Apple vermeldt repareerbaarheidsscores iPhones en MacBooks op zijn Franse site

Apple geeft nu op zijn Franse webwinkel aan wat voor repareerbaarheidsscore zijn producten krijgen. Verkopers van smartphones, notebooks en andere elektronische apparaten worden verwacht die score sinds dit jaar in Frankrijk te tonen bij hun producten.

Apple geeft de scores aan zijn iPhones en MacBooks. De huidige generatie iPhone, de 12, krijgt een 6 op een schaal van 10. De varianten van de 11 krijgen een 4,5 en een 4,6. De MacBooks krijgen scores die van 5,6 tot 7 variëren, zo resumeert The Verge. Wie zelf de scores van Apple-producten wil opzoeken, kan terecht op de productpagina's op de Franse Apple-site, maar er is ook een overzicht van de berekeningen van de scores.

De wetgeving is vorig jaar aangenomen en geldt sinds 1 januari van dit jaar, maar Frankrijk begint pas echt met het handhaven van de nieuwe regels in 2022, om alle partijen de tijd te geven om hun zaken op orde te krijgen. De wet is onderdeel van de grotere anti-afvalwet voor een circulaire economie.

De scores zijn gebaseerd op gemak van demontage, beschikbaarheid van reparatie-informatie en reserveonderdelen, prijs van reserveonderdelen en 'criteria die specifiek zijn voor de betreffende productcategorie', zoals software-updates bij smartphones. De producenten mogen hun scores zelf berekenen, maar zijn wel verplicht om te noteren hoe ze tot die score gekomen zijn. De Franse overheid heeft al wel bepaald hoe zwaar de individuele facetten van de repareerbaarheid wegen in de totale score.

De repareerbaarheidsindex geldt nu voor smartphones, laptops, televisies, wasmachines en grasmaaiers. Radio France Internationale schrijft echter dat de regering dit wil uitbreiden naar andere productcategorieën en dat er in 2024 ook een duurzaamheidsindex moet komen, die aangeeft hoe lang een product zou moeten functioneren.

De nieuwe wetgeving is niet alleen bruikbaar voor de Fransen. Alle informatie die producenten beschikbaar maken, is net zo goed bruikbaar voor consumenten buiten dat land. Met name reparatiehandleidingen zullen een steun in de rug zijn voor reparerende consumenten en professionals wereldwijd. Le Monde meldt dat Samsung al een reparatiehandleiding voor de Galaxy S21 Plus 5G heeft gepubliceerd.

De bij het systeem betrokken partijen zeggen tegenover Radio France Internationale dat ze hopen dat Europa het voorbeeld van de Fransen volgt om zo een grotere invloed te hebben op het beleid van bedrijven als Apple.

Update, 12:35: het artikel vermeldde dat een vpn-verbinding naar Frankrijk nodig is om de scores te zien, maar dit blijkt niet te kloppen.

iPhone met repareerbaarheidsscore Frankrijk

Door Mark Hendrikman

Redacteur

27-02-2021 • 12:12

125 Linkedin Whatsapp

Reacties (125)

125
122
64
9
0
44
Wijzig sortering
Die repareerbaarheids score is bullshit. Het is een wij van wc eend score.

Hoe kan je een MacBook repareerbaar noemen als de enige "officiële" repareerwijze het vervangen ban een heel moederbord is welke regelmatig 1.5x de restwaarde van je apparaat zelf kost.

Terwijl alles wat kapot is een chip is die prima door een onafhankelijke reparateur vervangen kan worden. Ware het niet dat apple contracten met chip leveranciers heeft die de leveranciers verplichten die specifieke chip enkel aan apple te verkopen.

Daarnaast worden ook steeds meer chips en onderdelen gekoppeld aan het specifieke moederbord. De chip overzetten van een andere macbook is dan niet meer genoeg om een macbook te repareren.

Dit kan alleen maar een zware onvoldoende zijn op repareerbaarheid.
Je gaat mij niet vertellen dat Apple zelf de richtlijnen voor deze Franse wet in elkaar heeft geknutseld, ze voldoen gewoon aan de wet die ze wordt opgelegd. En geven een score gebaseerd op de opgestelde criteria.
https://www.ecologie.gouv...t%C3%A9.PNG?itok=QqHp8668

Dat is het schema met de criteria.
Die repareerbaarheids score is bullshit. Het is een wij van wc eend score.
Dan moet je bij de mensen zijn die de wet hebben gemaakt, niet Apple. Die houden zich gewoon aan de calculatie die ze moeten gebruiken.
Dan moet je bij de mensen zijn die de wet hebben gemaakt, niet Apple.
Moesten ze nu geen miljoenen uitgeven aan oportunistisch lobbywerk om de wet naar hun hand te zetten, ik zou nog zeggen. Maar zoals het nu is? Niet akkoord.
(Absolute) Wetten en regelgeving werken niet voor slimme mensen, die vinden er wel een weg omheen, dat wordt keer op keer bewezen.

@jorisvergeerTBA
Bijvoorbeeld onderdeelprijzen relatief ten opzichte van de apparaatprijs wordt meegenomen in de score. Als je even de moeite had genomen het door te nemen.
Prix des pièces détachées : score déterminé par le rapport entre le prix de vente des pièces détachées et le prix du produit.
Edit: Volgens mij kun je als overheid beter eisen dat een apparaat binnen de levensduur voor maximaal 50% van de dagwaarde gerepareerd moet kunnen worden, buiten garantie wel te verstaan. Dan hoef je een wet ook niet waterdicht proberen te timmeren, wat je toch niet lukt.

[Reactie gewijzigd door wjn op 27 februari 2021 14:09]

Elke 2 jaar (wettelijke garantieperiode) een nieuw, goedkoop model en dan het oude in prijs verdubbelen. Kunnen ze lekker nieuwprijs vragen voor reparaties.

Aannemend dat de "dagwaarde" de nieuwprijs is.

