Mobile Vikings maakt eSIM beschikbaar en vergroot databundels

De Belgische virtuele provider Mobile Vikings maakt eSIM beschikbaar voor smartphones. De eSIMs hebben geen meerprijs en zijn beschikbaar bij alle abonnementen, maar werken niet in smartwatches. Ook vergroot de provider sommige databundels.

Nieuwe en bestaande klanten van Mobile Vikings kunnen een eSIM online aanvragen. De virtuele simkaarten werken in compatibele smartphones en tablets. Bij het aanvragen moeten gebruikers invullen welk apparaat ze hebben en zo checkt de provider of die compatibel is. Ook staat een lijst met compatibele hardware online.

Mobile Vikings wijzigt daarnaast een aantal van zijn abonnementen. De tariefplannen van 10, 12 en 20 euro per maand, krijgen databundels van 1,5GB, 2,5GB en 10GB. Dat was 1GB, 2GB en 7GB. Huidige abonnees kregen vanzelf de grotere databundels.

In België was eSIM eerder alleen verkrijgbaar bij Orange en bij Proximus voor zakelijke klanten. Telenet biedt eSIM vooralsnog alleen aan voor smartwatches. In Nederland ondersteunen zowel T-Mobile, Vodafone als KPN eSIM.

Tariefplannen Mobile Vikings

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-05-2021 • 12:40

45 Linkedin Whatsapp

Reacties (45)

45
45
11
5
0
33
Wijzig sortering
En weer niets voor de herlaadkaarten, terwijl ze daarmee groot zijn geworden...
Ze rollen het net uit, misschien wat geduld hebben?
Ik ben het eens met @h1ttent1t. Ze zijn groot geworden door al die gebruikers en die worden verwaarloosd sinds de intrede van abonnementen. Nieuwe features voor herlaadkaarten? Nee. Grotere bundels voor herlaadkaarten? Nee.
Dat is ook de reden dat ik ben overgestapt.

Ik ben persoonlijk geen fan van het concept abonnement bij telefonie.
Je wordt gedwongen om sowieso maandelijks te betalen mét het risico dat je over de bundel gaat en achteraf een gepeperde rekening in de bus krijgt. Nee bedankt!
Ben ook klant prepaid bij Orange nu, 4 gb per maand en wat resteerd neem je mee, zowel tegoed als internet, heb zo nog 45€ staan en 7 extra gb. Met abbo was ik alles kwijt...
Het verschil is dat je bij Telenet en Orange de esim kan samen gebruiken met je gewone sim, zo dat je smart watch hetzelfde gsm nummer heeft als je gsm. dat kan niet bij mobile Vikings. Ook vowifi werkt nog niet bij MV nochtans zou dat veel slecht signaal problemen oplossen. Meer bereikbaarheid
4 gb per maand en wat resteerd neem je mee, zowel tegoed als internet,
Neem je mee voor maar 31 dagen en dan is het weg. Er staat op de Orange tarief tabel "Bonus
31 dagen geldig
"

Dus je begint met 4GB als je herlaad krijg je daar nog eens +4Gb bij maar dit is een bonus dat 31 dagen geldig is. Dus niet anders dan hoe het met MV is want zo werkt dat bij hen ook.
Mijn vrouw en ik hebben alletwee Orange herlaadkaart, Tempo Giga en dit wordt maandelijks automatisch opgeladen. We bellen weinig (en als we naar elkaar bellen is dat gratis) maar wel gebruiken vooral de 4gb data.
We hebben na een aantal maand ook tientallen euro's overschot aan krediet. Maar dit recupereren we door ofwel dit over te zetten naar Playstation store krediet (PS store aanvaard mobile pay van een aantal providers waaronder Orange) ofwel aan Google Play store boeken
U kan het overschrijden van de limiet instellen van €0 - €500. U hoeft/kan dus niet per se meer betalen als U dit niet wil. De standaard instelling is helaas wel €50, dus dit dient eerst aangepast te worden.

