Isaac Kimeli op "Tokyo 2020". (Foto: Belga, Jasper Jacobs)

Elke traan, spier of zweetdruppel in beeld tijdens Olympische Spelen: nooit eerder was kwaliteit sportfotografie beter

Nooit eerder is de kwaliteit van sportfotografie beter geweest dan vandaag. Daardoor missen we geen enkel detail van de Olympische Spelen in Tokio. Maar niet enkel de kwaliteit van het fototoestel is essentieel. "Het is belangrijk om emoties vast te leggen op beeld", zegt sportfotograaf Jasper Jacobs in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Dat ene belangrijke moment duurt meestal een fractie van een seconde."

De meesten onder ons volgen de Olympische Spelen in Tokio dan wel comfortabel vanuit onze zetel, maar toch blijft geen enkele traan, spier of zweetdruppel geheim voor sportliefhebbers. Beter dan ooit brengen sportfotografen elk detail in beeld, waardoor we thuis niets meer moeten missen.

"Tijdens mijn korte carrière heb ik de evolutie van de digitale fotografie waanzinnig zien verbeteren", zegt sportfotograaf Jasper Jacobs die momenteel van dienst is op de Olympische Spelen in Tokio in "De wereld vandaag" op Radio 1. 

Beluister hier hoe de fotografie geëvolueerd is door de jaren:

Volgens Jacobs is vooral de functie van de autofocus aanzienlijk verbeterd. Dat is een automatisch systeem waarbij de camera scherpstelt op het onderwerp. "Snelheid is momenteel een heel grote factor."

Fanny Lecluyse op "Tokyo 2020". (Foto: Belga, Jasper Jacobs)

Behalve goede fototoestellen en getalenteerde fotobewerkers die van thuis uit de gemaakte foto's optimaliseren, komt er ook heel wat tactiek en timing te pas bij de perfecte sportfoto. En dat is niet altijd zo evident.

"We zijn beperkt in onze vrijheid", zegt Jacobs, die onder meer de coronamaatregelen aanhaalt als extra drempel. "Je kunt niet zomaar ergens anders gaan staan, dus je moet de perfecte plek uitkiezen om de foto's te maken die je wilt. Dat betekent dat je heel vroeg al moet aanschuiven, want we zijn met veel fotografen die dat ene belangrijke moment proberen te vangen."

De val van Mathieu van der Poel op "Tokyo 2020". (Foto: Belga, Jasper Jacobs)

Wat maakt een sportfoto nu perfect? "Wij zijn journalisten", zegt Jacobs. "We moeten eigenlijk een reportage maken. In dit geval zijn twee dingen belangrijk. Enerzijds moet duidelijk worden op de foto dat we op de Olympische Spelen zijn in Tokio. Het logo zal dus vaak terugkomen op foto's."

Githa Michiels op "Tokyo 2020". (Foto: Belga, Jasper Jacobs)

"Anderzijds moeten we ook emoties tonen", zegt Jacobs. "We proberen vast te leggen dat sporters gelukkig, teleurgesteld of verbaasd zijn. Dat gaat meestal over een fractie van een seconde." De perfecte foto is inhoudelijk dus een combinatie van het sportieve en het menselijke.

Tatjana Schoenmaker en Kaylene Corbett op "Tokyo 2020". (Foto: Belga, Jasper Jacobs)

"Elke fotograaf benadert een foto anders", zegt Jacobs, die al prijzen heeft gewonnen dankzij zijn foto's van atlete Nafi Thiam. Zelf is hij fan van de "slow shutter". Door de trage sluitersnelheid wordt de foto minder scherp. 

"Zo kun je een beetje beweging in beeld vastleggen en meer dynamiek tonen", zegt Jacobs. "We proberen een object scherp te hebben. Meestal is dat het gezicht zodat mensen weten over wie het gaat. Wel worden die foto's iets minder gebruikt door bijvoorbeeld de media, dus we moeten ook sowieso de scherpe foto's maken. Maar door te spelen met foto's houden we het fotografisch interessant voor ons en kunnen we onze artistieke vrijheid de vrije loop laten."

Jonathan Borlée op "Tokyo 2020". (Foto: Belga, Jasper Jacobs)
Remco Evenepoel op "Tokyo 2020". (Foto: Belga, Jasper Jacobs)

Meest gelezen