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 27 februari 2021 14:58]

Hahaha. Vier weken de (opgezwollen) accu laten vervangen van mijn MacBook Pro. Buiten garantie kost dit grapje normaal 330€. Het aluminium bovendeel wordt uitgewisseld met daarin geïntegreerd: Het toetsenbord, de aluminium bovenzijde zelf, touch bar, de accu en de touch pad ben ik niet helemaal zeker van 8)7
Dat is dus echt nonsense dat het 330 EUR zou kosten. Een batterij van een MacBook Pro bij een officiele Apple reseller laten vervangen kost tussen 139 en 209 EUR indien buiten garantie. Die prijzen staan gewoon vast in een prijslijst en worden door alle vestigingen zo opgevolgd.
Ik heb hier de offerte nog van fixers (officiële Apple hersteller) van begin dit jaar. De omschrijving geeft netjes aan dat de batterij snel leeg loopt. Het gaat om een MacBook Pro 15" model, Kosten voor vervanging onderdeel N661-07954 € 339 incl Btw
Flinke marge hebben ze bij fixers dan.. Ik heb het destijds bij apple zelf laten doen omdat dit inderdaad goedkoper was dan bij andere reparateurs (ook officiele).

Zie hier de apple prijslijst voor het vervangen van de batterij inclusief onderdelen die eraan vast zitten voor alle typen macbook pro's:
https://support.apple.com/nl-nl/mac/repair/service
Gezien de cijfers die apple zichzelf geeft lijkt het te werken. Ik zie geen 10/10 maar zelf 4,5 4,6 5,6 tot 7. Het is een begin. Wie weet komt er een volgende stap waarin men naar repareerbaarheid ook kosten van reparatie meeneemt.
Ik zie geen 10/10 maar zelf 4,5 4,6 5,6 tot 7.
Dat zijn geen hoge scores, absoluut niet. Maar mijn vraag zou zijn "waarom scoren ze hoger dan een 1?". Als elk miniem defect betekent dat je nagenoeg het hele apparaat moet vervangen, voor een prijs hoger dan de originele aanschafprijs, dan is dat mijns inziens de enige correcte score (of misschien een 2, dan kunnen we de 1 reserveren voor apparaten die letterlijk een boobytrap bevatten...).
Mensen worden pas wakker als ze straks zelf een koplampje vervangen in hun dure electrische wagen, waardoor er een melding verschijnt op het dashboard dat Tesla niet kan controleren of dit lampje origineel is.
Koplampje vervangen is sowieso bijna niet te doen tegenwoordig. Zeker bij led lampen wordt de hele koplamp unit vervangen
Koplampje?
Dat verving je 50 jaar geleden in je fietslamp. :+

EV's zitten vol LED's.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 27 februari 2021 14:37]

Hoe kan je een MacBook repareerbaar noemen als de enige "officiële" repareerwijze het vervangen ban een heel moederbord is welke regelmatig 1.5x de restwaarde van je apparaat zelf kost.
Heb je volledig gelijk in, maar als je even googelt, vind je redelijk wat technische schema's en bijbehorende boardviews zodat je op componentenniveau kan gaan werken.
Je moet hier idd al een aardige elektronicakennis voor hebben, maar als dat zo is, lukt het vaak perfect.
In Windows computers altijd gezworen bij Asus omdat ze zo weinig kapot gaan. Tot je er toch eentje hebt die z'n backlight niet aanstuurt. Apparaatje van 3 jaar oud, 0,0 schema's te vinden, moederbord gewoon niet leverbaar en vind die fout zonder dat schema maar eens. 1500€ de vuilnisbak in op 3 jaar...

Ik ga Apple niet bejubelen om zijn hardwarematige degelijkheid, verre van, maar met een beetje wil kan je daar nog iets van maken. De rest sowieso niet.
Ze geven zichtzelf een 4,5 op score van max 10, dat is mijn ogen nog steeds een zware onvoldoende.
Is het repareerbaarheid, of zelf repareerbaar ?
Daar zit de crux denk ik in. Apple geeft geen originele onderdelen ter verkoop aan consumenten.
Is het repareerbaarheid, of zelf repareerbaar ?
Daar zit de crux denk ik in. Apple geeft geen originele onderdelen ter verkoop aan consumenten.
Als de EU wetgeving van toepassing gaat worden, dan zal Apple de leidende standaard mogelijk willen adopteren. Viva la France! Maak het vervangen van onderdelen mogelijk.

Ooit was Apple het repareerbare paradepaardje van de pc industrie. Met geweldig complete handleidingen om bijvoorbeeld een bondi uit elkaar te kunnen halen. What happend Apple?
Wat er gebeurde? Ze werden hebberig, dat ziet toch iedereen...
Wanneer gaan Tweakers en andere media is goed aandacht besteden aan the right to repair? Begin eens met de praktijken van Apple, die door hun beleid verantwoordelijk zijn voor een enorme berg aan e waste.

[Reactie gewijzigd door Wezzz78 op 27 februari 2021 12:57]

Dus bedrijven mogen zelf de scores invullen? Klinkt een beetje als wij van wc eend... een hedendaagse telefoon zou NOOIT een voldoende mogen scoren en iphones al helemaal niet. Alles zit verlijmd en vastgesoldeerd, en bij apple kan je überhaupt geen reserve onderdelen bestellen. Vroegah kon je prima op zn minst de accu vervangen, achterkantje eraf en gaan met die banaan.
En voor macbooks met alles vastgesoldeerd vind ik een voldoende (of een 7) erg hoog
bekijk voor de grap maar eens de onderliggende scores voor een 12 pro max (ff door google translate gehaald):
6.2/10 Duration of availability of technical documentation and advice on use and maintenance
hier geven ze dan een coëfficiënt van 2 aan om al 12.3/100 te halen
10/10 Information on the nature of the updates
10/10 Free remote assistance
10/10 Possibility of soft reset
dit zorgt nog eens voor 20/100

Dit terwijl zowat iedereen weet dat je geen info kan krijgen (misschien iets meer in Frankrijk door deze wet) en die laatste niets met repareerbaarheid te maken hebben (hallo kan je ff remoten in mijn gebrickte iphone ;( ) |:(

[Reactie gewijzigd door dasiro op 27 februari 2021 13:33]

Je kan gewoon op zoeken hoe je Apple producten kunt repareren. Bijvoorbeeld via het youtube kanaal van die Louis Rossmann /s
De wet gaat erom dat Apple (en andere bedrijven) aantoont hoe repareerbaar de producten zijn en dat reparatiehandleidingen worden vrijgegeven.

