Bekende (ex-)sporters zoals Wesley Sonck maken reclame voor gokplatformen: "Stop daarmee, het is niet zo onschuldig als het lijkt"

Er zijn heel wat bekende sporters die reclame maken voor gokplatformen, maar niet iedereen is daar voorstander van. Wesley Sonck, die gisterenavond nog de voetbalwedstrijd van de Rode Duivels tegen Denemarken analyseerde, was even later te horen in een gokreclame. Tim Smits, professor marketing en communicatie aan de KU Leuven maakt zich daar zorgen over. "Het is niet zo onschuldig als het lijkt", vertelt hij op Radio 2 Antwerpen. 

In reclames voor gokplatformen komen vaak bekende sporters aan het woord. Ook ex-Rode Duivel Wesley Sonck maakt reclame voor gokwebsites. "Die sporters worden gebruikt om het gokken te normaliseren. Ze stellen het voor als een spelletje dat deel uitmaakt van een sportwedstrijd", zegt professor Tim Smits (KULeuven). 

Maar die reclames zijn niet zo onschuldig als ze lijken, zegt Smits. "Het gaat ten koste van mensen die er een gokverslaving door krijgen. Ze besteden te veel geld aan iets wat hen niets oplevert." Zo getuigde Arne Nillis, de zoon van ex-Rode Duivel Luc Nillis, al over zijn gokverslaving die hij kreeg door die reclames.  

Het wordt voorgesteld als een spelletje, waardoor jongeren moeilijk het onderscheid kunnen maken

Tim Smits, professor marketing en communicatie aan de KU Leuven

Gokreclames mogen ondertussen niet meer vertoond worden op televisie, waardoor ze vooral op online platformen terecht komen. "Vooral jongeren zitten op online platformen zoals YouTube", legt Smits uit. "Ouders hebben daar ook minder controle. Het wordt voorgesteld als een spelletje, waardoor jongeren ook niet altijd het onderscheid kunnen maken met reclame."

Sportwereld in de greep van gokwebsites

Volgens Smits is de hele sportwereld in de greep van gokwebsites. "Nu gaat het over voetbal, door het EK. Maar binnenkort komt de Tour de France en daarna de Olympische Spelen." Ook op de truitjes van Club Brugge staat een gokwebsite als sponsor. Ook renner Mathieu Van der Poel wordt door een casino gesponsord. 

Luister hier naar het gesprek met professor Tim Smits: 
(Lees verder onder het fragment)

Eddy Merckx sponsorde ooit sigaretten. Nu kunnen we daarmee lachen, maar toen was het normaal

Tim Smits, professor marketing en communicatie aan de KU Leuven

Smits raadt de sportwereld aan om te stoppen met die reclames. "Bijna alle grote topsporters zijn verbonden geweest aan frisdrankmerken of fastfoodketens. Zo heeft Kim Gevaert reclame gemaakt voor McDonalds en Tia Hellebaut voor Pizza Hut. Eddy Merckx heeft ooit zelfs sigaretten gepromoot. Nu kunnen we daarmee lachen, maar toen was dat normaal."

Meest gelezen