De Wever over Ninove: ‘Situatie intern bekijken’

Guy D’Haeseleer. © BELGA

Gaat de N-VA in zee met Forza Ninove? ‘We gaan dat intern moeten bekijken’, zegt N-VA-voorzitter Bart De Wever. ‘Maar ik zeg zeker geen “ja”.’

jvt

Vier op de tien inwoners van Ninove stemden op Forza Ninove van Vlaams Belang-kopstuk Guy D’haeseleer. Die hoopt op een samenwerking met de N-VA, waarmee het cordon sanitaire zou worden doorbroken.

Uitsluitsel geeft De Wever daarover niet. ‘Als iemand veertig procent haalt, is dat een zeer sterk mandaat’, zei hij in het Radio 1-programma De Ochtend. ‘Ik sta daar niet voor te springen. Ik zeg zeker geen “ja”. Maar ik ben ook geen fan van monsterscores die genegeerd worden, maar we gaan geen coalitie vormen met extremisten en het Vlaams Belang.’

De N-VA gaat de situatie intern bekijken. ‘Ik ken de betrokkenen niet goed, ik ken de situatie niet goed. Ik heb na drie uur slapen geen pasklare antwoorden op alle vragen. De algemene lijn is dat wij met extremisten niet besturen en dat blijft zo.’

Niet alleen in Ninove doet Vlaams Belang het verrassend goed. Voor het eerst sinds de duikvlucht van 2009 en 2010 gaat de extreemrechtse partij opnieuw vooruit. Waar de partij opkomt, haalt ze vaak meer dan 10 procent.