Niet wat een externe partij heeft bedacht.
Reactie van @Borbit was ook sarcastisch..
Oohh.
Ik ken die Louis Rossmann niet...
Dan weet je niet wat je mist :)
Was al aan het kijken.
Meteen op de knop abonneren geklikt.
Zo bijzonder is het niet dat bedrijven zichzelf mogen beoordelen. Elk product moet voorzien zijn van een CE keur. Het is niet noodzakelijk dat bij een onafhankelijke organisatie te regelen, dat mag elke fabrikant zelf verklaren en dan mag het tekentje er op gezet worden. Natuurlijk blijf je wel aansprakelijk als het blijkt niet zo te zijn en er gebeurt iets, maar in beginsel mag elke fabrikant van alles verklaren!
Dit is naar mijn weten niet waar. Je moet als bedrijf je product onafhankelijk laten keuren en je hebt allerlei documenten vast te leggen hoe je je proces constant houdt zodat je gekeurde steekproef ook representatief is voor de rest.

Mocht je andere info hebben hoe je een product eigenhandig mag voorzien van een ce kenmerk zonder dat allemaal te doen, dan hoor ik het graag.
Een bedrijf kan zelf de CE certificering doen.
Dit gebeurt aan de hand van checklists/protocollen en is voornamelijk een papieren exercitie.
Waarin je moet aantonen dat het product veilig is.

Wat wel gebeurt is dat bedrijven het uitbesteden aan bureaus die dan de certificering doen.

Zelfde geldt voor farmaceutische bedrijven, ze moeten aantonen dat hun systemen geschikt zijn voor de medicijn productie.
Dit mogen ze zelf doen, of uitbesteden aan mensen zoals ik.
Zie hier https://www.rvo.nl/onderw.../ce-markering/stappenplan. Het hangt er gewoon van af of je richtlijnen 'aantikt' die door "notified bodies" beoordeeld dienen te worden. Aangezien dat voor heel veel richtlijnen niet noodzakelijk is, komt het zeker geregeld voor dat je het als fabrikant zelf kan regelen. Ja, het is wel een berg papierwerk maar het kan wel.
Dit is onjuist. Een CE-verklaring is een verklaring van de fabrikant dat het product voldoet aan de producteisen (met name de veiligheidseisen) die de Europese Unie stelt. Het is letterlijk een verklaring met daarop een handtekening van een daartoe bevoegd persoon bij de fabrikant.

Om een CE-verklaring te kunnen afgeven moet de fabrikant een aantal zaken kunnen aantonen. Zo geldt voor elektronische apparatuur bijvoorbeeld dat de EMC-compatibiliteit geborgd moet zijn. De meeste fabrikanten beschikken niet over een specialistisch laboratorium om de bijbehorende testen te kunnen uitvoeren, dus besteden ze dat werk uit. Maar niets weerhoudt een fabrikant ervan om zelf aan te tonen dat hij aan de EMC-richtlijn voldoet.

Een CE-verklaring is trouwens niet vrijwillig en ook niet vrijblijvend. Als je in de EU een product op de markt wilt brengen, dient het verplicht een CE-markering te bezitten (en derhalve de bijbehorende CE-verklaring te hebben). En als een fabrikant die verklaring afgeeft, neemt hij de productaansprakelijkheid op zich in het geval het product toch niet voldoet. Kwaadwillende fabrikanten zijn hiermee niet bij voorbaat uit te bannen, maar CE is zeker geen wassen neus.
Niet waar.

Bij een CE-markering verklaar je als fabrikant dat het product aan de regels voldoet.
Echter voor lang niet alle producten zijn ook daadwerkelijk externe onafhankelijke testen noodzakelijk.

Daarnaast zijn die externe testen die verplicht zijn meestal op een beperkt deel van eigenschappen.
Jouw weten is niet correct. Bedrijven moeten aan de hand van protocollen zelf de check doen. Voor een aantal producten zullen ze een goedgekeurd extern bedrijf inschakelen.
Het CE-keurmerk voorziet in de eisen en de protocollen.

:EDIT
https://www.rijksoverheid...p-mijn-product-aanbrengen

[Reactie gewijzigd door jqv op 28 februari 2021 23:16]

Fabrikanten van voeding zijn verantwoordelijk voor de informatie over de ingrediënten en voedingswaarde. Een fabrikant van hijsmiddellen is ook verantwoordelijk voor juiste informatie over de last die het product aankan. Dit systeem kan prima werken.
Of ook niet als je de vergelijking zou maken met de Nutri-Score. Daar zie je soms ook enorm ongezonde producten met een score A, "omdat het binnen zijn categorie wel het gezondst is", maar onder welke categorie dat product valt is een stuk minder transparant. Ik heb net zelf eens gekeken op een product waar een Nutri-Score op stond en nergens kan je de categorie op terugvinden. Ook is er nergens een transparante website beschikbaar waar je het zou kunnen opzoeken.

Het enige wat ik gevonden heb is openfoodfacts.org en dat zegt al genoeg, als ik je daar diepvries frieten (patat) opzoekt, dan vallen die onder de category "chips en patat". In vergelijking met een zak chips is diepvries friet (ongebakken) inderdaad enorm gezond, maar je moet toch wel een beetje een psycho zijn om diepvries frieten gewoon rauw op te eten.

Resultaat, die score zegt niets en uiteindelijk ben ik als bewuste consument nog steeds afhankelijk van de informatie op het ticket. Als ik zie dat een product een score A krijgt, maar vol met suikers zit, dan laat ik dat toch mooi staan.
Jij kan kritiek hebben op de nutri-score, maar elke fabrikant gebruikt de vaste methode en communiceert het resultaat op de zelfde manier. Dit is echt iets anders dan een reclameuiting uit eigenbelang.
aan de andere kant,

als ze deze wel zo ontwerpen dat deze volledig repareerbaar is, dan wordt de telefoon groter, grover, minder afgewerkt en ook zeker minder waterdicht.
Wat er dan gebeurt is dat de gemiddelde persoon een telefoon koopt die dat allemaal wel heeft, en dus een telefoon die wel is gelijmd met minder vervangbare componenten.

Je voelt het dan al aankomen, de repareerbare telefoon gaat geen marktaandeel halen, dat zien we nu al met telefoons als fairphone, en wellicht andere telefoons die beter repareerbaar zijn.
Het grote gros van de mensen wil denk ik niet eens een telefoon die ze zelf kunnen repareren, lees battery, camera of scherm vervangen...

