© MAVB

Flitspalen worden trajectcontroles

Op vijf plaatsen in Laakdal worden dit voorjaar flitspalen vervangen door trajectcontroles. Deze aanpassingen komen er om meer veiligheid te garanderen op de weg.

Marlies Van Bael

De flitspalen aan de Diestsebaan, de Oude Geelsebaan en de Vorstsebaan in Veerle (Laakdal) worden verwijderd, alsook diegene aan de Meerlaarstraat en de Geelsebaan in Vorst. De automobilisten zullen op deze wegen gecontroleerd worden door trajectcontroles. “In 2005 werden de flitspalen geïnstalleerd door het Agentschap van Wegen en Verkeer. Al zijn dat nog analoge toestellen”, zegt korpschef Dirk Van Aerschot van de politiezone Geel-Laakdal-Meerhout. “Normaal worden deze vervangen in digitale flitspalen, met een digitaal fototoestel erin, maar dat kost veel geld. Daarom wordt er geopteerd om trajectcontroles te plaatsen.”

Dat zegt ook Veva Daniëls van het Agentschap Wegen en Verkeer. “Over heel Vlaanderen werden vijftig camera’s geselecteerd die omgevormd worden in dertig trajectcontroles”, zegt Daniëls. “Dat is veiliger, moderner en efficiënter.”

Flitspaal niet efficiënt

Flitspalen zijn niet erg efficiënt meer. “Twee automobilisten op de duizend laten zich nog vangen aan een flitspaal omdat ze de juiste snelheidslimiet niet kennen. Maar de meesten remmen voor de paal en geven gas wanneer ze die voorbij zijn. Met de trajectcontroles verplichten we de mensen om een lagere snelheid aan te houden over een langer traject. Zo willen we ook de bewustwording van de mens verbeteren, want een hoge snelheid zit bij de meesten mentaal ingebakken.” In Laakdal starten de werken al in februari en zijn de trajectcontroles hopelijk voor de zomer operationeel. In Geel en Meerhout zijn de afspraken nog lopende, maar ook daar worden in de toekomst enkele flitspalen vervangen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER