Recordaantal verkeersboetes voor chauffeurs: "Ook De Lijn moet zich aan de verkeersregels houden"

Nooit eerder kregen de chauffeurs van De Lijn zo veel verkeersboetes. De vervoersmaatschappij heeft vorig jaar 1.848 boetes voor verkeersovertredingen gekregen. Dat is een record en een stijging van ruim 40 procent op vijf jaar tijd. Vlaams parlementslid Stijn De Roo (CD&V) maakte de cijfers bekend. "Ook De Lijn moet zich aan de verkeersregels houden," zegt hij. De Lijn werkt aan sensibilisering.

Het aantal verkeersboetes bij De Lijn is sinds 2016 gestegen van 1.314 naar 1.848 in 2020. Dat is een stijging van 40 procent. Vlaams Parlementslid Stijn De Roo (CD&V) vroeg de cijfers op bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Hij wijst op de "voorbeeldfunctie" van de vervoersmaatschappij en betreurt de toename van het aantal verkeersboetes bij De Lijn. 

"Jammer genoeg merken we dat de verkeersovertredingen van De Lijn voor door het rode licht te rijden hoog blijven. Daarnaast zijn de boetes voor overdreven snelheid en overige overtredingen toegenomen," aldus De Roo.

De verkeersovertredingen voor door het rode licht te rijden blijven hoog

Stijn De Roo, Vlaams Parlementslid CD&V

Van de 1.848 boetes in 2020 waren er 1.583 voor overdreven snelheid. Dat is 85 procent. Daarnaast is het aantal "overige overtredingen" bijna verdubbeld. Alleen het aantal overtredingen voor door het rode licht te rijden is lichtjes gedaald. De chauffeurs kregen daar in 2019 74 boetes voor. In 2020 waren dat er nog 57. 

De Lijn werkt aan sensibilisering

"Deze cijfers zijn niet oké en moeten beter," zegt Marco Demerling, woordvoerder van De Lijn. "De verkeersveiligheid heeft voor De Lijn de hoogste prioriteit, vandaar dat we ook heel hard werken om de overtredingen te verminderen. De chauffeurs die een boete krijgen worden nauw opgevolgd en erop aangesproken."

Elke overtreding is er één te veel

Marco Demerling, woordvoerder van De Lijn

Volgens Demerling zijn er een aantal mogelijke verklaringen voor de overtredingen. Zo was er veel minder verkeer op de baan door corona en zou het kunnen dat sommige chauffeurs zo de neiging hadden om sneller te rijden. "In Brussel is de zone 30 ook sterk uitgebreid en dat vergt een aanpassing van de chauffeurs. Al is dat geen excuus," zegt Demerling. "Elke overtreding is er één te veel."

De Lijn zegt dat het aantal boetes ook in perspectief kan worden gezet. "Als we kijken naar de ritten met reizigers dan spreken we over 104 miljoen kilometer, wat maakt dat het aantal boetes neerkomt op twee per 100.000 kilometer." De Lijn gaat het nog strenger aanpakken en bekijkt verder met de chauffeurs hoe het cijfer zo snel mogelijk naar beneden kan worden gebracht. 

Meest gelezen