Kijk ik naar mijzelf, en ik ben redelijk technisch... Ik kan veel producten die ik dagelijks gebruik ook niet iets zelf vervangen, dan gaat van de glazen van mijn bril tot en met de electronica van de auto, dat is allemaal best lastig te repareren en moet je dus laten doen, want het kan echt wel maar kost gewoon geld.
Enkel de accu kunnen vervangen lijkt mij wel iets, maar geen 10% extra ruimte kosten. En daar hoeft men ook geen techneut voor te zijn, zou is uit het verleden gebleken. Het enige zou dan de waterdichtheid zijn, maar ik heb veel domme dingen met mijn telefoons uitgehaald, maar in de zee/afwas/wc laten vallen is er nog nooit van gekomen. Momenteel zit ik op dat punt: Enkel de accu begint brak te worden. Verder is de telefoon nog toereikend. Mogelijk ga ik toch een nieuwe kopen, met pijn in het hart. Terwijl de eerder genoemde 10% omvangtoename vanwege de verwisselbare accu mij zal jeuken.
Als de accu het enige probleem is met jouw toestel dan láát je die toch door iemand vervangen indien je het zelf niet kan. Stukken goedkoper dan een nieuwe telefoon.
Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 88872 op 28 februari 2021 14:17]

Dat zou ook nog kunnen, maar ik wil graag naar de situatie van vroeger: dat iedere halve zool (ik dus) de accu zelf kon vervangen. Dat is een stuk goedkoper dan laten vervangen.
Ik reageerde op RVT1 "Het grote gros van de mensen wil denk ik niet eens een telefoon die ze zelf kunnen repareren, lees battery, camera of scherm vervangen...". Qua accu vervangen is dit volgens mij niet waar. Mij staat niets bij dat mensen zeiden: $%%$# ik kan mijn accu vervangen, dat wil ik helemaal niet kunnen, en dat toen de fabrikanten zeiden. "klant is koning, vanaf nu lijmen we ze vast"
Ah ja.. Het is zelf te doen met een handleiding maar het is geen leuk klusje.

De tijd van klep open en batterij vervangen is helaas voorbij lijkt het..
Dit is niet helemaal waar. Ja, de meeste telefoons zijn gewoon troep op het vlak van repareerbaarheid. Maar je mag Fairphone zeker niet uitsluiten. Ik heb zelf een Fairphone 3 en ik kan dit ding met gemak uit elkaar halen, tot aan de accu en het scherm aan toe. Zie ook https://nl.ifixit.com/Gui...van+de+Fairphone+3/125573. Fairphone levert zelfs een schroevendraaier mee in de doos.
Maar het marktaandeel van de fairphone is verwaarloosbaar. Daarnaast zijn er nog steeds telefoons met verwisselbare accus, maar die hebben ook een verwaarloosbaar marktaandeel. De fairphone is wel een erg goed concept en het zou mooi zijn als andere fabrikanten dit ook zouden doen. Of dat de overheid het verplicht dat verschillende onderdelen makkelijk te vervangen zijn (ik denk dat 9 van de 10 mensen goed een paar jaar doorkunnen met een nieuw scherm en accu) en ook leverbaar zijn. En dat de overheid het ook verplicht dat een telefoon op zn minst 4 jaar softwarematig ondersteund wordt.
Een wet met goede intentie kapotgelobbyd tot een schim van het origineel gok ik.
Maar in veel andere landen is een 7/10 relatief lager, in perceptie, dan in Nederland. Het wordt pas echt nuttig als je producten kan vergelijken. Nu zeggen dat een 7 voldoende is 'omdat dat in Nederland een voldoende is', dat is vrij zinloos. Cijfer systemen zijn erg cultuur gebonden.

Ik weet niet hoe het in Frankrijk zit, maar in Italië zou een 7/10 laag zijn. Voor mijn master daar was mijn gemiddelde cijfer omgerekend een 9/10, dat was goed maar zeker niet uitzonderlijk hoog.

Je kan pas echt hierover oordelen als Apple onevenredig hoog scoort vergeleken met andere producten.
De onderdelen die vastgesoldeerd zitten horen vast gesoldeerd of verwacht jij een uitwisselbare dimm en een zif socket voor de soc? Alle andere onderdelen op de accu na zitten niet gelijmd en dan nog kan je de dubbelzijdige tape ertussenuit krijgen.

IN het toestel komen is een ander verhaal inderdaad en ook zijn norm relevante parts zoals camera’s en displays niet uitwisselbaar.

Dus nee ben het niet met je eens dat het allemaal niet zoals jij meldt, maar een repair score van 6 op 10 is het ook niet nee
Dit is toch pure marketing communicatie. Apple heeft er onlangs mega van langs gehad juist vanwege die vastgesoldeerde onderdelen die eigenlijk vervangbaar moeten zijn. Dit is gewoon een manier om het imago weer een beetje op te poetsen, meer niet. De gemiddelde gebruiker in de markt kijkt niet verder dan zijn LED monitor diep is, dus die kijkt daar niet doorheen.
De scores zijn gebaseerd op ..., beschikbaarheid van ... reserveonderdelen
Dat kan je op voorhand toch niet voorspellen?
Natuurlijk wel, kijk eens naar de auto-industrie. Daar kan je elk onderdeel los bestellen en reserveonderdelen zijn letterlijk tientalen jaren beschikbaar. Daarboven op zijn er uitgebreide reparatie handleidingen beschikbaar.

Kortom, ze hoeven niks te voorspellen maar moeten gewoon zorgen dat reserveonderdeel beschikbaar zijn voor x-jaar ongeacht de vraag. Fabrikanten vinden dat natuurlijk niet leuk en hebben liever dat je een nieuwe telefoon koopt, daarom gaat dit alleen werken als er een verplichting komt vanuit de EU.

[Reactie gewijzigd door codeneos op 27 februari 2021 12:37]

Dat is tegenwoordig ook niet meer vanzelfsprekend hoor. Vroeger kon je een willekeurige motor in een auto lepelen zolang het maar pastte tegenwoordig moet je de ecu en volledige kabelboom vervangen en dan nog is het maar de vraag of het werkt.

