Cynthia Bolingo stelt Belgisch record op 400 meter indoor scherper

© BELGA

Cynthia Bolingo (CABW) heeft zondag op het BK atletiek indoor in Gent het Belgische record op de 400 meter verbeterd. De 26-jarige Brusselse snelde in 52.70 naar de overwinning, en verpulverde niet alleen haar eigen besttijd (54.11), maar ook het 25 jaar oude Belgische record van Régine Berg (53.13).

Het Belgische record op de 400 meter indoor stond al 25 jaar op naam van Berg, die op 3 maart 1984 in het Zweedse Göteborg 53.13 op de tabellen zette. Bolingo gaat daar bijna een halve seconde onder. Met 52.70 plaatst de Belgian Cheetah zich ook voor het EK in Glasgow later dit jaar. De EK-limiet bedroeg 52.84.

“Ik wist dat ik hier met goede benen aan de start stond. Vorige week had ik last van griep, waardoor ik de IFAM indoor meeting in Gent liet schieten. We hebben dan maar getraind in functie van dit BK”, reageerde Bolingo. “Ik heb het advies van mijn coach opgevolgd, en dat wierp zijn vruchten af. De EK-kwalificatie was een doel. Ik ben zondag pijlsnel van start gegaan, om te tonen dat ik op het niveau ben van de andere meisjes in de estafetteploeg. Ik heb veel progressie gemaakt, maar het Belgisch record was zeker geen doel. Het is wel een aangename verrassing.”

Bolingo is sinds 15 december 2013 ook houder van het Belgisch record indoor op de 300 meter (37.69).

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen