Luister naar

Minister Wopke Hoekstra leerde belangrijke lessen van zijn opa en oma

Nieuws
Van medemenselijkheid worden we allemaal beter. Het leidt tot geluk, dankbaarheid en wederkerigheid.
Wopke Hoekstra
woensdag 14 november 2018 om 03:00
Minister Wopke Hoekstra van Financiën: ‘Medemenselijkheid is makkelijk als het goed gaat, als je geld genoeg hebt en geen risico loopt. Het wordt moeilijker als je pech hebt, weinig geld hebt, of als je grote risico’s loopt.’
Minister Wopke Hoekstra van Financiën: ‘Medemenselijkheid is makkelijk als het goed gaat, als je geld genoeg hebt en geen risico loopt. Het wordt moeilijker als je pech hebt, weinig geld hebt, of als je grote risico’s loopt.’ anp / Bart Maat

De recente schietpartij in Pittsburgh toont aan dat antisemitisme de realiteit van vandaag is. Online en offline neemt het ook in Nederland toe. Tachtig jaar na de Kristallnacht laat het zien dat we gezamenlijk tegen dit gif in de samenleving moeten blijven strijden. Dat is een strijd die voor velen wordt bepaald door ervaringen uit de Tweede Wereldoorlog. Zoals het verleden ons altijd beïnvloedt, heeft het oorlogsverleden van mijn familie ook mij beïnvloed. Niet als trauma, maar wel als inspiratiebron.

Mijn grootouders van moeders kant brachten de oorlog door in gevangenschap, in een Japans kamp in Nederlands-Indië. En twee broers van mijn grootvader waren actief in het verzet. De een is gefusilleerd en ligt op de erebegraafplaats in Bloemendaal. De ander kwam om in Neuengamme.

Mijn grootouders Hoekstra, de ouders van mijn vader, hadden tijdens de oorlog Joodse onderduikers in huis. Dat was geen besluit dat zij op een dappere dag namen. Het ging terloops, met aarzeling. Er werden van hen daden van medemenselijkheid gevraagd, steeds iets groter, die zij niet wilden weigeren.

een kleine stap

Mijn grootvader was docent klassieke talen. Op een ochtend verscheen een van zijn leerlingen niet in de klas, de toegang tot de school was hem verboden. Omdat hij Joods was. Om wie hij was. Mijn grootvader begon hem na verloop van tijd thuis te doceren. Een kleine stap, want hij vond de jongen aardig en het ging maar om af en toe een les. Al snel kwam de vraag of mijn grootouders deze jongen een tijdje in huis konden nemen. Een iets grotere stap: mijn grootvader kende de jongen, en het was maar tijdelijk. Maar toch wat anders dan lesgeven. En niet langer zonder risico. Toen de leerling van mijn grootvader na een paar weken naar een ander adres vertrok, duurde het niet lang of er werd opnieuw een beroep op mijn grootouders gedaan. Een Joods echtpaar betrok de zolderkamer van hun rijtjeshuis. Dat was een fundamentele stap: het waren mensen die zij niet kenden, aan wie zij niets verplicht waren, en voor onbepaalde tijd. Natuurlijk waren ze bezorgd. Om de onderduikers, om hun eigen welzijn en dat van hun dochtertje, mijn tante. De vrees was vooral, vertelde mijn oma mij ooit, dat zij het zou verklappen. Probeer een peuter of een kleuter maar eens een geheim te laten bewaren.

de buren

Eén verhaal krijg ik niet meer uit mijn hoofd. Op een dag dronken mijn grootouders koffie bij de buren. De vraag die je in die jaren altijd over anderen stelde, maar nooit hardop, was: aan welke kant staan jullie? Mijn grootouders wisten dat niet van de buren. Tijdens het gesprek klonk het geluid van een kraan die werd opengedraaid – in het huis van mijn grootouders. Het gesprek stokte. De stilte was kort en oorverdovend. Die nacht konden mijn grootouders de slaap niet vatten, stel ik mij zo voor. Maar er stonden geen Duitsers voor de deur. En de dagen en weken daarop ook niet. Nooit spraken de buren over de opengedraaide kraan.

bewondering

Ik heb de geschiedenis van mijn grootouders aan beide kanten altijd met bewondering tot me genomen. Want, een beetje medemenselijkheid is makkelijk als het goed gaat, als je geld genoeg hebt en als je geen risico loopt. Het wordt een stuk moeilijker als je pech hebt in het leven. Als je weinig geld hebt, of als je grote risico’s loopt.

