Luister naar

‘Luister naar kinderen die ongeluk zagen gebeuren’

Nieuws
Bij een botsing tussen een elektrische bakfiets en een trein zijn donderdagochtend in Oss vier kinderen om het leven gekomen. Twee van hen zijn zusjes.
Rimme Mastebroek Rimme Mastebroek
vrijdag 21 september 2018 om 03:00
‘Luister naar kinderen die ongeluk zagen gebeuren’
‘Luister naar kinderen die ongeluk zagen gebeuren’ stint en anp / Rob Engelaar

Oss

Een derde zusje en een 32-jarige vrouw, de bestuurster van de bakfiets, raakten zwaargewond, meldt de politie. Het gaat om kinderen in de leeftijd van 4 tot 11 jaar oud, die onderweg waren van de voorschoolse opvang naar school. De vrouw werkt bij een voorschoolse opvang. Zij en het vijfde kind liggen in zorgwekkende toestand in het ziekenhuis.

Het ongeluk gebeurde rond half negen bij een bewaakte spoorwegovergang op de Braakstraat, vlak bij station Oss West. Waardoor het mis ging, is nog onduidelijk. Een ooggetuige vertelde aan RTL Nieuws dat de bakfiets, een zogenaamde Stint (zie kader), op hol was geslagen en dat de remmen het niet meer deden. De politie zegt dat deze lezing deel uitmaakt van het onderzoek. De trein, een intercity, was uitgerust met een camera die het ongeval filmde. De beelden worden door de politie bestudeerd.

De kinderen waren onderweg naar basisschool De Korenaer. Het ongeluk dompelt de school in diepe rouw. ‘Een gruwelijk ongeluk heeft het zo jonge leven van mooie kinderen beëindigd. Als een kansrijke toekomst zo wordt afgebroken, worden we overvallen door immens verdriet’, laat De Korenaer weten. Vanochtend staat de school in de lessen stil bij de dramatische gebeurtenis.

inktzwart

Veel andere kinderen waren getuige van het ongeluk. Slachtofferhulp Nederland stuurde onmiddellijk medewerkers naar Oss om hen en andere getuigen op te vangen (zie kader). Ook medewerkers van de voorschoolse opvang en ouders van de kinderen worden opgevangen. Slachtofferhulp spreekt van ‘tientallen getuigen’.

De NS en Prorail reageerden beide aangeslagen. ‘Dit is een inktzwarte dag voor het spoor’, aldus een woordvoerder van Prorail. Premier Mark Rutte reageerde via Twitter. ‘Diep geraakt door het ontzettend verdrietige nieuws uit Oss waar 4 jonge kinderen om het leven zijn gekomen bij een afschuwelijk ongeluk. Ik wens alle betrokkenen veel sterkte met dit zware verlies.’ Koningin Máxima liet namens de koninklijke familie weten dat ‘onze gedachten uitgaan naar de families die hun kinderen verloren hebben’.

Honderden mensen woonden donderdagavond in Oss een spontaan ontstane herdenking bij. <

wat is een Stint?

De omgekomen kinderen zaten in een elektrische bakfiets, een zogenaamde Stint. Deze kruising tussen een segway en een bakfiets werd ontworpen door de Nederlanders Edwin Renzen en Peter Noorlander.

De Stint werd in 2012 toegelaten op de openbare weg. De populariteit van de bakfiets onder kinderdagverblijven steeg snel. Volgens de website van Stint rijden er ongeveer 3500 bakfietsen in Nederland rond om kinderen naar bijvoorbeeld een buitenschoolse opvang te vervoeren. Het idee achter de Stint is een groep kinderen veilig en efficiënt te vervoeren. Zo zitten er gordels in de bakfiets. De maximale snelheid van de elektrische bakfiets is 17 kilometer per uur. De Stint is een elektrisch voertuig en valt in een bepaalde categorie voertuigen: de ‘bijzondere bromfiets’. Deze voertuigen horen thuis op het fietspad, wat in Oss ook zo was. Een Stint hoeft geen kenteken te dragen en de bestuurder heeft geen rijbewijs nodig. Wel raadt Veilig Verkeer Nederland (VVN) bestuurders van een elektrische bakfiets aan een rijvaardigheidstraining te volgen. Stint-oprichter Renzen stond op het punt naar het buitenland te vliegen, maar toen hij hoorde over het ongeluk, besloot hij direct naar Oss af te reizen. Hij reageert zwaar aangeslagen. ‘Dit is niet te bevatten. We zijn zelf ouders en we zijn jaren bezig geweest met het ontwikkelen van de Stints. Ik weet niet wat ik kan doen, maar ik moet gewoon naar Oss.’

Enkele grote kinderopvanglocaties uit Noord-Brabant en Noord-­Holland stoppen per direct met het gebruik van de Stints. ‘Dit geldt tot duidelijk is wat de oorzaak van het ongeluk is geweest. We doen dit uit voorzorg: we willen geen ­risico’s nemen’, schrijft Forte Kinderopvang in een brief aan de ouders. Bij VVN is niet bekend dat er meer zware ongelukken met een Stint zijn gebeurd.

wat doet Slachtofferhulp?

Slachtofferhulp Nederland was donderdagochtend snel ter plaatse in Oss om nabestaanden, getuigen en klasgenoten van de kinderen hulp te bieden. ‘Onze eerste taak bestaat uit emotionele ondersteuning bieden’, vertelt woordvoerder Jytte Reichert. ‘Dat betekent vooral goed luisteren naar de mensen. En vervolgens vragen stellen: Wat heb je meegemaakt? Waar heb je behoefte aan? Ook vragen we of mensen in de toekomst – of dat nu de volgende dag of twee weken later is – nog eens door ons gebeld willen worden.’

