Tanja Gysbrechts in haar yogastudio. © Chris Van Rompaey

Yogalerares schrijft doeboekje voor kinderen tot twaalf jaar

Lier -

Tanja Gysbrechts van Pure Essence in Lier geeft al elf jaar yogales. Zopas verscheen van haar Tom ontdekt het yogabos, een interactief yogaboek voor kinderen van 3 tot 12 jaar.

Chris Van Rompaey

“Toen ik in 2008 in een burn-out terechtkwam, raadde mijn huisarts me aan om met yoga te beginnen. Dat heeft me zo geholpen dat ik nadien een opleiding als yogateacher ben gaan volgen. Ondertussen geef ik al elf jaar als zelfstandige yogales op verschillende locaties in Lier, onder meer op de zolder van café-bistro Het Looks. Die plek ruilde ik twee jaar geleden in voor een zaaltje boven de Crossfit op de Kesselsesteenweg 6 in Lier”, zegt Tanja Gysbrechts.

“Hier geef ik hoofdzakelijk yoga aan volwassenen en dan vooral aan vrouwen die echt tot rust willen komen. Ik werk uitsluitend met kleine groepen van maximaal tien personen, omdat je dan veel meer aandacht aan de mensen kunt schenken. Af en toe verzorg ik ook workshops, onder meer voor kinderen.”

Voorlezen

“Vroeger gaf ik ook kinderyoga. Schrijven voor kinderen is dus niet zo vreemd. Het is trouwens altijd een droom van me geweest om een boek te schrijven. Mijn debuut is uiteindelijk een interactief kinderyogaboek geworden voor kinderen van 3 tot 12 jaar. Voor de jongste kinderen is het uiteraard de bedoeling dat iemand het voorleest en dan samen met het kind de yogahoudingen doet. Ouderen kinderen kunnen het boekje zelf lezen en zonder hulp de houdingen uitproberen”, verduidelijkt Tanja Gysbrechts.

Door het verhaal zitten verschillende yopgahoudingen verweven. © Chris Van Rompaey

“Dit boek is voor alle duidelijkheid geen louter instructieboek. Integendeel, er zit een echt verhaal in waarbij het hoofdpersonage Tom op ontdekking gaat in het yogabos en er onder andere een hert ontmoet. Door het verhaal zitten verschillende yopgahoudingen verweven. Yoga voor kinderen is trouwens niets abnormaals. Het is leuk en het helpt om hun zelfvertrouwen te vergroten. Als een houding eens niet lukt, gaan ze die namelijk herhalen tot ze het kunnen (volhouden). Yoga helpt ook om de rust in hun hoofdje te voelen én het maakt hen natuurlijk ook soepeler.”

‘Tom ontdekt het yogabos’ telt 48 pagina’s en kost 14,99 euro. Het doeboekje is te koop bij Pure Essence en online via www.boekscout.nl
Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Lier