(Ik weet niet of de aanpassing bij andere providers ook mogelijk is)

[Reactie gewijzigd door BlueSmileyBE op 19 mei 2021 10:37]

Ik zit bij Telenet nu en daar kan je dat inderdaad instellen, maar ik vind het een rare praktijk. Ik verkies eerder een opt-in. Zakelijke gebruikers die het écht nodig hebben kunnen dat aanzetten.
Ik vrees ervoor. De "Clans" waren/zijn ook enkel voor de abonnementen.
Volgens mij is de data voor herlaadkaarten ook vergroot. Ik wilde gisteren herladen voor mijn zoon, en ik denk dat een herlading van 15 euro nu veel meer data heeft dan ik me herinner. Ook kan ik bij een herlading nu een extra GB kopen voor 2 euro. Die optie had ik ook nog nooit zien staan.

Maar misschien is er inderdaad niks veranderd, ik let er eerlijk gezegd niet zo op, dus misschien was het al zo.
Nope, niets veranderd hoor voor herlaadkaarten ;)
wow, die prijzen zijn best wel hoog vergeleken met Nederland.
Bij welke provider? 10 euro voor 1,5gig + 150 min bellen. En dat voor een contract die je op elk moment kan opzeggen
Simpel, 10euro voor 10gb + onb bellen. Goed jaar abo, maar boeie met die prijzen.
De abonnementen mag je ook opzeggen op eender welk moment, daar is geen verschil meer tussen.
https://www.simpel.nl/sim-only 10 gig + onbeperk bellen.

en bij hollandsnieuwe 10.000 MB/MIN/SMS ook voor 10 euro.


Goeie deals als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door bilbob op 18 mei 2021 16:12]

Maar zit je wel een jaar aan vast, en daarna een maand opzegtermijn. Dus niet helemaal dezelfde voorwaarden.
Ligt eraan welke bundel je pakt...

MV 29 euro voor onbeperkt data en bellen. KPN, T-Mobile en VF zitten daarboven (zonder combi korting)
Onbeperkt is bij MV niet onbeperkt. Je kunt dat niet vergelijken met T- Mobile. Daarnaast Tele2 is dan nog steeds goedkoper met onbeperkt. Wel nog geen eSim volgens mij.
Best nog hoge prijzen. Als je gaat vergelijken met traditionele providers is er niet veel meer over van de oude viking filosofie.

Vergeleken met kleinere operators zijn ze echt super duur. 12 euro voor 2,5 gb en 150 belminuten is niet echt een deal. Bij edpnet heb je voor 11 euro: 5 gb en 350 belminuten. En heel hun concept van gratis bellen door Vikingpartners kan je ook doen bij alternatieve 'geldterugbijaankopen-website', zoals CashbackXL.
'super duur' is toch wel een lichte overdrijving. Heb ook even de andere formules vergeleken met edpnet. Het 15€ abo is hetzelfde als wat je bij edpnet zou betalen ervoor en de 20€ formule is zelfs 3€ goedkoper.

MV is niet meer de allergoedkoopste voor data zoals ze vroeger wel waren, maar indien je hun volledige aanbod met de concurrentie bekijkt zou ik ze in België nu ook weer niet echt als duur beschouwen.
Voor een provider die in elke reclamespot schreeuwt dat ze goedkoop zijn wel. Kijk ook eens naar de buiten bundel tarieven in de kleine lettertjes.

EDPNET
Bellen: €0,10/extra min
Surfen: €0,0036/extra MB
SMS’en: €0,10/extra SMS

MV
Bellen € 0,20/min
Surfen € 0,10/MB

Wanneer je geen abonnement hebt met ongelimiteerd bellen dan betaal je buiten bundel het dubbele bij MV. Mobiel internet buiten bundel is zelfs meer dan 25 keer duurder. Ik weet niet waar jou grens bij duur en super duur ligt maar als je 1 YouTube filmpje buiten bundel bekijkt dan zou ik toch liever bijpassen aan de tarieven van edpnet.

Gewoon al deze onsympathieke tarieven weerhouden mij om terug klant bij ze te worden. En ik weet niet of ze daar nog last van hebben maar vroeger kan het wel eens voorvallen dat je gewoon een paar uur geen bereik hebt maar dat was natuurlijk nooit hun eigen schuld (wat dan weer kan want ze hebben geen eigen netwerk maar ik ben klant bij hun, dan moeten zij dat ook maar regelen).

