Heineken gaat Formule E sponsoren
Na de Formule 1 stort Heineken zich ook op elektrisch racen. Dat heeft de bierbrouwer vanmorgen in Amsterdam bekendgemaakt. Hoeveel euro met de 5-jarige deal met de Formule E gemoeid is, is niet gedeeld.
Volgens Heineken vormt elektrisch autoracen een uitstekende aanvulling op het F1-partnerschap dat het sinds het seizoen 2017-2018 heeft. De elektrische tegenhanger van de Formule 1 bestaat nu vier jaar en wint snel aan populariteit en prestige, ook bij coureurs. Zo werd vanmorgen bekend dat Formule 1-rijder Stoffel van Doorne de overstap naar Fomule E maakt en in december van start gaat in de series. En Nico Rosberg, F1-kampioen van 2016-2017, is sinds dit jaar een van de investeerders. De Duitser wordt Heinekens ambassadeur en was vanmorgen als gast aanwezig in Amsterdam.
,,De beste manier om nieuwe klanten binnen te halen blijft toch via sponsordeals", vertelt Gianluca di Tondo, wereldwijde marketingbaas van Heineken. Kenmerk van de Formule E is dat races - ePrixs genaamd - in grote steden als New York, Mexico-stad en Berlijn plaatsvinden en dat met name millennials (mensen geboren tussen 1980 en 2000) openstaan voor elektrisch rijden.
,,Heineken is een city brand en dat past perfect bij Formula E. We hopen millennials aan te spreken."
Sponsordeals blijven de beste manier om nieuwe klanten te trekken
Duurzaamheid
Met de deal komt Heineken ook tegemoet aan de kritiek die het ten deel viel door de Formule 1-deal. Terwijl de bierbrouwer steeds duurzamer zegt te willen brouwen, koos het in september 2016 voor het benzineslurpende racecircus. ,,Wij hebben dat uiteraard gehoord en leren daar van", zegt Di Tondo. ,,Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp en zal ook één van de drie peilers worden van ons sponsorschap." Ook de campagne When you drive, never drink zal een voorname rol innemen.
Is de financiële deal rond, veel andere details van het sponsorschap moeten nog worden uitgewerkt. Duidelijk is dat het groen van Heineken overal rond de Formule E circuits te zien zal zijn. Het biermerk krijgt daarnaast het recht digitale initiatieven voor onder meer fans te ontplooien. Net als bij de Formule 1 zal Heineken bij enkele races extra zichtbaar zijn: Mexico-stad, Rome, New York en Santiago (Chili). Dit zijn belangrijke markten voor de brouwer.
Geen bezwaar
Formule E oprichter en baas Alejandro Agag is in zijn nopjes met Heineken. ,,Heineken is een wereldwijd merk met een enorme geschiedenis. Wij zijn heel blij dat we hen aan ons kunnen binden." Dat de bierbrouwer ook de Formule 1 sponsort noemt hij geen enkel bezwaar. ,,De Formule 1 en Formule E zijn perfect complementair aan elkaar. Niet alleen de motoren en het karakter van de races verschillen, ook de fans zijn anders."
De brouwer en Agag raakten dit voorjaar met elkaar in gesprek in Monaco en die gesprekken blijken nu al vruchtbaar. Onduidelijk is hoeveel Heineken aan de Formule E betaalt, maar het zal vele malen lager zijn dan het totaal van 200 miljoen euro die het bedrijf, naar verluidt, aan de Formule 1 betaalt.
Formule E premium?
Met het sponsorschap stapt de brouwer ook een beetje van zijn bestaande strategie af om louter gevestigde grote sporten te sponsoren. ,,Een sport moet wereldwijde uitstraling hebben en een premium karakter", zei Di Tondo anderhalf jaar geleden in een interview met het AD.
De Formule E wordt wereldwijd gehouden, maar de uitstraling is voorlopig bescheiden. Premium is de sport ook niet. ,,Maar die uitstraling groeit snel, bovendien hebben alle grote autofabrikanten, ook de premiummerken, zich inmiddels op elektrisch rijden gestort," zegt Di Tondo.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
Blokker vindt waarschijnlijk nieuwe geldschieter, verkoop voorlopig van de baan
Het lijkt erop dat winkelketen Blokker voorlopig uit de financiële zorgen is. Topman Ynse Stapert meldde donderdag dat het naar alle waarschijnlijkheid is gelukt om een geldschieter te vinden. Hij maakte niet bekend wie de nieuwe financiering verstrekt. -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
Oproep
Doe ook mee aan de rubriek Geld & Geluk in ons magazine Mezza
Wil je jezelf met je partner, gezin of huisgenoten of - als je single bent - in je eentje terugzien in ons weekendmagazine Mezza en op deze site? Vertel voor onze rubriek Geld & Geluk hoe het reilt en zeilt bij jou thuis. Laat hieronder je gegevens achter en dan nemen wij contact met je op.
-
PREMIUM
Brief van incassobureau ontvangen? Let dan goed op: ‘Doel is consument bang maken zodat hij snel betaalt’
-
-
-
Douglas-eigenaar CVC gaat naar aandelenbeurs Amsterdam
Investeringsmaatschappij CVC Capital Partners, eigenaar van onder meer cosmetica- en parfumerieketen Douglas, gaat naar de aandelenbeurs in Amsterdam. Het Europese beleggingsbedrijf heeft hierover een intentieverklaring naar buiten gebracht. De beursgang vindt naar verwachting in de komende weken plaats, afhankelijk van marktomstandigheden. -
Milieudefensie ‘teleurgesteld’ over antwoord ING, laat organisatie ‘geen keus’ in stap naar rechter
ING laat Milieudefensie ‘geen keus’ in de klimaatrechtszaak tegen de bank. Dat zei Winnie Oussoren van Milieudefensie tijdens de aandeelhoudersvergadering van ING in Amsterdam. Milieudefensie eist dat ING tegen 2040 de CO2-uitstoot in de gehele keten met minimaal 48 procent laat afnemen vergeleken met 2019 en wilde daarbij een ‘duidelijk ja’ van ING-topman Steven van Rijswijk horen, maar daar ging hij niet in mee.Amsterdam
-
eigen bijdrage270
Verbazing om plan ‘1 euro extra’ op alle elektronica en kleren: ‘Dit is géén goed idee’
-
PREMIUM
Formule E mist nog beleving: 'Dit klinkt als een bij, niet als een Ferrari'
Waar het Formule 1-jaar halverwege is, zit het vierde Formule E-seizoen er al op. Grote veranderingen moeten het elektrische broertje nog populairder maken. Het AD bekeek eerder dit jaar de ‘toekomst van autosport’ in Rome. -
-
PREMIUM
UWV-dossier van Hellen is na half jaar nog altijd ongeopend: ‘Voel me niet gehoord’