Slachtoffers verloren vorig jaar 2,7 miljoen euro aan fraude via online verkoopplatformen

Het afgelopen jaar heeft de Economische Inspectie bijna 3.500 meldingen ontvangen van slachtoffers van fraude via online verkoopplatformen. Dat is goed voor meer dan 2,7 miljoen euro schade. In 2021 zat het aantal meldingen op hetzelfde niveau, maar bedroeg de financiële schade 2,3 miljoen. VRT NWS sprak met slachtoffer Lies. Ze verloor vorig jaar 5.400 euro nadat ze een boekentas op een tweedehandssite had geplaatst. 

3.462 meldingen, goed voor meer dan 2.787.290 euro schade: dat is de balans bij de Economische Inspectie vorig jaar voor fraude via websites waar je spullen kan kopen en verkopen. In 2021 zat het aantal meldingen op hetzelfde niveau (3.491), maar bedroeg de financiële schade iets rond de 2,3 miljoen. "Dit is het topje van de ijsberg", zegt Lien Meurisse van de FOD Economie. "Niet elk slachtoffer maakt een melding of vermeldt het bedrag dat hij kwijt is."

Zowel verkopers als kopers werden slachtoffer. "Meestal gaat het om oplichting bij aan- of verkoop, maar we zien ook voorschotfraude, het niet leveren van producten of het kopen van producten die niet betaald worden", aldus Meurisse. Ze benadrukt dat dit de voorlopige cijfers van 2022 zijn. De laatste meldingen verwerken ze nog.

Begin vorig jaar zette Lies De Vleminck uit Merchtem de boekentas van haar dochtertje te koop op een tweedehandssite. Al snel biedt een geïnteresseerde koper zich aan. "Achteraf bleek die vrouw te werken voor oplichters, ze hebben 5.400 euro gestolen van mijn rekening", vertelt Lies. Tot op heden heeft ze haar geld niet terug.

BEKIJK - "Ze hebben alles kunnen doen wat ze wilden met mijn gsm":

Videospeler inladen...

Hoe bescherm je jezelf tegen dit soort fraude?

  • Betaal nooit via een link die een (ver)koper je stuurt, het brengt je naar een valse website waar de oplichters je bankgegevens vragen
  • Maak gebruik van een bankoverschrijving of cash om een betaling af te handelen
  • Kijk uit voor kopers die meer bieden dan je vraagt, dit is vaak een teken van oplichting
  • Let op als de koper het product via een onbekende koeriersdienst wil laten bezorgen
  • Wees voorzichtig als je geen informatie terugvindt van de (ver)koper op het online platform
  • Bekijk de reputatie van de (ver)koper, die vind je aan de hand van de reviews
  • Wil de (ver)koper heel snel alles afhandelen, (ver)koop dan niet
Wie slachtoffer is, onderneemt best volgende stappen: 
 
  • Bel naar Card Stop op het nummer 078 170 170
  • Neem contact op met je bank 
  • Doe aangifte bij de politie
  • Maak een melding bij het Meldpunt Fraude van de Economische Inspectie

Meest gelezen