Direct naar artikelinhoud
Verenigde Staten

Monica Lewinsky vertelt na 20 jaar dan toch over affaire met Bill Clinton

Monica Lewinsky.Beeld James Duncan Davidson/TED

Voor de ene was ze een naïeve stagiaire, voor de ander een geslepen verleidster op zoek naar roem. Nu #MeToo een begrip geworden is, acht Monica Lewinsky het moment gekomen om haar versie van de affaire met Bill Clinton te vertellen. “Ik was compleet aan hem overgeleverd.” 

Meer dan twintig jaar lang deed Lewinsky er het zwijgen toe. Telkens het over haar affaire met voormalig Amerikaanse president Bill Clinton ging ontweek ze de vragen of bleef ze hangen in nietszeggende algemeenheden. Dit weekend komt daar verandering. In de zesdelige documentaire The Clinton Affair die zondagavond op de Amerikaanse zender A&E in première gaat, vertelt ze voor het eerst zonder taboes over de affaire die haar tot wereldnieuws maakte. 

Een verhaal dat begint wanneer ze er als tweeëntwintigjarige in slaagt om een job als stagiaire in het Witte Huis te versieren. Daar raakt ze, net als wel meer vrouwelijk personeel, al snel gecharmeerd door de vlotte, saxofoon-spelende president die er de plak zwaait. “Ik ging naar zo veel mogelijk officiële Witte Huis-events”, vertelt ze in de docureeks. “Omdat ik wist dat de president daar geregeld een praatje sloeg met de stagiairs.” Op de dag waarop de president ook eindelijk haar eens aanspreekt, draagt ze een groen mantelpakje. De dag nadien rent ze in haar lunchpauze naar huis om datzelfde pakje nog eens aan te trekken. “In de hoop dat hij me opnieuw zou opmerken”, vertelt ze in The Clinton Affair. “Dat is  – zacht uitgedrukt – gelukt.” 

Bill Clinton en Monica Lewinsky.Beeld Photo News

That woman

Het vervolg is algemeen bekend. Clinton en Lewinsky beginnen een stormachtige relatie die uiteindelijk twee jaar zal duren. Tot speciaal aanklager Kenneth Starr zich met de zaken komt bemoeien. Clinton komt in steeds nauwere schoentjes te staan en ontkent uiteindelijk publiekelijk zijn relatie met Lewinsky die hij, bij wijze van ultieme vernedering, voor heel televisiekijkend Amerika afdoet als ‘that woman’.  De gevolgen voor zondebok Lewinsky zijn desastreus. Ze ziet haar beloftevolle carrière in de kiem gesmoord, krijgt de media over zich heen en ziet zich uiteindelijk genoodzaakt naar Europa te vluchten.

Amper iemand die haar dan als slachtoffer ziet. Ook zijzelf trouwens niet. “Ik voelde me vooral schuldig”, vertelt ze in The Clinton Affair. Schuldig omdat ze de president, waar ze dan nog steeds verliefd op is, in de problemen heeft gebracht. Schuldig ook voor de helse rollercoaster waar haar familie door haar toedoen is op beland.” Maar tijden veranderen en in het licht van de hele #MeToo-beweging is ook Lewinsky de zaken anders gaan bekijken. Waar ze in het verleden altijd benadrukte dat haar relatie met Clinton er een was met onderlinge toestemming, klinkt het verhaal ondertussen net iets anders. Ze heeft het over machtsmisbruik en geeft aan dat haar relatie met Clinton op geen enkel moment evenwichtig was. “Ik was compleet aan hem overgeleverd.” Een simpel voorbeeld moet dat illustreren. “Ik kon en mocht hem nooit rechtstreeks contacteren. Wat betekende dat ik hele weekends lang aan mijn bureau bleef zitten in de hoop dat hij me zou bellen.” 

Ik kon en mocht Bill nooit rechtstreeks contacteren. Wat betekende dat ik hele weekends lang aan mijn bureau bleef zitten in de hoop dat hij me zou bellen
Monica Lewinsky

Vrouwelijk perspectief

Twintig uur lang werd Lewinsky geïnterviewd voor de docureeks, vertelt ze in een essay dat ze voor het tijdschrift Vanity Fair schreef. Zo heeft ze het onder andere over de ondervragingen door de FBI die ze destijds moest doorstaan. En hoe die gesprekken resulteerden in hysterische huilbuien. “Ik herinner me nog dat ik toen dacht dat er maar één manier was om alles op te lossen: uit het raam springen van de hotelkamer waar we zaten.” 

Het was moeilijk om de hele affaire opnieuw op te rakelen, maar Lewinsky deed het met een doel. “Alle boeken over de affaire en de afzettingsprocedure die er op volgde zijn geschreven door mannen. Letterlijk, geschiedenis geschreven door mannen. Het is hoog tijd om het hele verhaal eens vanuit een vrouwelijk perspectief te zien. En al was het pijnlijk, als ik er door mijn verhaal te doen voor kan zorgen dat in dit land nooit nog iemand ‘that woman’ wordt, dan is het het allemaal waard geweest.” 

Ik dacht dat er maar één manier was om alles op te lossen: uit het raam springen
Monica Lewinsky

Wie vragen heeft over zelfdoding kan terecht op het gratis nummer 1813 of op zelfmoord1813.be.