Vandaar dat ik mijn 15 euro onbeperkt bellen en 5 gb internet liever elders neem. En dan heb ik het nog niet eens over hun nieuwe eigenaar. Als Proximus de boel daar gaat runnen gaat de klantenservice zeker in het honderd lopen.
Hangt echt puur van je verbruik af. Ik bestel wel eens iets online en ben klant bij Hello Bank, dus ik betaal al bijna een jaar niet meer voor mijn verbruik, dat doen de kickbacks met de Viking Deals voor mij.

Moet wel eerlijkheidshalve er bij vermelden dat ik een MV prepaid klant ben en blijf zolang mogelijk, en dat ik niet elke maand herlaad omdat ik voor puur data nog ergens anders klant ben met unlimited (FUP 1TB, of 25GB in het buitenland in 70+ landen) mobiele data (betaald door mijn werkgever).

[Reactie gewijzigd door b12e op 21 mei 2021 15:43]

Vind het jammer dat Mobile Vikings zo laat op de kar springt, wat mij betreft hebben ze de boot gemist.

Ik heb intussen al 3 jaar een e-sim van mijn tweede (buitenlandse) provider en heb toch regelmatig een defecte simkaart van MV (om eerlijk te zijn, de laatste 2 jaar niet meer, daarvoor regelmatig) door het vaak wisselen van simkaart.

Wel goed dat ze eindelijk de optie bieden, beter laat dan nooit ;)

Zou het wel top vinden zou Apple dual-sim met 2 e-sims mogelijk maken, dat is de volgende stap volgens mij. Kan ik op vakantie mijn zakelijke e-sim uitschakelen en mijn Belgische "familie" e-sim aan, of bvb op tijdschema (buiten kantoortijden het persoonlijk nummer voor binnen- en buitenland, binnen kantoortijden enkel binnenland + zakelijk nummer). Ik zie hier mogelijkheden ;)
Ik ben al 12 jaar klant bij MV. De verbetering waar ik al jaren op wacht (ik hoop dat ze meelezen) is data gebruiken tijdens het bellen. Heel soms lukt het even, bijvoorbeeld als iemand mij opbelt, of kort na het starten van een gesprek. Meestal echter niet. Heel vervelend als je tijdens het gesprek iets wil opzoeken of online navigatie gebruikt.

Edit: Ter aanvulling: Bellen en wifi gebruiken lukt wel tegelijkertijd maar ik wil gewoon bellen EN mijn 4G kunnen gebruiken op hetzelfde moment. Het bereik is de laatste jaren wel wat verbeterd.

[Reactie gewijzigd door mrb85 op 18 mei 2021 15:16]

Ik denk dat dat een beetje aan de infrastructuur ligt. Met Tele2 (ik woon in Nederland) kan ik 75% van de tijd data gebruiken tijdens het bellen, maar 25% van de keren niet. Gezien jij dus ook problemen daarmee hebt bij MV, lijkt het me geen toeval.
MV heeft nog geen VoLTE dus je schakelt terug naar 3G, misschien heeft hij geen 3G en neemt de telefoon dan 2G ofzo?
Geen idee, bij mij werkt het in ieder geval wel.
Geen 4G, geen 3G en zelfs geen edge. Enkel bellen en sms werkt. Conference call is wel mogelijk.

Het is enorm vervelend. Als ik tijdens het gesprek vraag om een Whatsappje of mailtje door te sturen dan moet ik letterlijk het gespreken even stoppen zodat dit kan binnenkomen.

Ik vermoed dat het inderdaad aan de infrastructuur ligt die wat dichtgeknepen wordt.
Het ligt eerder aan de technologie. Bij 3G heb je een IP kanaal en een voice kanaal om te bellen. Bij 4G heb je alleen maar een IP kanaal en moet de voice dus VOIP worden om te kunnen werken.
Niet alle providers doen hun telefoongesprekken over VOIP en schakelen dan over naar het voice kanaal van een oudere technologie. Ik vermoed dat het ook per toestel verschilt of de modem zowel het IP kanaal als het voice kanaal kan openzetten op hetzelfde moment. Mogelijks gooit jouw gsm dus even het IP kanaal dicht om voorrang te geven aan het telefoongesprek.

