Direct naar artikelinhoud
Arbeidsmarkt

500 euro premie voor wie vrouw naar MIVB haalt, maar haalt het ook iets uit?

De MIVB overweegt om premies uit te keren aan werknemers die vrouwen helpen aanwerven.Beeld BELGA

De MIVB wil werknemers die vrouwen helpen aanwerven, belonen met een premie van 500 euro. Kan zo'n bonus bijdragen aan de rekrutering van meer vrouwen? "Speel beter in op de noden van vrouwen."

500 euro bruto of zo'n 330 euro netto. Dat is het bedrag dat MIVB-werknemers zouden krijgen wanneer ze een vrouwelijke kennis overtuigen om ook bij de Brusselse vervoersmaatschappij aan de slag te gaan.

Volgens RTL info worden momenteel twee premietypes besproken. De werknemers maken kans op 500 euro als ze iemand aanbrengen voor een knelpuntfunctie, zoals informatici of elektromechanici, of als ze een vrouw rekruteren, voor eender welke functie. De bonus wordt overgemaakt als de vrouw effectief wordt aangenomen en na 6 maanden nog in dienst is.

De bonden zijn niet te spreken over de nieuwe premies. Zij stellen voor om andere oplossingen te bedenken

De MIVB hoopt zo het percentage vrouwelijke medewerkers op te krikken. Dat ligt momenteel op 10 procent, maar volgens La Capitale wil de Brusselse vervoersmaatschappij dat 12,5 procent van de personeelsleden in 2021 een vrouw is.

Woordvoerder An Van Hamme bevestigt dat de maatschappij meer vrouwen wil aanwerven. "We hebben de intentie om het aantal vrouwen uit te breiden, opdat er een beter evenwicht is." Over de premies is er volgens haar nog geen definitieve beslissing, al ligt de maategel wel op tafel.

Creatiever

Dat bedrijven premies uitreiken aan wie nieuw personeel aanbrengt, is niet nieuw, zegt Sophie De Winne, hu­man re­sour­ces-expert aan de KU Leuven. Uit onderzoek blijkt dat mensen die worden aangebracht door iemand van binnen de organisatie meestal ook goed scoren. "Wie zelf iemand aanbrengt, is zeker van zijn stuk, en is ervan overtuigd dat die persoon een goede indruk zal nalaten. Aan de andere kant komen nieuwe werkkrachten met behoorlijk realistische verwachtingen naar het bedrijf, wat de slaagkansen verhoogt." Nu er krapte is op de arbeidsmarkt doen bedrijven extra moeite en stimuleren ze mond-tot-mondreclame, met financiële premies.

Een premie specifiek om vrouwen aan te trekken, bestaat nog niet. Maar de vakbonden bij de MIVB zijn niet te spreken over het voornemen. Zij stellen voor om andere oplossingen te bedenken om vrouwen naar de MIVB te halen. De vevoersmaatschappij stelt echter dat ze dat al doet, via gerichte rekruteringscampagnes.

Maddy Janssens, professor personeelsbeleid aan de KU Leuven, begrijpt waarom de MIVB geld veil heeft om vrouwen aan te werven. "De collectieve intelligentie is groter als de genderverhoudingen meer in evenwicht zijn. Dan kom je tot creatievere en kwalitatievere oplossingen voor problemen."

'Als de genderverhoudingen meer in evenwicht zijn, kom je tot creatievere en kwalitatievere oplossingen voor problemen'
Maddy Janssens, professor personeelsbeleid aan de KU Leuven

Maar net als HR-expert Sophie De Winne betwijfelt Janssens of een geldsom de beste manier is. "Door vrouwen centraal te stellen, discrimineer je mogelijk andere groepen. Sommige mensen zullen de vraag stellen in welke mate het nog om competenties gaat. Moet niet de persoon worden aangenomen die het best in aanmerking komt voor de functie?" 

Volgens Janssens heeft de ondervertegenwoordiging van vrouwen vaak te maken met de profielen die bedrijven opstellen. "Die kunnen verruimd worden, opdat ook meer vrouwen solliciteren", suggereert ze.

Je kunt vrouwen beter op een spontane manier aantrekken, vindt De Winne. Dat kan door in te spelen op de noden van vrouwen op de arbeidsmarkt. Door bijvoorbeeld het werk anders te organiseren en de combinatie arbeid-gezin te vergemakkelijken. "Zo'n maatregelen zijn duurzamer en inclusiever. Dan gaat het niet enkel om vrouwen, maar geef je als organisatie aan: 'Dit is waarvoor wij staan en het is ons doel om de behoeften van velen te beantwoorden.' Dat is een veel krachtiger signaal dan een beloning."