18 november 2017 om 03:00
Luister naar

Het is de laatste tijd wat lastiger geworden om God te verstaan in de Sint-Jan

De adventsperiode is nog niet eens begonnen, maar in de Bossche Sint-Janskathedraal is men al weken druk met het opbouwen van een kerststal. Dat is op zich niet zo erg, ware het niet dat ik daar met graagte en regelmaat kom voor de stille aanbidding – onze redactie begint er steevast z’n vergaderingen mee. Stille aanbidding, dat is (voor degenen die al die malle katholieke gebruiken niet uit elkaar kunnen houden) zoiets als een theekransje met Onze Lieve Heer. Maar dan zonder thee. Maar wel met kransje, en met Onze Lieve Heer natuurlijk: de hostie staat dan in een speciale houder met stralenkrans, de monstrans, uitgestald op het altaar. De rechtgeaarde katholiek kan daar niet achteloos aan voorbijlopen. Die gaat dan even zitten en babbelt wat met de Heer. In stilte, dat wel. De stilte is de taal van God.

accuschroevendraaiers

Maar het is dus de laatste tijd wat lastiger geworden om God te verstaan in de Sint-Jan, omdat men daar druk bezig is met de opbouw van de kerststal. Nu heb ik grote eerbied voor timmerlieden, de heilige Jozef was er immers één. En hoewel de overlevering niet vertelt dat Jozef die stal ook eigenhandig getimmerd heeft, had het zomaar gekund. Wel weet ik vrij zeker, dat hij daar dan geen accuschroevendraaiers, decoupeerzagen en door compressoren aangedreven spijkerpistolen voor gebruikte.

Dat doen die timmerlui in de Sint-Jan dus wél. Voor de gewijde stilte in de belendende zijkapel is dat weinig bevorderlijk. Franciscus bedacht naar verluidt in de 13e eeuw de kerststal om mensen dichter bij God te brengen, maar de beroemde heilige uit Assisi had niet kunnen bevroeden dat het opbouwen ervan mensen weleens verder van God weg kan jagen. Wel mooi om te zien: dat er in de Sint-Jan dan toch een handjevol katholieken stug stil zit te bidden, met gesloten ogen, een geconcentreerde frons, de kaken verbeten op elkaar. Alsof ze door nóg iets harder stil te zijn het lawaai wel kunnen verdrijven.

Toen we afgelopen week, na zo’n wanhopig (en uiteindelijk verloren) gevecht tussen plechtige stilte en lawaaiige timmerlieden, terug op onze redactie kwamen, werd ik gebeld door een mij onbekende meneer. ‘Hoe wapenen u en uw krant zich tegen nepnieuws?’, wilde hij weten. Een terechte vraag, waar ik niet een-twee-drie een bevredigend antwoord op kon geven. Als de recente ophef rond Pieter Omtzigt iets leert, is hoe makkelijk politici en media, bedoeld of onbedoeld, in een dynamiek van manipulaties worden meegezogen, waarin ze tegelijk dader en slachtoffer zijn van verdraaiingen.

Russisch accent

Hoe weet ik zo zeker dat dat voor mij niet evengoed geldt? Nee, ik ga niet af op anonieme tipgevers met een Russisch accent, noch laat ik me fêteren op snoepreisjes georganiseerd door ambassades van dictatoriale mogendheden. Maar zo eenvoudig is de werkelijkheid van nieuws en nepnieuws niet. Elke journalist meent dat hij de waarheid dient, dat hij oprecht is, zo neutraal mogelijk, enzovoort. Maar we moeten onszelf intussen verstaanbaar maken in de kakofonie van onze eigen haastig ratelende en stampende drukpersen. We dobberen mee in de constante maalstroom van schreeuwende persberichten en radioblaatprogramma’s en Twittergekakel en hengelen daar ongedurig naar nieuws.

Misschien is alle nieuws wel nepnieuws. Tenminste, zolang we vluchtige pseudo-waarheidjes verkiezen boven de tijdloze Waarheid-met-hoofdletter, zolang we tussen alle meningenherrie niet zoeken naar bestendige waarachtigheid, die dringend tot ons zwijgt in alle talen. Dat is de reden dat mijn collega’s en ik onze redactievergaderingen beginnen in de stille aanbidding in de Sint-Jan. Timmerlieden, goede zonen van Jozef, haast u niet. U leert ons journalisten iets wezenlijks. Hoe wij te midden van het kabaal de stilte kunnen blijven horen.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'

nd

We mogen meer opkomen voor medeburgers die als trans- of non-binaire personen door het leven gaan

Columnist Sahar Noor bespeurde de afgelopen maanden op diverse plekken transfobie. Ze vraagt zich af waarom er zo veel weerstand is tegen transpersonen.

nd

Ineens ruikt Amsterdam CS naar kolendamp! De schitterende Oriënt-Express uit 1920 trekt volop bekijks

Op Amsterdam CS rijdt langzaam de mooiste trein van Europa binnen: de Oriënt-Express, uit 1920, een rijdend stuk spoorhistorie. Nog steeds kun je tegen royale betaling mee, van Londen naar Parijs, Venetië of Istanbul.

Cocky Drost

Is het egoïstisch als ik zeg dat ik geen zin heb in seks? Een vrouw hoeft niet altijd zin te maken

‘Soms moet je je man z’n gang maar even laten gaan, want als je getrouwd bent is jouw lichaam van hem.’ Misschien - hopelijk - voel jij acute verontwaardiging als je dit leest.

Zeg het gewoon: een christen zou niet met een vliegtuig op vakantie moeten gaan

In enkele decennia is het idee ontstaan dat iedereen ‘recht’ heeft op jaarlijkse vliegvakanties. En nog steeds groeit het aantal vluchten. Tijd voor concrete leefregels wat dit betreft, beargumenteert Mark de Jager.

Afbeelding

De oorzaak van veel ellende is dat brute macht over gerechtigheid heerst en velen daarover zwijgen

'In 1964 werd ik met een spandoek voor Paleis Soestdijk gearresteerd', schrijft Aad Kamsteeg. Zestig jaar later vraagt hij opnieuw aandacht voor de Molukkers.

Let goed op als er een beroep wordt gedaan op wetenschappelijk onderzoek

Het pleit voor minister Piet Adema dat hij het stempel 'veilig' op glyfosaat wantrouwde. Een beroep op wetenschappelijk onderzoek zegt helaas lang niet alles, stelt Reina Wiskerke.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Refomeisjes zijn niet per se bang omdat ze weten van de 'schrik des Heeren'

Ik groeide op 'wetende de schrik des Heeren', maar was banger voor een krokodil onder mijn bed dan voor de hel, schrijft Annemarie van Heijningen over haar jeugd in de gereformeerde gemeente.