Franse Senaat stemt voor digitaks voor internetgiganten
In Frankrijk heeft de Senaat afgelopen nacht in eerste lezing groen licht gegeven voor een nieuwe belasting voor internetgiganten. Er waren 181 stemmen voor, 4 tegen en 158 onthoudingen. In de tekst werd wel het tijdelijke karakter van de maatregel ingeschreven.
Frankrijk is op vlak van een digitaks een van de pioniers. Er gingen in het land al langer stemmen op voor een specifieke belasting voor internetgiganten. Die wordt bij onze zuiderburen met het acroniem Gafa (Google, Apple, Facebook, Amazon) aangeduid. De Franse regering mikte lang op een Europese belasting, maar enkele weken geleden bleken plannen in die richting definitief te zijn begraven. Ierland, Zweden, Denemarken en Finland kantten er zich tegen. Parijs had vooraf al laten weten dat het bij het uitblijven van een Europees akkoord op eigen houtje een digitaks zou invoeren.
Drie procent omzetbelasting
De taks wordt van toepassing op internetgiganten die wereldwijd een omzet draaien van minstens 750 miljoen euro, en in Frankrijk minstens 25 miljoen euro omzet halen. Hun wordt een omzetbelasting opgelegd van drie procent. De belasting viseert inkomsten uit reclame, de verkoop van gegevens en commissies. Volgens Parijs zal een dertigtal ondernemingen moeten bijdragen. Het gaat voornamelijk om Amerikaanse bedrijven, maar ook Chinese, Duitse, Spaanse en Britse bedrijven en één Frans bedrijf. De taks moet in 2019 al 400 miljoen euro in het laatje brengen, en 650 miljoen in 2020.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMde Volkskrant
Speechte Angela Merkel voor het laatst de sterren van de hemel in Straatsburg?
-
“AI zal volgend jaar al slimmer zijn dan eender welke mens”, voorspelt Elon Musk
Artificiële intelligentie zou volgend jaar al slimmer kunnen zijn dan de mensheid. Dat heeft X- en Teslabaas Elon Musk (52) voorspeld. -
Europa begraaft 'digitaks' voor internetbedrijven definitief
Er komt geen Europese belasting die ervoor moet zorgen dat internetgiganten als Google en Facebook een rechtmatige bijdrage aan de schatkist leveren. Het plan voor zo'n 'digitaks' is vandaag, tijdens de maandelijkse vergadering van de Europese ministers van Financiën in Brussel, definitief begraven. Voor fiscale zaken is unanimiteit vereist, maar vier EU-landen bevestigden dat ze van de voorgestelde belasting op digitale activiteiten niets willen weten. -
-
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
-
Britten introduceren digitaks voor techreuzen als Google en Facebook: 450 miljoen euro
Het Verenigd Koninkrijk komt als een van de eerste ontwikkelde landen ter wereld met een nieuwe belasting op digitale diensten. De digitaks geldt alleen voor techreuzen van het formaat van Facebook en Google. De maatregel werd aangekondigd door de Britse minister van Financiën Philip Hammond. -
Independer
Sluit het gsm-abonnement als laatste af: wat met telecomabonnementen bij een overlijden?
Vandaag heeft iedereen veel meer abonnementen en accounts dan pakweg vijftien jaar geleden. Telecomabonnementen, klanten- en streamingaccounts, sociale media enzovoort: de lijst is haast niet meer te overzien. Maar wat gebeurt er daarmee wanneer een persoon komt te overlijden? Dat zien we nog vaak over het hoofd en plaatst nabestaanden zo voor verrassingen. Independer.be geeft tips om overbodige miserie te vermijden. -
gamereview
‘Taxi Life: A City Driving Simulator’: een reis doorheen het bruisende Barcelona (met véél files)
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
Independer
Mag je als huurder of eigenaar barbecueën op het terras van een appartementsgebouw?
Met de zomer in het vizier, verheug je je vast al op een gezellige barbecue op het terras van je appartement… tenminste, als een beperkende wetgeving geen roet in het eten strooit. Wat mag je als bewoner wel of niet op het terras van je flat? Independer.be pluist het uit. -
Independer
Belg spendeert dagelijks gemiddeld ‘maar’ 1,5 uur op sociale media: hoeveel (mobiele data) kost dat je?
Gemiddeld spenderen mensen dagelijks 2 uur en 23 minuten op sociale media. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, zit de doorsnee Belg met 1 uur en 35 minuten onder dat wereldwijde gemiddelde. Toch blijft het best een hoog cijfer, waar ook een hoog dataverbruik bij komt kijken. Independer.be legt uit hoe je dankzij het juiste gsm-abonnement een financiële kater voorkomt. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGino Denil
Christine Laevers
Bram De Clerck
Marc Van der Vloedt
Ronny Deckers