Belga

Burgemeester Liedekerke dient klacht in tegen anonieme Twitteraar die hem "vaccinatievoorkruiper" noemt

De burgemeester van Liedekerke, Steven Van Linthout (CD&V Plus), gaat klacht indienen voor laster en eerroof tegen een anonieme Twitteraar. Die beweert op het sociale medium dat de burgemeester en schepen Rita Triest (CD&V Plus) zich voor hun beurt zouden hebben laten vaccineren. "Ik heb nog geen enkele spuit gekregen", bijt Van Linthout van zich af.

"Vaccinatievoorkruipers". Zo noemt een anonieme Twitteraar de burgemeester en de vijfde schepen van Liedekerke. "Zich opgeven als vrijwilliger, ingeënt worden en dan niet meer komen opdagen." gaat de beschuldiging verder. Het bericht komt er een paar dagen nadat er commotie is ontstaan over de burgemeester van Sint-Truiden. Zij liet zich in maart al vervroegd vaccineren op het moment dat enkel zorgverleners en 85-plussers aan de beurt waren. De burgemeester van Liedekerke ontkent de anonieme beschuldigingen. "Ik heb geen idee waar die persoon zich op baseert. Ik ben inderdaad vrijwilliger om mensen te vervoeren, maar ik heb tot nu toe nog geen enkele spuit gekregen. Als hij op Twitter de anonieme held wil uithangen is dat goed, maar hij heeft wel een klacht voor laster en eerroof aan zijn been. Waarom worden alle politici over dezelfde kam geschoren?" vraagt Van Linthout zich af.

Schepen wel al gevaccineerd

Schepen Rita Triest liet enkele weken geleden al zelf via haar eigen Facebookpagina weten dat zij intussen wel al werd gevaccineerd. "Ik werd op een zaterdag rond 11 uur opgebeld door iemand van het vaccinatiecentrum omdat er vaccins op overschot waren. Er werd gevaccineerd met AstraZeneca en blijkbaar hadden daardoor een aantal mensen hun afspraak afgezegd", vertelt Triest. Naar eigen zeggen heeft ze geen idee waarom zij werd opgebeld. "Misschien had ik dat moeten vragen. Ik ben wel een risicopatiënt en ouder dan 65. Waarschijnlijk heb ik mijn vaccin dus maar een week vroeger gekregen dan voorzien." De schepen bekijkt intussen of ze ook een klacht zal indienen tegen de Twitteraar. "Misschien wel. Dan stoppen zo'n onnozelaars misschien met hun zever. Maar verder ga ik er mij niet druk over maken. Ik heb een olifantenvel."

Meest gelezen