Direct naar artikelinhoud
Openbaar vervoer

"Nauwkeurig tot op de minuut": reisinfo van De Lijn staat bijna op punt

"Nauwkeurig tot op de minuut": reisinfo van De Lijn staat bijna op punt
Beeld Photo News

De reizigers van De Lijn zullen vanaf nu heel nauwkeurig weten wanneer hun bus of tram eraan komt. Nauwkeurig tot op de minuut, zo wordt beloofd.

en

Waar de trams en bussen zich bevinden, werd tot nu toe doorgestuurd via een analoog radiokanaal. Dat systeem zorgde voor afwijkingen die konden oplopen tot vier minuten, wat uiteraard erg frustrerend is voor wie staat te wachten aan de halte of een aansluiting moet halen. De nieuwe software die ontwikkeld werd door De Lijn, geeft de positie van drieduizend bussen en trams om de vijftien seconden door via een 3G- of 4G-netwerk. Gevolg: de reiziger weet tot op de minuut wanneer zijn bus of tram zal arriveren.

De informatie kan geraadpleegd worden via de app, via de website of op een van de informatieborden aan de 381 grote haltes en in de vijf premetrostations. TreinTramBus, de beweging voor beter openbaar vervoer, is alvast in de wolken.

Rijkelijk laat

Tijdens een test in Antwerpen bleek de reisinfo op de borden en de app in 89 procent van de gevallen correct te zijn. "Tegen de zomer moet dat 95 procent worden", maakt Roger Kesteloot, directeur-generaal bij De Lijn, zich sterk.

Betrouwbare realtime reisinfo hadden de reizigers eigenlijk al veel vroeger - in 2015 - moeten krijgen. De Lijn had een softwareleverancier onder de arm genomen om het systeem te ontwikkelen, maar "die liet het wat afweten", volgens Kesteloot. Daarom besliste De Lijn om de software, als een soort tussenoplossing, in eigen huis te ontwikkelen. De softwareleverancier werd in gebreke gesteld en kijkt intussen aan tegen een boete van 3,5 miljoen euro. Daar kan nog geld bijkomen als het bedrijf er niet in slaagt de definitieve software te leveren tegen begin 2019.

De softwareleverancier werd in gebreke gesteld en kijkt aan tegen een boete van 3,5 miljoen euro