© BELGA

Voorlaatste etappe Tirreno-Adriatico: vreemde spurtzege voor Julian Alaphilippe

In Tirreno-Adriatico waren ze aan de voorlaatste etappe toe. Na twee lastige klussen in het middengebergte stond er deze keer een etappe voor spurters op het programma. Zeven vluchters probeerden het onvermijdelijke te vermijden maar slaagden niet in hun opzet. Sprinten dus en daarin toonde verrassend genoeg Julian Alaphilippe, toch in eerste instantie een klimmer, zich de snelste. De Tirreno eindigt morgen met een korte tijdrit waarin Adam Yates zijn voorsprong van 25” op de Sloveen Roglic zal proberen te verdedigen.

gvdl

Klik hier voor onze digitale wielergids

Met slechts twee topspurters in koers - Viviani en Gaviria - hoopten vluchters dat ze alsnog een kans zouden hebben om het peloton te verrassen. Zeven renners kozen dan ook vroeg in de etappe tussen Matelica en Jesi het ruime sop. Onder hen Gijs Van Hoecke, CCC-ploegmaat van Greg Van Avermaet. Het zevental kreeg nooit meer dan 3’30” maar liet zich ook niet zomaar terugpakken. Met nog iets meer dan twintig kilometer te gaan spatte de kopgroep uit elkaar: het duo Ballerini (Astana) - Rojas (Movistar) versnelde, Van Hoecke probeerde nog tevergeefs zijn wagonnetjes aan te pikken.

Met ‘slechts’ twee overblijvers in de spits van de wedstrijd verhoogde natuurlijk de kans op een massasprint. Deceuninck - Quick Step en UAE dreven het tempo almaar hoger, gesteund door Bora en een ambitieuze Peter Sagan.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Op drie kilometer van het einde was de laatste vluchters eraan voor de moeite en konden de spurtersploegen zich opmaken voor de voorspelde massaspurts. Deceuninck - Quick Step leidde perfect in voor Viviani maar het was verrassend genoeg Julian Alaphilippe die vanuit het wiel van leadout Richeze als eerste over de aankomstlijn raasde. Jens Keukeleire was beste landgenoot op een zevende plaats.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Alaphilippe kan het ook als sprinter: "Ook voor mezelf een verrassing"

Julian Alaphilippe (Deceuninck - Quick-Step) heeft zijn tweede ritzege beet in de Tirreno-Adriatico. De Fransman sprintte naar de zege, ploegmaat Elia Viviani werd derde. "Dit is ook voor mij een verrassing", reageerde Alaphilippe.

De etappe van maandag was er normaal gezien één voor de pure sprinters, maar dat draaide dus anders uit. "Het plan was om een goede leadout te doen met Elia", aldus Alaphilippe. "In de laatste ronde vroeg hij me of ik wilde proberen om te sprinten. Ik antwoordde hem: 'oké, ik zal je leadout doen. Maar uiteindelijk liep het anders. Richeze deed een heel sterke beurt op het eind, ik zat achter hem, de finish was amper 200 meter verder, ideaal, en ik besloot om er gewoon vol voor te gaan."

Dus haalde het hij voor Davide Cimolai en sprinter/ploegmaat Viviani. "Dit is ook voor mij een verrassing. Ik weet dat ik goed kan spurten, maar ik ben natuurlijk geen echte sprinter. Het is wel fijn om zo de zege te grijpen. Ik pak hier nu twee overwinningen, de conditie is echt goed en ik kijk uit naar Milaan-Sanremo, waar we met een sterke ploeg starten. Elia is een sprinter van wereldklasse en Philippe Gilbert toonde zijn uitstekende vorm in Parijs-Nice."

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Wegwielrennen