Als er dus geen 3G is in jouw regio, kan de gsm niet terugvallen op technologie met zowel voice als IP, en moet ie terug naar 2G, wat voornamelijk voice is.
Ook geen vowifi, dat mis ik wel, vooral als ik op een slecht bereikbare plaats ben.
Daar heb ik, persoonlijk nog niet veel last van gehad, na mijn verhuis wel want daar moet ik buiten staan voor goede kwaliteit.
Als het nu nog VoLTE was ging het zeker helpen maar VoWiFi is ook altijd welkom.
Volte heeft antennes nodig, vowifi niet, dat laatste zou dus in je huis en in je kelder dus ook nog goed moeten werken

In mijn ogen is dus vowifi meer waard dan volte, omdat je er bereikbaarheidsproblemen mee oplost

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 19 mei 2021 07:14]

Misschien gaat dit beter zijn eens ze op het Proximus netwerk zitten. Ik vraag me af voor wanneer dit gaat zijn, is al een half jaar aangekondigd ...
Dit was inderdaad mijn grootste ergernis als MV klant.
Persoonlijk heb ik daar geen last van bij MV. Omdat ik wel altijd ergens ook nog wifi heb.
De eSIMs hebben geen meerprijs
Daar had net zo goed kunnen staan dat ze ook niet goedkoper zijn. En dat terwijl de fabrikant enorm op kosten lijkt te besparen doordat geen dure fabrikage van chips en kaarten meer nodig is. Het is eigenlijk zelfs best vreemd te noemen dat je even veel moet betalen.
Dure fabricage?

Een simkaart maken kost volgens internet 5 tot 20 cent. Verwaarloosbaar dus, zeker in verhouding met de goodwill die je verliest als je abo's met een simkaart opeens duurder gaat maken.

Misschien in de toekomst je feiten checken kodak in plaats van aannames maken?
Dat er in bulk lage stukprijzen gelden wil niet zeggen dat er geen enorme kostenbesparingen zijn. Minder grondstoffen hoeven inkopen, minder fabrikage, minder en lichter transport is niet zomaar even kostbaar.

Dat je als bedrijf goodwill kan verliezen als je bepaalde klanten geen hardware hoeft te verstrekken is niet zomaar relevant naast de kosten. Sterker nog, ik denk dat ze er zelfs klanten gelukkig mee maken als die er achter komen dat ze minder hoeven te betalen als ze met hun tijd mee gaan. Esims zijn niet alleen ontworpen om op goodwill geld te blijven innen.
Gelukkig maken onze telecomproviders zelf geen simkaartjes en wordt dit uitbesteed aan simkaartfabrikanten die zo'n kaartjes met de miljoenen maken en bedrukken. Dus die grondstoffen inkopen etc hoeven ze zich heulemaal niks van aan te trekken, hoogstens de kost om ze te verdelen en de bulk inkoopprijs van de simkaarten zelf. Dat kost geen drol in verhouding met abonnementsprijzen en winst op o.a. SMS berichten.

[Reactie gewijzigd door b12e op 18 mei 2021 23:41]

Ik wil graag een 2e kaartje bij Vodafone. Kost € 30,=. Dat je jarenlang klant bent maakt ze geen donder uit.
Referring to the rates, expensive when compared to rates from various UK providers in comparison to the "benefits".
Referring to the rates, expensive when compared to rates from various UK providers in comparison to the "benefits".
Lekker relevant ook, tegenover een Belgische provider
Ik wilde laptop met esim kopen en esim bij Orange nemen maar volgens medewerker Orange kon hun esim enkel bij een 4tal specifieke smartphone modellen.
Ik heb de indruk dat dit uit luiheid van verkoper zo werd gezegd of zijn er verschillende esim standaarden ofzo?
Bij Proximus kan de particulier sinds eind vorig jaar ook een eSim krijgen.
https://www.proximus.be/n...e-hand/de-esim-is-er.html
Ik heb er eentje genomen voor mijn dochter.

De prijzen zijn inderdaad van de pot gerukt hier in België. Ik heb eerst gekeken voor een virtuele provider voor Europa, maar dat is nog duurder. Je kan hier wat prijzen bekijken:
https://esimdb.com/region/europe

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee