Infrabel

Infrabel vernieuwt westelijk ringspoor rond Brussel: "20 kilometer nieuwe spoorstaven en twee nieuwe bruggen"

Spoornetbeheerder Infrabel vernieuwt op minder dan twee weken tijd 20 kilometer spoorstaven op het westelijk ringspoor rond Brussel. Tegelijk zijn twee oude spoorwegbruggen in de Kuregemwijk in Anderlecht vervangen. 

Op 12 dagen tijd vernieuwen mensen van Infrabel de spoorweg op het westelijk ringspoor, tussen de stations van Thurn en Taxis en Brussel-Zuid. Ze leggen nieuwe spoorstaven en vervangen twee oude bruggen. Het project, waar dag en nacht aan doorgewerkt wordt, kost vier miljoen euro. Het westelijk ringspoor rond Brussel  is een strategisch belangrijke lijn voor het treinverkeer in en rond onze hoofdstad. Er rijden zowel reizigers- als goederentreinen.

In totaal wordt 20 kilometer aan spoorstaven vernieuwd. De nieuwe spoorstaven zijn gemaakt van een stevig soort staal waardoor de kans op railbreuken veel kleiner is. Ze moeten 30 jaar kunnen meegaan. Daarnaast worden tussen de dwarsliggers en spoorstaven speciale railpads geplaatst. Dat zijn kleine rubberen matjes die geluiddempend werken. 

Radio 2

Nieuwe spoorbruggen

In Anderlecht vernieuwt Infrabel ook de twee spoorbruggen van de Emile Carpentierstraat en de Bergensesteenweg. Deze bruggen dateren van 1928 en moeten dus vervangen worden. De vier metalen brugdekken worden vervangen door betonnen exemplaren, die onderhoudsvriendelijker zijn. De nieuwe, betonnen brugdekken zijn meer dan 20 meter lang en wegen 140 ton per stuk. Hun levensduur is begroot op 100 jaar.

Meest gelezen