Wat betekenen de daden van medemenselijkheid van toen, nu voor ons? Het zijn natuurlijk geen vergelijkbare grootheden. Op het moment dat u en ik een euro in de collectebus stoppen, staat dat mijlenver af van kwesties over leven en dood. Maar toch stelt het leven je elke dag opnieuw de vraag: hoe doe je dat vandaag, in het welvarende Nederland van de 21e eeuw?

De Joodse filosoof Martin Buber betoogde dat de mens pas werkelijk mens wordt in relatie tot een ander – in de ontmoeting. Hij schreef over ‘de smalle bergkam waar Ik en Gij elkaar ontmoeten’. Dat ‘rijk van tussen’ zoals hij dat noemt, wijst voor toekomstige generaties een weg voorbij individualisme en collectivisme.

Ik geloof met Buber dat de Ik pas echt mens wordt in relatie tot de Ander.

onze kinderen

De afgelopen eeuwen is het gelukt de individuele vrijheden te bevechten op de overheid en op het collectief, en dat is een groot goed. Iedereen heeft in Nederland de vrijheid om te geloven en te zeggen wat hij denkt. Maar we zijn op een hyperindividualistisch punt in de geschiedenis aangekomen. Dus de vervolgvraag is: hoe streven we naar relaties en verbinding zonder daarbij iets af te doen aan individuele vrijheden.

We leren van voorbeelden uit het verleden. Mijn vrouw en ik proberen die lessen door te geven aan onze vier kinderen, met vallen en opstaan. Bijvoorbeeld door ze van jongs af aan te vragen: wat vind je er zelf van? Onafhankelijk in het leven staan en een ander oordeel dan de rest van de groep durven innemen, is ongelofelijk lastig, maar wel heel waardevol. Natuurlijk zijn er regels, maar we proberen ze te leren om ook altijd zelf te blijven nadenken. Zelfs als anderen, in de klas, in de buurt, of op straat, er anders over denken.

ander kind

We vragen ze ook: wat zou een ander kind daar nu van vinden? Stel je eens voor dat dit bij jezelf gebeurde? Omzien naar een ander komt neer op een verbinding maken, je verdiepen in de ander, die ander proberen te begrijpen. En natuurlijk modderen mijn vrouw en ik vaak ook maar wat aan, in de drukte van het moderne gezinsleven. Dus vraag mijn kinderen over twintig jaar maar niet wat er precies is blijven hangen. Maar het zijn toch kleine levenslessen, waarvan ik denk dat het belangrijk is dat we ze leren.

Een aantal jaar geleden ontmoette ik de Amerikaans-Israëlische Tal Ben-Shahar. Hij geeft les in geluk – het populairste vak dat ooit aan Harvard University is gegeven. Ben-Shahar noemt geluk the ultimate currency (‘de ultieme valuta’). Dat is als minister van Financiën natuurlijk even slikken, maar het is geen onlogische gedachte. Ben-Shahar ziet het helpen van anderen als een van de essentiële elementen voor een gelukkig leven. Hij citeert de filosoof Ralph Waldo Emerson die zegt: ‘It is one of the most beautiful compensations of this life that no man can sincerely try to help another without helping himself.’ (‘Het is een van de mooiste tegemoetkomingen van dit leven dat niemand oprecht een ander kan helpen zonder zichzelf te helpen.’)

Van medemenselijkheid worden we allemaal beter. Het leidt tot geluk, dankbaarheid en wederkerigheid. Het verkleint verschillen en tegenstellingen. In breder perspectief zorgt het voor meer saamhorigheid en cohesie in de maatschappij.

Mijn grootouders spraken niet vaak over de oorlog. Eén gesprek met mijn grootmoeder is mij bijgebleven. Ik vroeg haar naar de onderduikers, maar zij was toen dementerende, en kon zich er weinig van herinneren. Toen ik het haar vertelde, was ze even stil en zei daarna: ‘Dat hebben we dan misschien helemaal niet zo gek gedaan’.

overweldigd

De keuzes van toen, zijn vandaag niet aan de orde. Maar ook in het hier en nu maken we keuzes: hoe besteed je je tijd, aan wie en wat en waarom? Wat doen we met de tijd die ons gegeven is? Veel mensen kijken naar de wereld en raken overweldigd, overtuigd dat zij geen rol van betekenis kunnen spelen. Maar als we allemaal dat ene kleine stapje zetten, zetten we er samen zeventienmiljoen. Of, anders gezegd, met die beroemde wijsheid uit de Talmoed: wie één mens redt, redt de hele wereld.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
 Wat de Christelijke Gereformeerde Kerken de komende maanden doen, gaat alle kerkleden in Nederland en daarbuiten aan. Foto: synodevergadering september 2023.

Govert Buijs groeide op in de CGK. Zijn voorstel om een scheuring te voorkomen: een coöperatie van kerken

Govert Buijs doet een voorstel om de ruzie in de Christelijke Gereformeerde Kerken waardig te beslechten: richt een coöperatie van kerken op; dat voorkomt volledige scheuring.

Opmerkelijk was dat kardinaal Eijk zo vol vuur preekte dat mensen soms spontaan ‘amen’ riepen. Dat is iets dat wij niet gewend zijn.

Kardinaal Wim Eijk heeft gewoon gelijk als hij zich tegen de lhbt+-lobby keert

Kardinaal Wim Eijk kreeg in de media veel kritiek toen hij sprak over ‘een publieke opinie die vreemde ideeën opdringt’. Maar in de zaal waar hij sprak, hoorde Andre van Aarle mensen spontaan ‘amen’ roepen.

Een scheiding heeft een negatieve invloed op de ontwikkeling van een kind als het de helft van zijn bestaan moet ontkennen en bijvoorbeeld bij papa niet op een positieve manier over mama mag praten.

Kinderombudsman Margrite Kalverboer: 'Gescheiden ouders, dit kun je doen voor je kind'

Als je ouders gescheiden zijn, moet je bij je moeder ook positief kunnen zijn over je vader. En als je bij je vader bent geldt hetzelfde richting je moeder. Daar heb je als kind recht op, stelt de Kinderombudsman.

Afbeelding

Schrappen van eigen risico in de zorg is nog moeilijker dan een nexit of asielstop

Als de PVV nog iets wil overhouden van het programma waarmee populistische kiezers een rad voor ogen is gedraaid, zal het volgens Peter de Waard de afschaffing van het eigen risico in de ziektekostenverzekering zijn.

'Als ik op zondag naar de mis ga dan ben ik als 53-jarige haast de jongste bij ons in de kerk.'

Hoe houd je jongeren in de kerk? 'Ten diepste ligt het niet in onze handen'

Veel kerken hebben te maken met jongeren die afhaken. Hoe kunnen ze daar het beste mee omgaan? Acht lezers reageren. 'Kerkenraadsleden hebben zelf geen idee waarom hun kinderen of kleinkinderen niet meer komen.'

Mensen met een beperking moeten naar het zwembad gaan, zelf organiseren en betalen. De kloof met de gewone maatschappij wordt hierdoor groter, want veel mensen met een lichte verstandelijke beperking hebben weinig geld te besteden of hebben begeleiding nodig in het zwembad.

Betaal het zwembad voor mensen met een beperking. Dat heeft grote invloed en levert geld op

Zet geld dat is bedoeld voor gespecialiseerde behandeling ook in om mensen te laten meedoen in de maatschappij. Daar is het niet voor bedoeld, maar iedereen wordt er volgens Inger Hoek uiteindelijk beter van.