Belga Image

Basketbalspeelster Jana Raman van The Belgian Cats blij met vervroegde vaccinatie

Jana Raman, basketbalspeelster uit Laarne, is een van de Olympiërs die binnenkort gevaccineerd wordt tegen het coronavirus. Zij krijgt daarmee, net als alle andere sporters die naar de Olympische Spelen gaan, voorrang op anderen. Ze is opgelucht want ze raakte zelf besmet met het virus, en dat doet wat met het lichaam van een sporter: "Ik was serieus wat gewicht en spiermassa verloren. Nu kan dit virus de rest van de groep niet meer treffen."

The Belgian Cats zijn momenteel in Valencia, Spanje, waar ze wedstrijden speelden. "Ik heb  sinds een kleine twee weken gedaan met de competitie. Nu heb ik een korte periode achter de rug om uit te rusten samen met mijn vriend hier", vertelt Raman. "Maar sinds gisteren ben ik weer in gang geschoten. Vanaf nu is 't vollen bak tot de Spelen." De trainingen, en het Europees Kampioenschap,  zijn een voorbereiding op de Olympische Spelen in Tokyo komende zomer.

Het virus heeft een serieuze impact op het lichaam van een sporter
Basketbalspeelster Jana Raman

Naar de Spelen toe is zij een van de sporters die het geluk heeft om al vroeger gevaccineerd te worden tegen het coronavirus. "Een hele opluchting. Ik ben zelf besmet geweest en weet heel goed wat de gevolgen kunnen zijn." Ze begrijpt wel de reacties over de vervroegde vaccinaties voor de deelnemers van de Spelen, maar: "Het virus heeft een serieuze impact op het lichaam van een sporter, en dus ook op de voorbereiding van wedstrijden als iemand uitvalt."

Volledig team nodig

The Belgian Cats zijn in het verleden al getroffen door het virus: naast haarzelf zijn Ann Wauters en Emma Meersman al besmet geraakt. Het virus kan een serieuze impact hebben: "Ann heeft er serieus van afgezien. Ikzelf had geen kracht om oefeningen te doen en ik mocht ook niks doen in die ziekteperiode. Mijn spiermassa nu is zelfs nog niet volledig terug. Dat komt ook omdat we veel wedstrijden hebben gespeeld en moesten inhalen, en ik me nog niet volledig heb kunnen concentreren op het opbouwen van de spieren. Maar mijn conditie had ik gelukkig wel vrij snel terug."

Voor de hele ploeg, The Belgian Cats, zou een eventuele besmetting dus nefast zijn: "Als iemand van de ploeg het zou krijgen, zouden we een serieuze achterstand kunnen oplopen." Basket is een contactsport en iedereen van de ploeg is nodig voor de Spelen: "Als we België willen vertegenwoordigen zoals in het verleden, hebben we ons volledig team nodig, en allemaal in topconditie." 

Met het vaccin hoopt ze wat meer op haar gemak te zijn. "Na de training wil je eens bij iemand op bezoek gaan. Bijvoorbeeld bij iemand naast de ploeg zoals bij mijn ouders, want anders is dat een gevaar. Nu kan dat misschien wel. Ook naar de fitness gaan om te trainen kan dan misschien wat normaler."

Beluister hier het volledige gesprek met Jana Raman bij Radio 2 Oost-Vlaanderen

Meest gelezen