Direct naar artikelinhoud
Consumenten

Record: 600 miljoen euro aan gratis producten

Supermarkten gaven nog nooit zoveel weg. Dat komt door de harde concurrentie tussen de ketens.Beeld ANP

Vorig jaar hebben producenten en supermarkten een recordaantal producten gratis weggegeven. In totaal gaat het om meer dan 600 miljoen euro, een stijging van meer dan 25 procent tegenover twee jaar geleden.

Het gaat om promoties zoals ‘1+1’ gratis of ‘2+1’ gratis. “Het aantal giveaways heeft te maken met de grote concurrentie op de Belgische markt. Merken en supermarkten gebruiken promoties om klanten te trekken of te behouden”, zegt Pierre-Alexandre Billiet van retailvakblad Gondola. “De gemiddelde levensduur van een product is twee jaar, met promoties kan je daar 12 maanden bovenop doen, afhankelijk van het soort product.”

Toch is er een keerzijde aan het grote aantal ‘weggegeven’ producten en promoties: het dreigt een vicieuze cirkel te worden. “Voor 10 procent korting komt geen enkele consument meer uit zijn bed. Mensen raken gewoon aan dat soort promoties. Bovendien is er de financiële kant. De gemiste omzet door de promotie wordt meestal verdeeld tussen het merk en de retailer, waardoor het verlies draagbaar wordt. Bij een ‘1+1 promotie’ moet je al dubbel zoveel verkopen om dezelfde omzet te halen.”