroege namiddag. La canicule is in het land: een periode van droogte en hitte, overdag en ’s nachts. Niet alleen de hoogte in de Alpen zal een rol spelen, de hitte zal ook een bijrol vertolken. Greg Van Avermaet wrijft zich bij zulke weersvoorspellingen in de handen, Thibaut Pinot veel minder. Zijn broer en tevens personal trainer Julien Pinot vertelde het zondagavond al. “Op een hittegolf zitten we niet te wachten.”

Thibaut Pinot presteert inderdaad zelden goed in la chaleur: de twintigste rit in de Giro van 2018, de Pyreneeën in de Tour van 2016, de Pyreneeën in de Tour van 2015. Kreeg hij in het verleden in grote rondes een inzinking, dan was de hitte vaak van de partij. “La chaleur, je n’aime pas”, was evenveel keer zijn excuus.

Net nu hij opnieuw de Franse Tourhoop is, steekt de hitte weer op. Thibaut Pinot kreeg gisteren dan ook vragen over de hitte voorgeschoteld. “Dit zijn inderdaad niet de weersomstandigheden waar ik van hou. De regen van zondag was dat wel. Maar het is nu zo en ik moet het er maar bijnemen. Als ik echt in topconditie verkeer, kan ik zeer warme omstandigheden wel aan. En ik denk dat mijn conditie meer dan goed genoeg is. Ik zal mij proberen wapenen tegen de hitte. Al denk ik dat er weinig renners echt van de warmte houden.”

© BELGA

Zonnekinderen

Ervan houden is misschien een groot woord, maar ze zijn er in ieder geval nog niet onder bezweken. Egan Bernal is een ­Colombiaan, die is de hitte gewend. Eén van de vijf rittenkoersen die hij al wist te winnen, was de Ronde van Californië. Na de Tour Down Under het warmste wat de kalender van rittenwedstrijden in de World Tour te bieden heeft. Ook geletruidrager Julian Alaphilippe heeft de Ronde van Californië op zijn naam staan en hij won dit jaar ook al in de hitte van ­Colombia en Argentinië. Blijven over, Geraint Thomas en Steven Kruijswijk. “Ik hou liever van koele temperaturen, maar ik heb al zeven keer de Tour Down ­Under gereden. Daar heb ik ­leren omgaan met de hitte”, aldus de titelverdediger van Team ­Ineos tegenover de BBC.

Met zijn opvallend witte gezicht en benen, lijkt Steven Kruijswijk geen zonnekind. Zijn coach Merijn Zeeman liet zondagavond in de Avondetappe op NOS echter optekenen dat de hitte voor zijn kopman geen probleem mag zijn. “Eind juni was er ook een hittegolf in Frankrijk. Net toen hebben we alle Tourritten in de Alpen verkend. In het dal was het gemakkelijk veertig graden. Steven weet dus hoe het voelt om in die hitte de cols op te rijden. Dat lijkt ons een voordeel.” Pinot zal het niet graag lezen.

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen