“Slechts 11 procent iPhonegebruikers laat zich nog tracken door apps na lancering iOS 14.5"
De nieuwste update van het besturingssysteem van Apple voor iPhone en iPad laat gebruikers toe ervoor te kiezen dat adverteerders hen niet meer mogen volgen via apps. Uit de eerste cijfers blijkt dat amper 4 procent in de VS die toestemming nog geeft. Wereldwijd gaat het om iets meer gebruikers: 11 procent.
Als je bent overgeschakeld naar iOS 14.5, heb je ongetwijfeld al gemerkt dat jouw iPhone of iPad sindsdien geregeld vraagt of een bepaalde app wel jouw uitdrukkelijke toestemming mag krijgen om jou als gebruiker te ‘tracken’ of te volgen over verschillende apps heen. Met de transparantie rond tracking wil Apple de privacymaatregelen sterk aanscherpen, tot groot ongenoegen van spelers als Facebook. De socialmediagigant dreigde er al mee dat Facebook niet gratis zou blijven, als de gebruiker zich niet bereid toont bepaalde gegevens met het bedrijf te delen. Tracking wordt onder meer ingezet om advertenties beter op de interessesfeer van de gebruiker af te afstemmen, en is natuurlijk goud waard voor wie die data in handen heeft.
De angst van Mark Zuckerberg voor het stopzetten van tracking, blijkt terecht. Althans volgens de eerste cijfers die marktstudiebureau Flurry, onderdeel van het Amerikaanse telecomconcern Verizon, vrijgeeft. Flurry analyseert maandelijks zo’n 2 miljard mobiele toestellen. Het bedrijf stelde vast dat, sinds de lancering van iOS 14.5, in de VS maar liefst 96 procent van de iPhonegebruikers weigert zich te laten volgen. Internationaal gezien ligt het cijfer van wie wél toestemming geeft met 11 procent bijna drie keer hoger dan de 4 procent Amerikanen, maar het blijft nog weinig.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
1
“Apple verkocht zeker 160.000 exemplaren van nieuwe Vision Pro-bril tijdens lanceerweekend”
-
Van “schandalig duur” tot “leukste nieuwe product in jaren”: Amerikaanse tech-experts nemen Vision Pro onder de loep
De eerste testers van de Apple Vision Pro, een mixedrealitybril, zijn enthousiast over de nieuwste gadget van het techbedrijf. Vanaf vandaag ligt het in de winkelrekken, maar enkel in de VS. “Het heeft wat gebreken, maar het is verreweg het leukste nieuwe product dat ik in jaren heb geprobeerd”, aldus een journalist bij de Amerikaanse zender CNBC. -
Apple brengt begin februari voor het eerst in jaren nieuw product uit
Apple brengt zijn mixedrealitybril Vision Pro begin februari op de markt in de Verenigde Staten. Dat maakte de Amerikaanse techreus maandag bekend. -
-
PREMIUM17
iPhone heeft voortaan andere oplaadkabel nodig: “Goed voor iedereen, behalve voor Apple zelf”
Leiden -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
PREMIUM
Oude iPhone brengt 60.000 euro op: is die antieke gsm in je lade nog geld waard?
Een iPhone uit 2007 heeft maar liefst 60.000 euro opgebracht tijdens een veiling. Is jouw oude gsm plots veel geld waard? Welke factoren spelen een rol? Techblogger en docent aan de UHasselt en Thomas More hogeschool Herman Maes legt uit waarop je moet letten. “Wat de hoogste prijs en de langst blijvende verzamelwaarde betreft, steekt één merk erbovenuit.” -
“Apple stopt ontwikkeling elektrische auto”
-
Facebook dreigt iPhone-apps betalend te maken: strijd met Apple naar nieuw hoogtepunt
-
Apple brengt 21 nieuwe emoji naar iPhone, iPad en Mac
De lente is begonnen en dat betekent niet alleen kersenbloesems, maar ook nieuwe emoji op Apple-toestellen. Sinds deze week kan je op je iPhone, iPad en/of Mac via de laatste update 21 extra symbooltjes in gebruik nemen. We sommen ze allemaal op. -
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
Van modder en stof tot strooizout en zand: de afgelopen (natte) maanden heeft je auto opnieuw flink afgezien. Hij is dus dringend toe aan een grondige wasbeurt. Maar moet je daarvoor meteen naar de carwash, of volstaat het om je hogedrukreiniger uit de kast te halen voor een glanzende make-over? HLN Shop biedt proper advies in zeven stappen. -
Apple stijgt op Wall Street na geruchten over staken autoproject
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPatrick Coulier
Lieve Vos
Patrick Van Overmeire
Dirk Oosterbosch
Jan Jansens