Direct naar artikelinhoud
AchtergrondCristiano Ronaldo

‘Die buikspieroefeningen doet hij niet uit ijdelheid’: deze Belg deelt de kleedkamer met Ronaldo

Cristiano Ronaldo.Beeld Pool via REUTERS

‘Een voorrecht’, noemt hij het. Juventus-speler Daouda Peeters (22) is de enige Belg die een officiële match speelde met Ronaldo. ‘Cristiano heeft respect voor Lukaku.’

“Altijd hetzelfde. Broccoli, kip en rijst. Met daarbij liters water, zeker geen Coca-Cola”, lacht Daouda Peeters over de eetgewoontes van Cristiano Ronaldo op een wedstrijddag. De Antwerpse middenvelder van Juventus kan het weten – hij deelt dagelijks de kleedkamer met de Portugese ster. En in oktober vorig jaar werd het zelfs meer dan dat: Peeters debuteerde voor Juve op Cagliari (2-0-verlies) en stond zo als enige Belg ooit aan de zijde van Ronaldo in een officieel duel.

“Een memorabele herinnering”, blikt Peeters terug. “Alleen jammer dat we verloren. De titel was al binnen, maar dat belette Ronaldo niet om me aan te vuren bij mijn invalbeurt. Het typeert hem: Cristiano wil altijd en overal winnen. En ook al kende hij me toen niet zo goed – ik was en ben geen grote naam –, toch probeerde hij om het maximum uit me te halen. Cristiano is iemand die jonge spelers doet groeien. Hij betrekt je. Ik vind dat een heel mooie eigenschap.”

Dat mocht Peeters ook ondervinden na een doordeweekse training. “Ik bleef nog wat na in de fitnesszaal, en daar zat uiteraard ook Cristiano – hij woont net niet op het oefencomplex. Toen heeft hij mij tips gegeven over hoe hij het aanpakt. Ik moet zeggen: ik was toch onder de indruk. Cristiano heeft het perfecte lichaam voor een voetballer. En hoewel ik zelf ook best wel gespierd ben, dacht ik die dag: ‘Er is nog werk.’ (lacht) Maar ja, hij is er ook al zo veel jaar maniakaal mee bezig.”

Daouda Peeters, links achter Ronaldo.Beeld xx

Peeters ziet er een bewijs van Ronaldo’s professionalisme in. “Die buikspieroefeningen doet hij niet uit ijdelheid,” klinkt het, “wel omdat hij zijn lichaam als een werkinstrument beschouwt. Het is niet zo dat Cristiano in de vestiaire uren voor de spiegel staat. Hij zou er trouwens geen tijd voor hebben. Is hij op de club, dan is het in eerste instantie om te trainen. Amusement, zoals darts of tafeltennis, komt pas op de tweede plaats. Hij leeft echt voor zijn job.”

Het is bij de Portugese nationale ploeg niet anders, vermoedt Peeters. “Cristiano is een toffe kerel, zeker niet arrogant, maar tegelijk neemt hij het voetbal bijzonder serieus. Op de bus praat hij over bijna niks anders. En ja, dan komen ook de Belgische spelers wel eens ter sprake. Romelu Lukaku deed het bijvoorbeeld geweldig bij Inter. Wel, neem het maar van mij aan, Cristiano heeft veel respect voor Lukaku. Hij zal heel gedreven zijn om België te kloppen. Zoals hij dat altijd is.”