23 september 2017 om 03:00
Luister naar

Twee meter

Jij, vermoeid, eenzaam in je verdriet, gekwetst omdat je man is weggegaan.

Wat zul je verlangen naar iemand die je ziet, iemand die even een hand op je schouder legt.

Dit soort taal las ik jaren terug bijna wekelijks in een kerkkrantje. Het was pastoraal bedoeld, maar ik vond het klef. Had altijd het gevoel dat de auteur te dichtbij kwam. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met mijn eigen manier van omgaan met verdriet. Als ik verdrietig ben, wil ik niet dat iemand mij aankijkt en mijn schouders aanraakt. Dan wil ik gepaste eerbied. Minstens twee meter afstand. Nog liever loop ik samen op. Zodat je elkaar niet hoeft aan te kijken. Mijn eventuele verdriet of boosheid is van mij. Daar mag je bij zijn, maar je moet er niet aankomen.

de heg knippen

Heel handig in het troosten maakt mij dat overigens niet. En er is veel verdriet om ons heen. Van sommig verdriet hebben wij ook weet. Ik ben dan niet iemand die direct op zo iemand af loopt. Ook dan denk ik eerder na over het verdriet, probeer het mij voor te stellen, het te voelen, ook al weet ik dat dat niet kan. Ik zou wel dingen willen zeggen, maar tegelijk stel ik mij voor hoe iedereen op je af komt en dan heel empathisch zegt: dat moet wel heel moeilijk voor je zijn. En dat je dan iedere keer moet zeggen hoe het met je is, wat je voelt en niet voelt, en dat het je lukt om zelf te koken en op tijd naar bed te gaan en dat je geen hand op je schouders wilt, maar wel iemand die de heg voor je knipt. Vreselijk. Met als gevolg dat ik vaak maar niets doe. Beetje bidden. Maar ook dat voelt niet goed.

Ik kom hierop omdat deze week de participatiesamenleving werd herdacht. Ten onrechte werd dit begrip aan het huidige demissionaire kabinet toegeschreven. Het idee dat wij zorg moeten dragen voor elkaar is ouder. De kabinetten-Balkenende dweepten er al mee. Ik herinner mij dat ooit minister Brinkman al met een pannetje soep liep. Jaren tachtig, vorige eeuw. Maar goed, het idee mag ouder zijn, de praktijk valt niet mee. Want wanneer loop je bij je buurman binnen, met soep of met een klap op de schouder?

In de traditionele samenleving was dat makkelijker. Je wist dat een verlaten man aan chaos ten prijs dreigde te vallen. Hij kon niet wassen, wist niets van de orde van stoffen, stofzuigen en nat afnemen of het opvangen van kinderen als die uit school kwamen. Voor buurt en familie was direct duidelijk wat hun te doen stond. Geen hand op de schouder, maar armen uit de mouwen. En al doende werd er vast ook wel een woord van compassie en empathie gesproken. Het was toen alsof er regels waren voor compassie en meeleven. Tegelijkertijd was er natuurlijk veel stil verdriet. Omdat de regels de troost in de weg stonden of omdat er voor sommige vormen van verdriet geen regels waren.

aanwijzingen voor genodigden

In onze tijd zijn die regels er niet meer. Verdriet is allerpersoonlijkst geworden. Het dwingt de treurende om expliciet te maken hoe zij hun verdriet vorm willen geven en welke plaats zij daarbij willen geven aan hun omgeving. In rouwannonces zie je daarom steeds meer aanwijzingen voor de genodigden: ‘Daar zijn wij stil, daar is ruimte voor verdriet en daar heffen wij het glas op het leven. Want onze Jan hield van een glas en het leven.’

Hierin schuilt een van de grootste problemen van de participatiesamenleving. Wij hebben geen regels meer voor zorg bij verdriet, nood of zorg. Dus vragen wij van lijdenden dat zij zelf aangeven wat zij willen en van de omgeving dat zij ongevraagd empathisch afstemmen. Maar wij weten het niet. Wij bevinden ons allen in een gebied waar wij de weg niet weten.

Ik teer nog steeds op een advies dat ik ooit van een collega kreeg: blijf je niet afvragen of het wel gepast of gewenst is, maar loop erop af en lees de situatie. Je merkt vanzelf of de ander op je zit te wachten of je wegkijkt. En respecteer dat.

Uiteindelijk schuilen de regels in de situatie zelf.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'

nd

We mogen meer opkomen voor medeburgers die als trans- of non-binaire personen door het leven gaan

Columnist Sahar Noor bespeurde de afgelopen maanden op diverse plekken transfobie. Ze vraagt zich af waarom er zo veel weerstand is tegen transpersonen.

nd

Ineens ruikt Amsterdam CS naar kolendamp! De schitterende Oriënt-Express uit 1920 trekt volop bekijks

Op Amsterdam CS rijdt langzaam de mooiste trein van Europa binnen: de Oriënt-Express, uit 1920, een rijdend stuk spoorhistorie. Nog steeds kun je tegen royale betaling mee, van Londen naar Parijs, Venetië of Istanbul.

Cocky Drost

Is het egoïstisch als ik zeg dat ik geen zin heb in seks? Een vrouw hoeft niet altijd zin te maken

‘Soms moet je je man z’n gang maar even laten gaan, want als je getrouwd bent is jouw lichaam van hem.’ Misschien - hopelijk - voel jij acute verontwaardiging als je dit leest.

Zeg het gewoon: een christen zou niet met een vliegtuig op vakantie moeten gaan

In enkele decennia is het idee ontstaan dat iedereen ‘recht’ heeft op jaarlijkse vliegvakanties. En nog steeds groeit het aantal vluchten. Tijd voor concrete leefregels wat dit betreft, beargumenteert Mark de Jager.

Afbeelding

De oorzaak van veel ellende is dat brute macht over gerechtigheid heerst en velen daarover zwijgen

'In 1964 werd ik met een spandoek voor Paleis Soestdijk gearresteerd', schrijft Aad Kamsteeg. Zestig jaar later vraagt hij opnieuw aandacht voor de Molukkers.

Let goed op als er een beroep wordt gedaan op wetenschappelijk onderzoek

Het pleit voor minister Piet Adema dat hij het stempel 'veilig' op glyfosaat wantrouwde. Een beroep op wetenschappelijk onderzoek zegt helaas lang niet alles, stelt Reina Wiskerke.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Refomeisjes zijn niet per se bang omdat ze weten van de 'schrik des Heeren'

Ik groeide op 'wetende de schrik des Heeren', maar was banger voor een krokodil onder mijn bed dan voor de hel, schrijft Annemarie van Heijningen over haar jeugd in de gereformeerde gemeente.