Tegenwoordig zijn er maar vrij weinig onderdelen die je zelf kunt vervangen. Bijna alles moet bij een dealer.
Dat en zelfs zijn onderdelen gecodeerd. Een onderdeel van de sloop werkt (ook al is het onderdeel goed) zeker niet meer in een keer op een ander voertuig. Electronica maar zelfs soms andere onderdelen al niet meer, moeten eerst in de boordcomputer aangemeld / herkend anders "no go". Alles voor het protectionisme van eigen spullen met als reden veiligheid bla bla...

[Reactie gewijzigd door bonus op 27 februari 2021 16:46]

Exact. Ik zat er aan te twijfelen om in m’n polo de radio te wisselen voor een nieuwer model ivm carplay, (maar wel compatibel) en dan bij inleveren de oude weer terugzetten, maar dat zou me twee keer activeringskosten kosten. Dikke doei.
Als je de skills hebt, staat het je vrij om een geheel eigen injectiesyssteem in te bouwen, bijvoorbeeld megasquirt. Je kennisniveau moet simpelweg hoger zijn. Als je dat niet wilt, moet je maar weer in de jungle gaan lopen met een berevelletje. ;-)
En die kennis is tegenwoordig gewoon op internet te vinden. Dat is echt wel een verschil met vroeger. Ik denk dat het voor mij lastiger was een draaischijf-telefoon te repareren dan het nu is om een iPhone te repareren.
Mag je mij vertellen hoe dat gaat bewerkstelligen met een recente auto. Die dingen zijn grotendeels dichtgetimmerd en starten gewoonweg niet als er ergens een sensor een waarde geeft die niet binnen de normen valt.
Het stelt allemaal niet zoveel voor, hoor. Gewoon de apparatuur kopen en gebruiken.

Jaren terug heb ik imitatie hard en software gekocht om alle Citroens en peuges uit te lezen. Alles van dat moment kon ik uitlezen en programmeren.

Als een Bovag garage wil investeren, mogen ze alles maken.
Zelf kunnen vervangen van, en beschikbaarheid van onderdelen zijn twee verschillende dingen. En ja auto's van nu zijn complexer in vergelijk met auto's van 20 jaar geleden. Tegenwoordig speelt software een belangrijke rol en als je een onderdeel vervangt moet je vaak ook de software opnieuw instellen. Om toegang te krijgen tot specifieke dealer software heb je training en een certificering nodig. Daarbovenop is de software niet gratis.

Nu weet ik eerlijk gezegd niet of we dit erg moeten vinden, dat er training vereist wordt en dat dealer software niet zomaar te downloaden is (in het geval van een auto).

Om terug te komen op het nieuwsartikel, dit moet je natuurlijk allemaal mee laten wegen in je regeerbaarheidsscore. Want als de gemiddelde kosten van een reparatie zo hoog uitvallen dat je beter een nieuwe telefoon (of auto) heeft alleen de mogelijkheid tot reparatie nog steeds weinig meerwaarde.
Natuurlijk wel, kijk eens naar de auto-industrie. Daar kan je elk onderdeel los bestellen en reserveonderdelen zijn letterlijk tientalen jaren beschikbaar.
Bestellen ja maar gebruiken is nog maar de vraag!
Veel automerken hebben onderdelen die gekoppeld moeten worden aan het voertuig
Dat kan alleen met software waarvoor je een abonnement moet afsluiten bij de fabrikant

Why can't the CAR WIZARD fix this 2009 Lexus LS460?

[Reactie gewijzigd door Carbon op 27 februari 2021 12:53]

Laten we het bij Nederland en Europa houden. Hier zijn dat soort praktijken voor auto’s verboden.
Probeer maar eens onderhoud te laten uitvoeren aan een Tesla door een derde partij. Gaat gewoon niet lukken, vanwege achterhouden van onderhoudssoftware en onderdelen. Het mag niet, maar het wordt blijkbaar al jaren gedoogd. Ik heb nooit gehoord dat Tesla hiervoor is aangepakt.
Nu was ik toch al niet in de markt voor een Tesla... maar dit is wel een heel essentieel punt.

Bovag gaat vanzelf miepen als het aandeel elektrische auto's groter wordt. Hoop ik dan maar.
Er is wel wat kritiek op Youtube want als je het toch probeert dan zet Tesla de snellaad functie uit.
Inmiddels is het mogelijk om met ‘after market’ onderdelen een Tesla te repareren. Tesla heeft ingebonden omdat ze de kracht niet hebben om dit te doen vanuit hun werkplaats. Vaardigheden mbt tot code aanpassen, horen nu ook bij de skills van een monteur. Dit met oog op veiligheid, en op Youtube is er een filmpje over te vinden. De autoindustrie gaat er in de toekomst ook min of meer zo uitzien denk ik.

Als Apple hun spullen nu niet moedwillig vast soldeert en onderdelen niet drie keer de normale prijs probeerde te slijten. Waanzinnige praktijken, is het achterdocht? Ook Apple heeft ondanks alle maatregelen inmiddels hele scala’s aan veiligheid issues net als elk ander populair os.

edit: aanpassing text

[Reactie gewijzigd door DefaultError op 27 februari 2021 22:05]

Hier zijn dat soort praktijken voor auto’s verboden.
Bron?
En als dat het geval is waarom is dat beperkt tot auto's?

[Reactie gewijzigd door Carbon op 27 februari 2021 13:41]

Bron? Jij beweert iets waar niet klopt? Ga zelf eens op zoek?

In Nederland zijn alle garages gerechtigd om reparaties te doen, alle handleiding te kopen en alle onderdelen. Een dealer mag zelfs de garantie niet beperken als het onderhoud maar afgestempeld is.

