Direct naar artikelinhoud
Boksen

Eerste professionele transgenderbokser van de VS wint debuutwedstrijd

Patricio Manuel.Beeld Instagram/Patricio Manuel

De 33-jarige Amerikaan Patricio Manuel heeft afgelopen weekend geschiedenis geschreven. Manuel is de eerste professionele transgenderbokser van de VS. Hij won zijn debuutkamp in Californië van Hugo Aguilar.

Eerder, als vrouw, bokste Manuel in de amateurklasse. Het resultaat: vijf nationale titels en deelname aan de Olympische Spelen in Londen, in 2012. Een jaar later begon zijn transitie.

Na twee amateurpartijen maakte hij zaterdag zijn profdebuut. Dat hij nu als man in de ring staat, was een lang gekoesterde droom. “Het is het allemaal waard geweest”, zei Manuel na afloop. “Ik kan mezelf vanaf nu een professionele bokser noemen.”

Tijdens het een interview weerklonk in de zaal wat boegeroep. “Ik hoor dat sommige fans niet tevreden zijn”, reageerde hij. “Dat is oké, ik zal terugkomen en hen dan gelukkig maken. Ik ben hier niet voor één wedstrijd. Ik ben nog niet klaar met deze sport. Ik zal bewijzen dat ik het verdien hier te zijn. Ik kom terug.”

Een foto die is geplaatst door null (@team_pat_manuel) op