Direct naar artikelinhoud
Handel

Chocolademerk Godiva wil tweeduizend koffiebars openen in wereldsteden

Een Godiva-chocoladeshop in Brussel.Beeld BELGA

Godiva, het van oorsprong Belgische chocolademerk, gaat tweeduizend cafés openen in diverse wereldsteden. Daarvoor is het bedrijf momenteel op zoek naar een investeerder. De uitbreiding kadert binnen het plan van het merk om de inkomsten tegen 2024 te vervijfvoudigen, schrijft de Financial Times.

Een chocolaatje met een kopje koffie? Godiva, het bekende chocolademerk, wil de komende jaren in verschillende wereldsteden koffiebars openen. Om die uitbreiding te bekostigen, heeft Godiva aan de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley de opdracht gegeven om te zoeken naar potentiële strategische investeerders. Een bedrag van ruim 1 miljard dollar wordt genoemd in de Financial Times. Godiva zou indien nodig zelfs zijn Japanse vestiging willen opofferen. Het chocolademerk zou dan zijn Japanse poot, die het niet zo goed doet, verkopen. Al wil de groep wel graag de rechten op de merknaam behouden. De exploitatie zou dan door anderen gebeuren. Voorlopig is dat nog niet aan de orde, en de hele transactie steekt nog in een pril stadium.

Dat CEO Annie Young-Scrivner een voormalige topmanager is van de Amerikaanse koffieketen Starbucks zal ook wel mee aan de basis van deze expansie liggen

Maar dat de uitbreiding met tweeduizend cafés wel degelijk op stapel staat, getuigt Annie Young-Scrivner, CEO van Godiva, aan de Financial Times. De opzet kadert binnen het plan van Godiva om tegen 2024 de inkomsten van het bedrijf te vervijfvoudigen. Bovendien zegt de Godiva-CEO dat deze investering een logische keuze is, aangezien koffieconsumptie de komende jaren zeker nog zal toenemen. Dat Annie Young-Scrivner een voormalige topmanager is van de Amerikaanse koffieketen Starbucks zal ook wel mee aan de basis van deze expansie liggen.

Tegelijk wil Godiva zijn roots als chocolademerk niet verloochenen en zal het daarom ook warme chocolademelk, koekjes, aardbeien met chocolade, en croiffles (een zoete of hartige kruising tussen een croissant en een wafel) aanbieden in zijn koffiebars.

Komende lente in New York

Godiva baat vandaag al een veertigtal koffiebars uit in enkele grote steden, onder meer in het warenhuis Harrods in Londen. Komende lente moet in New York de eerste van de nieuwe vestigingen opengaan. Een derde van de bars wordt gepland in Noord-Amerika, een derde in Azië en een derde in de rest van de wereld.

Daarmee springt de chocoladegroep op de trein waarbij retailmerken zich op de stijgende koffieverkoop gooien. Zo hoestte Coca-Cola 3,9 miljard pond (2,1 miljard euro) op om de Britse koffieketen Costa over te nemen van de Britse restaurant- en hoteluitbater Whitbread. Dit voorjaar betaalde de Duitse holding JAB zowat 1,7 miljard euro voor de Britse koffiegroep Pret A Manger. Voedingsreus Nestlé nam vorig jaar al de kleine Amerikaanse koffieketens Blue Bottle en Chameleon Cold-Brew over. In mei betaalde Nestlé 6 miljard euro om onder licentie Starbucks-producten te mogen verkopen aan supermarkten. Nestlé was al actief met koffiemerken als Nescafé en Nespresso.

Familie Draps

Godiva volgt die trend nu met eigen koffiebars. Het chocolademerk is van origine Belgisch. In 1926 start de Brusselse familie Draps met het maken van pralines bij hen thuis. In 1945 opent de familie Draps haar eerste winkel op de Leopold II-laan in Brussel. Drie jaar later openen ze de flagship store van het merk op de Grote Markt in Brussel.

Om de stagnerende verkoop te keren wil Godiva naast de koffiebars ook meer verkopen in supermarkten

Sinds 2007 is het merk in handen van de Turkse Yildiz Holding. Die heeft het financieel moeilijk als gevolg van een hoge schuldenlast en de Turkse financieel-economische crisis. Godiva bezit en exploiteert meer dan 450 boetieks en winkels in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Azië, en de producten zijn verkrijgbaar via gespecialiseerde retailers.

Om de stagnerende verkoop te keren wil Godiva naast de koffiebars ook meer verkopen in supermarkten. Het bedrijf schat zijn aandeel in de Amerikaanse verpakte chocolademarkt op slechts 2 procent en is van plan de distributie van zijn chocoladerepen en -pakketten uit te breiden. Het zou zich ook meer gaan richten op ‘genotzuchtige snacks’ dan op de goedkopere geschenkmarkt, waarop het zich lang heeft geconcentreerd.