En volgens Europa moeten de onderdelen minimaal 10 jaar leverbaar zijn.
Bron? Jij beweert iets waar niet klopt?
Ik beweer? Grapjas :)
Jij beweert (zonder bron) dat het softwarematig koppelen van auto onderdelen illegaal is in de EU
Ga zelf eens op zoek?
Misschien omdat je het zelf niet kunt vinden :)
n Nederland zijn alle garages gerechtigd om reparaties te doen, alle handleiding te kopen en alle onderdelen
Als je het filmpje had bekeken dan had je geweten dat hetzelfde geldt voor de US!
En dat niet alleen voor onderdelen en handleidingen maar ook voor software om onderdelen te pairen met een voertuig.
En volgens Europa moeten de onderdelen minimaal 10 jaar leverbaar zijn.
Wat heeft dat te maken met het software matig koppelen van onderdelen aan een voertuig?
Is het juist niet.
Het enige dat wordt voorgeschreven is, dat een no-name garage dezelfde onderdelen, software en tools moet kunnen kopen/aanbieden als de eigen merk garage (op een handvol onderdelen zoals sleutels e.d. na).

Dat betekend niet, dat een onderdeel plug & play in elke auto moet werken.
Dat hoeft toch ook niet? Zolang je de tools kunt kopen (en de programmeertaal is ook een tool), kan een naamloze garage ook repareren.

Of ze die kosten willen dragen is een tweede, natuurlijk.

Ik heb lang genoeg in de hobby gezeten om die onzin niet te geloven. Sterker nog, van Citroën/Peugeot het ik zo'n tool.
Ja, dat is waar. Vaak wordt dit ook gedaan om diefstal tegen te gaan, zo wordt het je lastiger een gestolen navigatiesysteem in een andere auto te zetten. Maar buiten dat heb je inderdaad gelijk, vooral bij het aansluiten van nieuwe onderdelen die af fabriek niet op de auto zaten is er een behoorlijke drempel opgeworpen ze achteraf te installeren.

Aan de andere kant hebben dealers en merkshops vaak wel toegang tor deze software, dit voorkomt dat elke beunhaas een auto kan repareren. Als je nieuwe remmen laat installeren willen wij als maatschappij natuurlijk graag dat dit goed gebeurt, door een getrainde monteur met het oog op veiligheid. Een slecht gepareerde auto is een gevaar op de weg, een slecht gerepareerde telefoon is vervelend maar levert niet vaak een levensbedreigende situaties op, uitzonderingen met accu’s daargelaten.

[Reactie gewijzigd door codeneos op 27 februari 2021 13:20]

Je zit dit ook bij de klassieke witgoedmerken, daar kan je ook vrijwel elk onderdeel bestellen via hun eigen webshops.
Je zit dit ook bij de klassieke witgoedmerken, daar kan je ook vrijwel elk onderdeel bestellen via hun eigen webshops.
Alleen onderdelen die schroef- stekkerbaar zijn!
Losse (custom) chips zoals Louis Rossmann dat graag wil kun je wel vergeten

Zelf meegemaakt met een defecte besturing module van een AEG condensdroger
De enige optie was een nieuwe module voor bijna 200 euro.
Na wat speurwerk bleek het een opgeblazen switchmode controller.
Niet te koop bij AEG maar gelukkig was het een generieke chip, prijs 1,25 euro
Maar wat als het de embedded controller was geweest?

[Reactie gewijzigd door Carbon op 27 februari 2021 17:43]

Probeer jij maar eens reserve onderdelen te krijgen voor een Tesla.
Zelfde laken en pak als Apple.
De techindustrie gaat ook veel te snel om zo lang reserveonderdelen te kunnen leveren. Voor pc's zou dat betekenen dat Intel nu nog steeds Westmere-processors op 32nm zou moeten bakken (of gigantische voorraden moet aanhouden) omdat er nog mensen zijn die wellicht een kapotte CPU op een 1156-moederbord willen vervangen (om nog maar te zwijgen over BGA-sockets)
Nou ja intel heeft nog tot 2007 80468 en 80368 cpu's gebakken best lang.
Beschikbaarheid is niet slechts een voorraad kwestie maar bijvoorbeeld bij Apple ook vaak afgedwongen exclusiviteit bij leveranciers. De onderdelen worden vaak simpelweg niet aan derden/particulieren verkocht. Zie ook de YouTube van meneer Rossmann die hard vecht voor onder andere right to repair en talloze voorbeelden heeft van hoe Apple zaken onmogelijk maakt.
Het gaat een stap verder soms kun je onderdelen wel krijgen maar die moeten met software van Apple eerste aangemeld worden aan de secure gedeelte van de cpu denk aan home knoppen id en serie nummer moeten overheen komen . Maar zelfs met batterijen moet het printplaatje over gesoldeerd worden of over geprogrammeerd met exact de zelfde gegevens.. natuurlijk kun je bij Apple terecht voor reparaties maar Apple repareert totaal niets nakka Nada. Ze zeggen dat ze groen zijn maar creëren enorme bergen E waist.

Dadelijk met de nieuwe M1 Macs worden het gewoon helemaal erg . 1 onder deel stuk board wordt totaal afgedankt geheugen of SSD etc je het alle data gewoon kwijt.
Dat is je mogelijk data kwijt raakt bij het defect raken van een laptop of in dit geval een Mac is geheel jouw eigen verantwoording. Als data belangrijk is, dan dien je een backup te regelen. Een laptop of Mac kan op vele manieren onbereikbaar raken, diefstal, brand noem maar op. Dat is dus geen enkel excuus.

Verder repareerd of refurbisched Apple weldegelijk, deze producten worden veelal gebruikt als vervanging van andere defect geraakt product. Een door een fabrikant refurbisched product mag veelal gerekend worden als net zogoed als een nieuw product. Sterker nog refurbisched producten worden over het algemeen grondig getest voordat deze worden uitgeleverd, waarbij nieuwe producten eens per badge steekproef gewijs worden getest.

Daarnaast snap ik dat een bedrijf als Apple alleen zaken willen doen met reparateurs die bepaalde kwaliteit kunnen garanderen. De software lockin, daar in tegen vind ik ook enigszins bedenkelijk.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 27 februari 2021 13:39]

Eens dat je altijd moet zorgen voor een degelijke backup, maar bij de vervanging van een logicboard bij Apple vanwege een willekeurig defect houdt al in dat ik al mijn data kwijt ben en alles terug moet zetten. Apple heeft daarbij ook hun plug-and-play Time Capsule in de ban gedaan, dus voor backups ben je nu overgeleverd aan iCloud (slaat enkel data op), een losse harde schijf (erg omslachtig), NAS (heeft lang niet iedereen en is niet triviaal om in te stellen) of een andere halfwerkende oplossing. Daardoor is je down-time erg lang bij een probleem met je MacBook. Het was zoveel prettiger geweest om de SSD op een M2 slot te zetten, zodat je bij een defect niet standaard je data kwijt bent.

