Direct naar artikelinhoud
Voetbal

'Vergeten' Enzo Scifo solliciteert naar functie bij Anderlecht: "Ik wil Coucke helpen”

Enzo Scifo, oud-speler van Anderlecht, gaf zondag de aftrap tegen Charleroi. Hij zit zonder job nadat hij twee jaar geleden opstapte als coach van de nationale beloften.Beeld Photo News

Hij leek wel van de aardbol verdwenen, Enzo Scifo. Tot hij zondag als eregast de aftrap in Anderlecht kwam geven. “Ik wil Coucke helpen”, klinkt het.

Waar heeft hij de laatste maanden gezeten? Enzo Scifo (52) lacht. "Het is een tijdje heel stil rond mij geweest. Bewust, want ik had even genoeg van het voetbal", vertelt hij. "Ik vond het niet normaal dat niemand me belde, terwijl het wereldje wist dat ik beschikbaar was. Blijkbaar wilden sommige figuren niet dat ik nog een job kreeg."

Hoe bedoelt u?

Enzo Scifo: "Ik ben nooit de man geweest die aan vriendjespolitiek deed. Solliciteren of lobbyen ligt me allerminst, maar dat was dus duidelijk wel nodig. Het voetbalschandaal heeft gelukkig alles veranderd. Nu is er meer transparantie, dat ligt me beter. Er is een nieuwe dynamiek. Dat zie ik alleen al aan de telefoontjes die ik tegenwoordig krijg. Ik ervaar opnieuw waardering."

Hoe diep hebt u gezeten?

"Ik was mijn goesting kwijtgeraakt, maar zeker na zondag is die terug."

Anderlecht noemde u een legende. En het applaus was luid.

"Geweldig, toch? Het was speciaal om terug in Anderlecht te zijn. De reactie van het publiek was hartverwarmend. De club en de fans hebben voor eeuwig een plek in mijn hart."

‘Het zou een droom zijn om voor míjn Anderlecht te werken, in welke functie ook’

U bent reeds geciteerd als potentieel lid van de sportieve raad. Komt het ervan?

"Ik wil weer aan de slag, maar het is niet concreet. Ik wil geen polemiek starten."

U hebt toch sowieso met voorzitter Marc Coucke gesproken?

"Ja, en daar heb ik een uitstekend gevoel aan overgehouden, maar meer ook niet. Hoe dan ook: de ideeën om meer oud-spelers bij het sportieve beleid te betrekken vind ik top."

Wat kunnen jullie Anderlecht bijbrengen?

"Stabiliteit op lange termijn. Het is niet meer van deze tijd dat transfers door één technisch directeur bepaald worden. Daarnaast een troef: wij kennen de club, de eisen, de hoge verwachtingen, de druk en de cultuur. Die ervaring zorgt sowieso voor een meerwaarde. Nu nog de kans krijgen.

“Het zou een droom zijn om voor míjn Anderlecht te werken, in welke functie ook. Mocht Coucke interesse hebben, dan zou ik zeker voor een aanbod openstaan. Het siert hem alvast dat hij durft te veranderen."

Wat kunnen jullie Anderlecht bijbrengen?
Beeld BELGA

Anderlecht is niet langer de Europese topclub van weleer. Doet dat pijn?

"Ja, maar wat helpt het om voortdurend terug te kijken? Niks. Beter zouden we werken aan een betere toekomst. Coucke en Verschueren hebben de ambitie om Anderlecht opnieuw groot te maken. Hun project verdient steun. Maar iedereen moet wel geduldig zijn."

Kan dat wel bij Anderlecht?

"Het is moeilijk. In principe moet Sporting elk jaar meestrijden voor de titel, maar ik acht dat op dit moment onrealistisch. Tenzij er in de winter veel kwaliteit bijkomt."

Een 10 wil Hein Vanhaezebrouck.

"Ik snap hem. Anderlecht heeft een traditie van grote spelmakers. Die is er nu niet. De ploeg zou in die zone versterking kunnen gebruiken. Ach, ik wil niet klagen. Tegen Charleroi was het weliswaar niet top, de eisen liggen hoger, maar je moet ook de context bekijken. Er zijn zoveel jongeren... Misschien zelfs iets te veel om goed te zijn."

Het hoort toch bij het DNA om jeugd te laten doorstromen?

"Tuurlijk. En de club moet daarmee doorgaan, zeker als er zoveel talent is. Ik heb genoten van Sambi Lokonga. Hij speelt alsof hij als vijf jaar meedraait. Amuzu vind ik ook goed, hij zou nog meer uitblinken als hij hoger zou staan. Zulke jongens verdienen het om wekelijks te spelen. Alleen kun je je afvragen of het voor hun ontwikkeling verstandig is om nu al een topploeg te moeten dragen. Dat zouden meer ervaren pionnen moeten doen, maar die ontbreken. Tja, dan is het niet evident om kampioen te worden. En dat moet toch altijd het doel zijn."

De achterban is verdeeld over Vanhaezebrouck. Wat is uw mening?

"Hij is een prima coach in ondankbare omstandigheden. Het is toch veelzeggend dat Vanhaezebrouck zoveel tieners moet opstellen? Er zijn simpelweg geen alternatieven. Wat evenmin normaal is, is dat teams als Antwerp en STVV beter zijn, maar ik heb zondag gemerkt dat de directie die problemen kent. Ze zullen in de winter uithalen op de transfermarkt. Stukje bij beetje komt het wel goed. Ik heb vertrouwen in Coucke. Hij heeft een plan met Anderlecht. Hopelijk kan ik helpen, in welke rol ook. Er is werk, hé."

En wat als het niks wordt?

"Het zij zo. Trainer worden spreekt me ook nog steeds aan. Voetbal is mijn leven."