Veel kinderen waren getuige van het ongeluk. Andere kinderen missen nu een klasgenootje. ‘Wij adviseren ouders van deze kinderen goed naar hen te luisteren’, zegt Reichert. ‘Als een kind niet over het incident wil praten, dring daar dan niet op aan. Let wel: kinderen verwerken zo’n verschrikkelijk ongeluk heel anders dan volwassenen. Het besef van ‘dood’ dringt vaak later pas door.’ Het belangrijkste advies dat Slachtofferhulp aan ouders geeft, is hun kinderen zo snel mogelijk het dagelijkse ritme te laten oppakken. ­Reichert: ‘Dus maandag gewoon weer naar school en dinsdag weer voetballen. Klas- en teamgenoten kunnen elkaar steun bieden. Snel de dagelijkse routine hervatten helpt bij de verwerking.’

Bieden de hulpverleners van Slachtofferhulp ook nazorg aan elkaar? ‘Ook voor hen is dit niet zomaar iets’, zegt Reichert. ‘Natuurlijk zijn ze goed getraind, maar een dag als deze blijft hun altijd bij. Na hun werkdag zoeken ze steun bij elkaar. Ze weten immers precies wat de ander heeft meegemaakt.’

is een bewaakte overgang veilig?

Het ongeluk in Oss gebeurde bij een bewaakte spoorwegovergang. In Nederland bestaan twee soorten overwegen. De Automatische Halve Overweg Boom (AHOB) is de meest voorkomende spoorwegovergang. De AHOB zorgt ervoor dat een spoorwegovergang aan weerskanten van de overgang afgesloten wordt en is dus bewaakt. Naast de AHOB bestaan er onbewaakte overwegen. Hier worden de overwegen niet afgesloten door slagbomen. Deze overwegen zijn wel voorzien van een waarschuwingsbord en het andreaskruis. De onbewaakte overwegen, waarvan er nog ruim honderd bestaan in Nederland, zijn te vinden in gebieden waar relatief weinig mensen het spoor hoeven over te steken. Vaak is dit op onverharde wegen en paden.

Prorail wil om veiligheidsredenen zo snel mogelijk van onbewaakte spoorwegovergangen af, meldde de organisatie medio augustus aan deze krant. Op sommige plaatsen worden de onveilige onbewaakte spoorwegovergangen ‘opgeschaald’ naar bewaakt. Toch gaat het ook bij deze bewaakte spoorwegovergangen nog regelmatig mis. Jaarlijks komen er in Nederland gemiddeld elf mensen om het leven bij een spoorwegovergang. Het merendeel bij de bewaakte variant, simpelweg omdat deze veel vaker voorkomt. In de Randstad, waar sowieso geen onbewaakte overwegen voorkomen, worden bewaakte spoorwegovergangen steeds vaker vervangen door tunnels. Dat is goed voor de doorstroming van het verkeer en verbetert de veiligheid.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Leerlingen van een vmbo-school worden getoetst bij het landelijk praktijkexamen mobiliteit en transport.

Praktijkonderwijs en vmbo kampen met forse daling leerlingenaantallen, doorstroomtoets lijkt oorzaak

Er zijn sterke aanwijzingen dat de nieuwe doorstroomtoets in groep 8, die de kansengelijkheid in het onderwijs moet bevorderen, leidt tot een forse daling van het aantal leerlingen dat naar het praktijkonderwijs of het vmbo gaat.

Marielle Paul: liefst vaste docenten.

Externe docent bijna twee keer zo duur

Den Haag

Als de gemeente de hele buurt erbij betrekt, en eerlijk communiceert over de knelpunten, komt nieuwbouw sneller op gang.

Zo krijgen gemeenten nieuwbouw sneller van de grond. 'Betrek niet alleen directe buren erbij'

Woningzoekers moeten door bezwaren van mondige burgers langer wachten op een huis. Hoe kan een gemeente nieuwbouw sneller op de rit krijgen? Vier tips van experts.

ChristenUnie-fractievoorzitter Bikker tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer op 26 maart. Bikker vertelde woensdag in Sven op 1 dat het kantoor van de partij met leuzen en stickers was beklad.

ChristenUnie doet aangifte na derde bekladding van partijbureau in een week tijd

Voor de derde keer in enkele dagen werd het partijkantoor van de ChristenUnie woensdagochtend tijd beklad met pro-Palestijnse leuzen. Aanvankelijk wilde de partij geen aangifte doen, maar heeft dat nu alsnog gedaan.

'Bezwaar maken tegen nieuwbouw is volkssport nummer één aan het worden', zegt demissionair minister Hugo de Jonge.

Minister Hugo de Jonge: 'Boze buurmannen maken veel geluid, maar de mensen in de knel hoor je niet'

Boze buren die bezwaar maken tegen nieuwbouwprojecten, trekken te vaak aan het langste eind, vindt minister Hugo de Jonge. ‘We kennen toch allemaal wel jongeren die staan te springen om een woning?’

Twee van de initiatiefnemers: Femmetje de Wind en Huub Stapel.

'Allemaal een oranje keppel, op Koningsdag!' BN-ers komen in actie tegen golf van antisemitisme

De Joodse gemeenschap een hart onder de riem steken en de zwijgende meerderheid een stem geven, dat is het doel van 'Wij zijn allemaal oranje', een actie die plaatsvindt op Koningsdag.