Met sprongen van acht
Die krant is makkelijk gevuld, schreef vorige week een lezer. Hij had door de zaterdagkrant geteld: zevenenhalve pagina zakelijke advertenties, en dik twee pagina’s familieberichten. De redactie wilde zeker vroeg naar huis – waarom hadden we die krant niet even vier pagina’s dikker gemaakt?
Het was voor het eerst in tien jaar, dat een lezer vriendelijk mopperde dat de krant wel erg veel advertenties bevatte. Voor ons als bedrijf is dat een feestje waard. Sinds 2008, toen de economische crisis uitbrak, zijn onze jaarlijkse inkomsten uit advertenties gehalveerd. Pas de afgelopen twee jaar trekt het voorzichtig aan. Dat is vooral te danken aan onze verkopers en aan de aantrekkelijkheid van deze krant als publicatieruimte. Want over het algemeen (volgens de ‘benchmark’) zit de advertentieverkoop nog niet in de lift.
Advertentie en redactie zijn twee kanten van het bedrijf, maar ze vullen wel samen één krant. En dat kan een mooie bundel opleveren. De bijlage In Memoriam bijvoorbeeld, die dit jaar zijn vijfde editie beleefde, was donderdag voor het eerst niet 32 maar 40 pagina’s dik. Doordat veel lezers een herinnering aan hun overledene instuurden; doordat de redactie een serie mooie verhalen schreef; én doordat veel adverteerders (ruim negen pagina’s) de waarde van deze bijlage hebben ontdekt.
Die stap van 32 naar 40 pagina’s heeft een technische reden. Als we een krant met twee katernen maken – dus altijd als er een bijlage bij de dagkrant zit – kunnen we de totale bundel slechts met sprongen van acht pagina’s uitbreiden. Zo werkt de drukpers nu eenmaal. Het gevolg is, dat de redactie weleens moet inschikken als de aanlevering van advertenties en familieberichten erg hard loopt. We kunnen vrijdag niet op de valreep besluiten de zaterdagkrant acht pagina’s dikker te maken, omdat er zoveel personeelsadvertenties zijn. En we zullen (vóór 16.00 uur ‘s middags) al helemaal geen familiebericht weigeren met het argument: ‘de krant zit al vol’.
De verhouding redactie-advertentie in deze krant is anders dan vorig weekend. Ditmaal nog geen halve pagina familieberichten bijvoorbeeld (tegen ruim twee vorige week). Minder vacatures, en ditmaal geen zorgverzekeraar die fors uitpakt. En toch 32 pagina’s dagkrant en 24 pagina’s ND7, dus u heeft weer meer tijd nodig als u alles wilt lezen.
Advertenties zijn voor het Nederlands Dagblad een wezenlijke bron van inkomsten, maar abonnementen nog veel meer. Het nieuwe kabinet wil de btw daarop verhogen. Juist het lage tarief, voor primaire levensbehoeften en arbeidsintensieve diensten (en dat is journalistiek, allebei) gaat van 6 naar 9 procent. Daar worden we dan weer minder vrolijk van.