Ik neem aan dat jij ook verplicht bent dat jij met je auto alleen maar bij je merkdealer terecht kan? En als en een koplamp kapot gaat, dat je het dan heel normaal vind dat ook het motorblok vervangen moet worden? Als ik een laptop koop, dan zou ik de eigenaar van de hardware moeten zijn en daarmee ook zelf kunnen kiezen door wie ik die hardware laat repareren. Dat Apple er niet aan meewerkt kan ik tot op zekere hoogte begrijpen, maar Apple werkt het actief tegen door het de fabrikant te verbieden om bepaalde chips aan derden te verkopen.
Dat is niet specifiek aan de M1, maar al zo bij elke MacBook, omdat de SSD is gesoldeerd op het logicboard.
yup. noch kun je voorspellen dat apple sommige van haar toeleveranciers verbiedt om bepaalde onderdelen te verkopen aan reparateurs, waardoor ze niet beschikbaar zijn. enz.
Ik mag hopen dat deze franse wet third party repairs niet meeneemt in de score.

Voor goedkopere en niet populaire toestellen hebben reparatiezaken immers veel minder onderdelen op voorraad. iPhone onderdelen en Galaxy S lijn hebben we vrijwel altijd beschikbaar (zeker schermen), maar voor een A50 is dit vaak op bestelling en kan dat zo een week duren.

Daarnaast als een zaak geen zin heeft in reparatie van een bepaald merk, om welke reden dan ook (te weinig marge, slechte verkrijgbaarheid, kost te veel tijd, of in verhouding gewoon te duur), dan ben je als fabrikant de sjaak terwijl je misschien wel gewoon zelf goede voorraad en service hebt (waardoor het voor third parties niet rendabel is omdat ze bijvoorbeeld duurder moeten zijn om quitte te spelen).

Edit: overigens kunnen we bijvoorbeeld knopjes vaak vervangen door alleen de dome te vervangen. Dit is een klein metaal gebogen rondje met een stickertje en een plastic drukpunt erop. Dit plastic puntje gaat vaak stuk en dan werkt de knop niet meer. Derhalve kan een fabrikant ook niks zeggen over voorraad voor zijn specifieke onderdeel bij “ons” aangezien we die niet per se van hun hoeven af te nemen.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 27 februari 2021 12:56]

Daarnaast als een zaak geen zin heeft in reparatie van een bepaald merk, om welke reden dan ook (te weinig marge, slechte verkrijgbaarheid, kost te veel tijd, of in verhouding gewoon te duur), dan ben je als fabrikant de sjaak terwijl je misschien wel gewoon zelf goede voorraad en service hebt (waardoor het voor third parties niet rendabel is omdat ze bijvoorbeeld duurder moeten zijn om quitte te spelen).
Als het niet rendabel is iets te repareren heb je het als fabrikant verbruid. En dus is het apparaat inderdaad minder repareerbaar. Had je het als fabrikant maar beter moeten regelen....
Het zou zo moeten zijn dat als een third-party triviale zaken (scherm, accu, ssd, ...) niet kan vervangen of dat bepaalde onderdelen niet redelijkerwijs te krijgen zijn dat een product al een onvoldoende scoort. Vandaag nog een artikel op Tweakers over de energielabels. Blijkbaar helpt dit echt wel op termijn om de consument bewust te maken en fabrikanten een bepaalde kant op te sturen...
[beschikbaarheid van ... reserveonderdelen]
Dat kan je op voorhand toch niet voorspellen?
Als producent heb je daar natuurlijk controle over - simpelweg door meer onderdelen te produceren dan voor complete producten nodig zijn. En ze op voorraad te houden natuurlijk. En je kan heel goed voorspellen aan welke onderdelen behoefte zal zijn, al is het maar uit de historische behoefte.
Gezien de kost van werkuren is repareerbaarheid enkel interessant wanneer je deze zelf kan uitvoeren.
Voorbeeld: mijn Miele wasmachine was na acht jaar defect, Miele vroeg om de technieker langs te sturen werkuren en voorrijkosten 130,- (als je de machine effectief laat herstellen vervallen deze).
Heb in de plaats hiervan een nieuwe machine van 199,- die, als ze vijf jaar meegaat, me 40,- per jaar heeft gekost.
Liet ik de Miele herstellen had ik nog steeds een oude machine die bovendien minder zuinig was dan de nieuwe.
Omdat ik zelf niks van wasmachines ken -en ik denk dat er wel meer zulke mensen zijn- was het in mijn geval niet interessant om te repareren zelfs met beschikbaarheid van onderdelen.
Het blijft altijd een afweging van kosten waarbij de hedendaagse productie methodes en de bijbehorende lage prijzen ervoor zorgen dat repareren in de meeste gevallen economisch niet veel zin heeft, regelgeving of niet.
Aangezien een high-end smartphone tegenwoordig hetzelfde kost als 5-8 van die wasmachines, kan de reparatie van een iphone een heel ander verhaal zijn, zelfs als je deze niet zelf uit kunt voeren. En aangezien het dankzij de reparatie handleidingen veel eenvoudiger wordt om te doen, zullen er wellicht veel meer aanbieders komen met meer concurrentie en betere prijzen.
Een nieuwe wasmachine van 199,-?
Doe mij die oude Miele maar dan.. Zal misschien nog zuiniger zijn ook.
Einde modeljaar Beko wast perfect
Maar voor €200 had jij geen nieuwe miele. Mijn ouders zijn ~45 jaar bij elkaar en sinds 6-7 jaar bezig met hun 3e miele. Mijn Miele gaat ook al weer 11 jaar probleemloos mee.

Als je je miele laat repareren en hij gaat binnen afzienbare tijd stuk geven ze je vaak de reparatiekosten als korting op een nieuwe. Tenzij je miele 15 jaar of ouder is en echt helemaal op is.
Een wasmachine van Miele voor 199,- ? Welke valuta hebben we het dan over?
De goedkoopste wasmachine die ik zo 1-2-3 kan vinden kost € 799,-

Misschien dat jij goedkoper uit denkt te zijn met een nieuwe machine, doordat deze zuiniger is, en daardoor minder energie verbruikt (stroom/drinkwater), maar als mijn wasmachine defect raakt, repareer ik 'm liever, dan dat ik weer een paar kilo e-waste genereer. Ook betwijfel ik ten zeerste of er in wasmachine land de afgelopen 10 jaar zo'n enorme ontwikkeling is geweest waardoor machines zoveel energie zuiniger zijn geworden.

Ik heb overigens mijn "oude" Miele wasmachine onlangs gerepareerd door een paar youtube filmpjes te bekijken.. En voor veel minder dan € 40,- doet mijn machine het weer: Ook economisch veel goedkoper dan een nieuwe machine laten plaatsen,..

*Brain fart: die machine van €199,- is natuurlijk geen Miele, maar gewoon een goedkoper merk ( al is de goedkoopste die ik bij de BCC kan vinden alsnog 299,- euro)...
In dit artikel gaat 't om de repareerbaarheid van een Apple product. Als je iPhone 12 mini kapot gaat deze vervangen voor een goedkope medion van de Aldi is economisch gezien natuurlijk veel goedkoper, ik denk echter dat je Appels met Peren vergelijkt: Als 't scherm van je iPhone breekt, koop je gewoon een budget Android, en klaar is klara?

[Reactie gewijzigd door JayPe op 27 februari 2021 13:22]

Bijzonder dat je Miele wasmachine gebruikt als voorbeeld. Juist Miele heeft een uitstekende service. Na 12 jaar gebruik kregen we een nieuwe motor, omdat de reparateur een defecte motor te snel vond. We zaten iets over de helft van de maximaal aantal wasbeurten. Hij kwam voor een defecte deksel, maar hoorde dat de motor ook niet meer goed was. Deksel moesten we wel betalen, motor werd gratis gerepareerd.

On-topic: Vooral electronica is tegenwoordig een wegwerkproduct. Ik vind dat erg jammer, omdat er zoveel extra belasting is voor het milieu. Aan de andere kant, als ik eerlijk ben, wil ik ook graag regelmatig iets nieuws. Dus, dan maakt het ook weinig uit. De garantieperiode is toch snel 2 jaar. Voor onze Macbook is dat 3 jaar. Gaat het daarna stuk, dan kopen we sneller een nieuwe.
Een nieuwe machine, of een tweedehands? Zelfs mijn Haier kostte nog 400 eu. Erg tevreden mee overigens (hopelijk doet ie het ook lang).
Gezien de kost van werkuren is repareerbaarheid enkel interessant wanneer je deze zelf kan uitvoeren.
Voorbeeld: mijn Miele wasmachine was na acht jaar defect, Miele vroeg om de technieker langs te sturen werkuren en voorrijkosten 130,- (als je de machine effectief laat herstellen vervallen deze).
Heb in de plaats hiervan een nieuwe machine van 199,- die, als ze vijf jaar meegaat, me 40,- per jaar heeft gekost.
Liet ik de Miele herstellen had ik nog steeds een oude machine die bovendien minder zuinig was dan de nieuwe.
Omdat ik zelf niks van wasmachines ken -en ik denk dat er wel meer zulke mensen zijn- was het in mijn geval niet interessant om te repareren zelfs met beschikbaarheid van onderdelen.
Het blijft altijd een afweging van kosten waarbij de hedendaagse productie methodes en de bijbehorende lage prijzen ervoor zorgen dat repareren in de meeste gevallen economisch niet veel zin heeft, regelgeving of niet.
Je kunt een iPhone niet vergelijken met een wasmachine, van welk merk ook.
Vaak krijg je bij reparatie van een iPhone-iPad een geheel vervangend toestel. Omdat de tijd voor reparatie voor dat enkele goed te veel kost. Je hebt als consument-koper meer rechten dan je denkt. Je hele verhaal van Miele vat ik ook niet.
Wij hebben zelf een Miele van dikke 30j oud (nu
als 2e machine) Een ref. koop je al voor E125,- dus een monteur daarvoor laten komen heeft geen enkele nut.(op financieel vlak)
Goed voorbeeld, zou inderdaad mooi zijn als dit met wat- en regelgeving binnen de EU afgedwongen gaat worden. Niet alleen voor telefoons maar ook voor andere apparatuur zoals TVs, koffie/espresso-machines, etc.

Alleen nu reist de vraag, wei gaat de repareerbaarheids-score bepalen? Beschikbaarheid van onderdelen is slechts 1 stukje van de puzzel. De prijs van de onderdelen en het gemak maar mee je iets kan vervangen zijn minstens zo belangrijk. Denk aan het nodig hebben van een speciale schroefdraaier of het gebruik van lijm/adhesie.

Edit: typos

[Reactie gewijzigd door codeneos op 27 februari 2021 12:28]

...dat er in 2024 ook een duurzaamheidsindex moet komen, die aangeeft hoe lang een product zou moeten functioneren.
Dat lijkt me een interessante regeling. Ook binnen de huidige wetgeving heb je recht op een deugdelijk product (met daaraan verbonden een te verwachten levensduur).

Het komt erop neer dat je van bv. een wasmachine ook 3 jaar na aankoop best mag aankloppen bij de verkoper. Want de levensverwachting van een kwaliteits-wasmachine is langer dan de garantieperiode van 2 jaar. (een v.d. bronnen)

Omlijnde regels bestaan daar op dit moment niet voor (denk ik?). Dus het is vast moeilijk om iets geregeld te krijgen. Maar je hebt het recht op een deugdelijk product, wat afhankelijk van de productcategorie langer kan zijn dan de wettelijke garantietermijn. Hopelijk helpt de gequote regeling daar in de toekomst mee.
De scores zijn gebaseerd op gemak van demontage, beschikbaarheid van reparatie-informatie en reserveonderdelen, prijs van reserveonderdelen en 'criteria die specifiek zijn voor de betreffende productcategorie', zoals software-updates bij smartphones
Geef het dan maar een score van “0”, aangezien je als consument/particulier zelf geen originele onderdelen bij Apple of hun partners kunt kopen.

Deze score heeft een hoog “wij van wc eens” gehalte.
Hier staan alle smartphone reparatie cijfers: https://www.indicereparabilite.fr/appareils/smartphone/

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 27 februari 2021 13:06]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee