© AFP

“Robert Mueller getuigt op 17 juli in Congres”

Speciaal aanklager Robert Mueller zal op 17 juli getuigen voor het Amerikaanse Congres. Dat heeft de voorzitter van de commissie Justitie in het Huis van Afgevaardigden, Jerry Nadler, dinsdag aangekondigd.

dgs

De Democraten in het Huis hadden al een dagvaarding gestuurd om Mueller te laten verschijnen. Mueller zal voor het eerst publiekelijk vragen beantwoorden over zijn onderzoek naar de veronderstelde Russische inmenging in de presidentsverkiezingen van 2016.

Na een onderzoek dat 22 maanden duurde, besloot Mueller dat Russen tussenbeide kwamen om Donald Trump te helpen, maar bewijzen van strafbare feiten vond hij niet. Mueller weigerde zich voorts uit te spreken over de vraag of het Witte Huis het gerecht al dan niet tegenwerkte.

“Het rapport is mijn getuigenis”

Eind mei legde Robert Mueller wel al een publieke verklaring af over zijn onderzoek, maar hij beantwoordde toen geen vragen. “Het rapport is mijn getuigenis. Ik blijf bij de conclusies die ook al in het rapport staan”, zei hij. “Het was niet mogelijk de president aan te klagen. Maar als we zeker wisten dat Trump geen misdaad heeft gepleegd, hadden we dat gezegd.”

“Ik hoop dat dit nu de enige keer geweest is dat ik publiekelijk moet praten over het Ruslandonderzoek”, liet hij in mei nog verstaan. “Ik denk en hoop dan ook niet dat ik ooit meer moet zeggen over het onderzoek dan wat ik vandaag gezegd heb, en wat in het rapport staat.” Mueller zal dus toch nog een keer op zijn Ruslandonderzoek moeten terugkomen.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer