Direct naar artikelinhoud
animatiefilm

Pixar's 'Coco': Prachtige film, maar moeilijk te verkopen

Pixar's 'Coco': Prachtige film, maar moeilijk te verkopen
Beeld RV/Pixar

Met Coco levert Pixar weer een parel van een animatiefilm af. Alleen is het onderwerp, de dood, moeilijk te verkopen. En dan is er de hetze over ongepast gedrag van de creatief directeur die de release overschaduwt.

Ons gesprek met Coco-regisseur Lee Unkrich vond plaats in de Pixar-studios toen er nog geen sprake was van de aantijgingen tegen creatief directeur John Lasseter, die pas deze week bekend raakten. Wel sprak Unkrich over de moeilijkheid om zijn film aan de man te brengen.

Producer Darla K. Anderson en regisseur Lee Unkrich.Beeld RV

Want laat er geen twijfel over bestaan: Coco is een prachtige film. Maar het verhaal draait om de dood, een weinig evident onderwerp voor kinderen.

“Dit is geen film over de dood”, weerlegt Unkrich, die zich liet inspireren op het Mexicaanse dodenfeest Día de los Muertos. “In Coco ontmoet ons hoofdpersonage zijn overleden grootouders. Dat zijn felgekleurde skeletten, gebaseerd op de iconografie van de Mexicaanse cultuur. Een betoverend gegeven, maar evengoed eventjes angstaanjagend bij die eerste ontmoeting. Die spanning wordt snel ontmijnd. Het gaat over een leven na de dood, dat heeft per definitie iets hoopvols in zich.”

Trump

Ook het Mexicaanse decor is in het Trump-tijdperk eerder controversieel te noemen. Toeval, zegt Unkrich. “Toen we hier zes jaar geleden aan begonnen, leefden we in een compleet andere wereld. We hebben hard gewerkt aan een film die een andere cultuur viert. En volgens mij heeft de wereld daar vandaag behoefte aan, zodat we elkaar beter leren begrijpen. Wat dat betreft kon Coco op geen interessanter moment uitkomen.”

Coco-Regisseur Lee Unkrich (midden) met producer Darla K Anderson (links) en co-regisseur Adrian Molina (rechts) in het atrium van de Pixar Animation Studios.Beeld RV/Pixar

Toch is de film geen antwoord op de kritiek over een gebrek aan diversiteit in Hollywood. “Dat is niet de reden waarom we deze film gemaakt hebben, maar het is zeker een stap in de goede richting”, vindt Unkrich. “Voor ons was het de eerste keer dat we een film maakten over een cultuur die niet de onze was. Om cultureel respectvol te blijven, hebben we ons omringd met adviseurs.”

En dat lijkt gelukt. Coco kwam een maand geleden al uit in Mexico, waar het intussen de meest lucratieve tekenfilm ooit is. Maar in de VS zit de schrik voor tegenvallende cijfers erin. Voor het eerst wordt een Pixar-film voorafgegaan door een kortfilm van zusterstudio Disney.

De 21-minuten durende Olaf’s Frozen Adventure moet de ticketverkoop veiligstellen, al wil Unkrich dat niet beamen. “We hadden zelf geen kortfilm klaar”, verklaart hij. “Pixar heeft al shorts gemaakt die voor Disney-films werden getoond, nu is het omgekeerd. En toen ik het Frozen-filmpje zag, vond ik dat het thematisch aansloot bij Coco: het gaat over familietradities.” 

Olaf’s Frozen Adventure.Beeld RV

Coco, vanaf 29/11 in de zalen