Waarom de merknaam van je smartphone er minder toedoet dan je denkt
MultimediaAls je er de advertenties op naslaat, dan lijkt het soms alsof er maar drie merken bestaan in smartphoneland: Samsung, Apple en Huawei. Zijn die topmerken ook je enige garantie op een goede koop? Absoluut niet, zegt onze techredacteur. Hij legt uit waarom zo’n grote naam minder belangrijk is dan je misschien denkt.
Hier is misschien een cijfer waarvan je even schrikt: in de wereldwijde verkoop van smartphones – 1,35 miljard stuks in 2020 – vertegenwoordigen topmerken Samsung, Apple en Huawei minder dan 47 procent. Meer dan de helft van al wie het afgelopen jaar een smartphone heeft gekocht, heeft er dus een van Xiaomi, Oppo, Nokia, Google, Doro, Sony of een ander merk. De perceptie dat de drie topmerken alomtegenwoordig zijn, een indruk die je misschien wel krijgt door de stevige marketing die ze voeren en hun prominente plaats in het fysieke of digitale winkelrek, klopt niet helemaal met wat er precies in gebruikers hun broekzak of tas zit.
Prijsverschillen
Waarom kopen gebruikers een smartphone van zo’n minder bekend merk? Daar kan de prijs iets mee te maken hebben. Het is niet dat de drie gevestigde merken (behalve Apple dan) per definitie duur zijn: zeker Samsung en Huawei hebben een breed aanbod aan smartphones in verschillende prijs- en kwaliteitssegmenten, die al bij prijzen van net boven 100 euro beginnen (zoals de Samsung Galaxy M11 en de Huawei Y5P), en van daaruit oplopen naar duizend euro of meer. Ook wie naar de winkelstraat of webshop trekt voor een budgettelefoon, zal vaak met een Samsung of Huawei naar huis komen.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Niet trouw aan een merk
Het prijsbewustzijn van de smartphonegebruiker zit ergens in de prijsklasse tussen 400 en 700 euro. Daar botsen de goedkoopste versies van de zogeheten ‘vlaggenschepen’ van de Grote Drie op toptoestellen van uitdagers als OnePlus en Oppo. Die laatste twee hebben dan ook toestellen die net iets minder prijzig zijn, maar tezelfdertijd goed meekunnen op kwalitatief en innovatief gebied.
Consumentenonderzoeken leren dat smartphone-eigenaars ook helemaal niet zo merktrouw zijn. Ze baseren hun keuze voor een bepaald merk op de accenten die het legt: van de schoonheid van het design tot de kwaliteit van de hardware, en bonuspunten voor een goede camera en scherm.
Bovendien hebben zeker jongere smartphonegebruikers graag eens iets nieuws, en switchen ze daarvoor met plezier van merk. Zo kan de OnePlus 8T nieuwe gebruikers hebben gelokt vanwege zijn supersnelle laadtechniek, of kunnen gebruikers hun smartphone van een ander merk hebben gedumpt voor een Google Pixel 5 omdat die minstens drie jaar een stabiel werkende Android garandeert. Ook krijgen de slimme budgettelefoons, zoals de Xiaomi Mi 10T Pro en de OnePlus Nord, veel bekijks omdat ze streven naar het perfecte evenwicht tussen een lage prijs en goeie hardware.
Kortom: het zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat de smartphonemarkt voortdurend in beweging is. De drie grote namen mogen misschien de grootste marketingbudgetten hebben, geen van hen heeft een marktaandeel dat 20 procent bedraagt. Reden genoeg om bij je keuze voor een smartphone ook andere merken een kans te geven.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
El Niño is officieel ten einde: zal dit een impact hebben op onze lente en zomer?
-
Spaargids.be
Meer mensen vergeleken hypotheektarieven, tot vorige maand: “Het lijkt erop dat de consument het wat opgeeft”
Steeds meer mensen gebruiken de informatie van Spaargids.be om de tarieven van hypotheekleningen te vergelijken. Sinds begin vorig jaar haalde de gespecialiseerde website in drie maanden de kaap van 300.000 simulaties. Al was er vorige maand wel een trendbreuk. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
-
PREMIUM
Moet je oude bieren écht weggieten zoals in ‘Alles mag weg’? Biersommelier legt uit welke bieren lang goed blijven
-
Jobat
Hoeveel verdient een uitzendconsulent? En zijn er specifieke diplomavereisten?
Ben jij iemand die snel andermans sterke kanten ziet en vlot kan inschatten hoe die passen bij een bepaalde taak of omgeving? Ben je bovendien probleemoplossend en analytisch aangelegd, klantgericht én empathisch? Dan zal je je - mogelijks - thuis voelen in de wereld van ‘talentontdekking’. Jobat.be vertelt je alles over de job van uitzendconsulent oftewel recruiter. -
PREMIUM
Er vallen stilaan mooie vastgoedkoopjes te doen: “Vooral deze markt krijgt serieuze klappen”
De voorbije drie maanden werden er opnieuw een pak minder woningen verkocht. En dat merken we ook stilaan aan de vastgoedprijzen, want die dalen in sommige regio’s tot 3 procent. Gemiddeld kostte een huis in Vlaanderen 328.000 euro (-0,6%) en een appartement 268.000 euro (-1%). Waar vind je nu de beste koopjes? En hoe onderhandel je slim over de prijs? Onze vastgoedexpert Bjorn Cocquyt helpt je op weg. -
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
-
PREMIUM
Belfius lanceert vandaag opnieuw kasbons: “Slimmer dan een termijnrekening, vanwege dit grote voordeel”
-
PREMIUM
Wind, wind en nog eens wind: waait het echt harder dan vroeger in België? En heeft dat gevolgen voor ons?
Van een rustige windstille zomerdag tot stormachtige herfstdagen, niets is zo veranderlijk als de wind. En aprilse grillen, die kunnen er ook wat van. Gisteren nog waarschuwde het KMI met code oranje. En ook vandaag blijft het stevig waaien. Maar waait het nu eigenlijk harder of juist zachter dan vroeger? Verandert de windsnelheid met een veranderend klimaat? En wat is de impact daarvan? HLN-wetenschapsexpert Martijn Peters licht toe. -
PREMIUM
Val je echt af door eerst groenten en daarna pas aardappelen of rijst te eten? Diëtist legt uit
Eerst je groenten, daarna je vlees en je aardappelen pas als laatste: meal sequencing of je maaltijd opeten in de ‘juiste’ volgorde is volop trending op sociale media. Het zou je zin in eten verminderen en je kans op diabetes type 2 verlagen. Hoe kan dat? En helpt dat dan ook om te vermageren? Diëtist Michaël Sels (UZA) geeft advies over de nieuwste gezondheidshype. “Er bestaat een veel eenvoudiger trucje.” -
Spaargids.be
Domiciliëring of permanente opdracht: wat als er iets misloopt?