Porsche officieel verdacht van dieselfraude
Justitie in Duitsland verdenkt het automerk Porsche nu officieel van gesjoemel met dieselmotoren. Openbaar aanklagers in Stuttgart zijn een onderzoek naar het Volkswagen-onderdeel begonnen.
Autoriteiten deden in april al een inval bij vestigingen van de sportwagenfabrikant. Die acties waren gericht tegen drie medewerkers van Porsche, onder wie een directielid. Zij werden verdacht van bedrog en misleiding.
Eerder werd Porsche ook al eens onderzocht wegens het dieselschandaal. In het najaar van 2016 riep het merk dieselauto’s van het type Macan terug. Een jaar later werd de Cayenne met 3 liter dieselmotor verboden door de Duitse verkeersminister.
Dieselgate
Moederbedrijf Volkswagen was de spil in een groot dieselschandaal dat in 2015 aan het licht kwam. Het Duitse autoconcern bleek de werkelijke uitstootwaarden van dieselmotoren te hebben gemanipuleerd bij emissietests. Volkswagen trok al tientallen miljarden uit voor schikkingen, boetes en schadevergoedingen als gevolg van het schandaal.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Drie op de vier pensioengerechtigden in Japan blijft werken: hoe komt dat?
-
Ruim 370.000 Duitsers sluiten zich aan bij groepsvordering tegen Volkswagen
Zowat 372.000 eigenaars van Volkswagen-voertuigen die zijn uitgerust met sjoemelsoftware, hebben zich aangesloten bij de groepsvordering die door consumentenorganisaties werd opgestart in Duitsland. Dat heeft het Duitse ministerie van Justitie bekendgemaakt. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
Audi krijgt boete van 800 miljoen euro om sjoemeldiesels
Audi moet een boete betalen van 800 miljoen euro vanwege zijn rol in het emissieschandaal met grotere dieselmotoren. “Audi AG heeft de boete aanvaard en erkent verantwoordelijkheid”, zo maakte moederconcern Volkswagen vandaag bekend. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
Livios
“In dit geval veroorzaakt klimop geen schade”: zo pluk je louter voordelen van deze plant
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
Tanken langs de snelweg valt vaak duurder uit. Als je straks met de auto op reis gaat, loont het dus de moeite om vooraf na te gaan waar de goedkopere tankstations zich bevinden. Maar hoe doe je dat precies? En hoeveel geld kan je op die manier besparen op (weg naar) jouw bestemming? -
PREMIUM
Vlaamse lucht nog altijd niet schoon genoeg: "Geen reden tot paniek, maar we moeten er wél iets aan doen"
Eén op de vijf Vlamingen woont op een plek waar het verkeer de lucht zo hard vervuilt dat er gezondheidsrisico's zijn. En nog meer Vlamingen ademen de lucht op die plekken in, want het zijn druk bereden straten. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar de aanwezigheid van stikstofdioxide in onze lucht. Luchtspecialist Frans Fierens zegt dat we niet bang moeten zijn, maar wel solidair. "Het persoonlijk risico is laag, maar dit kost de gemeenschap een pak geld aan gezondheidszorg." -
PREMIUMAUTO
Tesla, Volkswagen of toch de Chinezen: wie wint het gevecht om de elektrische auto?
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerKarel Van Campenhout
Joris Peeters
thomas janssens
Guido Claes
Martin Meuris