Direct naar artikelinhoud

Campagne voeren op social media loont: Vlaams Belang Facebook-kampioen

Vlaams Belang heeft bijna 400.000 volgers op Facebook, N-VA bijna 200.000.Beeld Facebook

Campagne voeren op sociale media, het werkt duidelijk. Vlaams Belang was de afgelopen verkiezingscampagne het actiefst op Facebook, met het grootste gespendeerde bedrag aan advertenties. De tsunami aan likes, shares en reacties die dat genereerde – meer dan 100.000 -, legde haar duidelijk geen windeieren.

🗳️LIVE: volg al het verkiezingsnieuws op de voet in onze liveblog

📍Verkiezingen 2019: bekijk alle uitslagen hier live

Vlaams Belang gaf de voorbije weken op Facebook ten minste 149.800 euro uit – een voorlopig bedrag, want alle partijen moeten pas na de verkiezingen een overzicht geven van hun verkiezingsuitgaven. Zeker is dat het Belang van alle partijen veruit het meest spendeerde aan advertenties op de socialenetwerksite. Het kocht niet de meeste, wel de duurste.

De laatste maand van de campagne kocht het 28 reclameposts met een prijs tussen de 1.000 en 5.000 euro. Ter vergelijking: PVDA en N-VA hadden er zo twee, sp.a één. Ook in het aantal advertenties in de prijsklasse 500 tot 1.000 euro stak het Belang er met 21 met kop en schouders bovenuit.

Het bleef niet zonder resultaat. De posts zorgden voor de meeste bereik en interacties. Veruit zelfs. Vier campagneposts haalden meer dan een half miljoen views, 21 tussen de 200.000 en 500.000. Geen enkele andere partij komt nog maar in de buurt.

De populariteit van dergelijke posts kan je meten aan het aantal interacties dat ze generen. De VB-posts kregen de voorbije zeven dagen 101.727 interacties, of meer dan dubbel zoveel geschreven reacties, duimpjes, boze of verdrietige smileys bij berichten dan de N-VA (40.708), en meer dan vier keer zoveel dan Open VLD (23.130). En hoe meer interacties een post genereert, hoe hoger die door de Facebook-algoritmes op de tijdlijnen van haar gebruikers wordt geplaatst. Nog meer bijkomende aandacht dus.

Uit de cijfers van Crowdtangle, dat sociale-mediaposts analyseert, blijkt duidelijk de populariteit van Vlaams Belang op Facebook.Beeld RV

Dries Van Langenhove interactie-kampioen

Wie het meest van die extra aandacht profiteerde, was Dries Van Langenhove – vooral populair bij jongeren. Met 97.816 interacties de voorbije week verpulverde hij zelfs de Facebook-populariteit van Theo Francken (80.152) en Guy Verhofstadt (75.194). Bart De Wever (37.661) staat wat Facebook-interacties betreft zelfs niet meer in de schaduw van Van Langenhove.

Politicus Dries Van Langenhove (Vlaams Belang) stuurde via Facebook een zelfgemaakt opsporingsbericht uit.Beeld Facebook

CD&V gaf het kleinste bedrag uit aan Facebook-advertenties. Het vertaalde zich in de povere 8.584 interacties op haar posts in de voorbije zeven dagen. Hilde Crevits was met 8.162 interacties de populairste Facebook-politicus van CD&V. 

Dries Van Langenhove interactie-kampioen
Beeld RV