©Peter Malaise

Historische Fiertelommegang Ronse lokt massa volk: nooit eerder wandelden zoveel mensen mee

De Fiertelommegang van Ronse heeft mede door het mooie weer een recordaantal mensen op de been gebracht. Exacte aantallen zijn er niet, maar iedereen is het erover eens dat er nooit eerder zoveel mensen meewandelden met de processie die het schrijn van de heilige Hermes over een afstand van 32 kilometer rond de stad draagt. Het zou de inwoners tegen geestesziekten beschermen.

De Fiertelommegang is een historische gebeurtenis en één van de belangrijkste evenementen in Ronse. Het is een traditie waar jaarlijks duizenden enthousiaste Ronsenaars en sympathisanten aan deelnemen. Elke eerste zondag na Pinksteren wordt het schrijn met de relieken van de heilige Hermes, de patroonheilige van de stad Ronse, 32,6 kilometer rond de grenzen van de stad gedragen. De traditie wil dat iedereen die zich binnen de cirkel bevindt, zo beschermd wordt tegen geestesziekten.

Wim Vandenhoucke was aan zijn eerste editie bezig als voorlezer. Aan het kruis van Wattripont had hij er een rozenkrans opzitten. “Dat zijn 50 weesgegroetjes en 10 onzevaders” zegt hij. “In totaal heb ik nu 130 weesgegroetjes voorgelezen. Hier is het gebed in het Frans, en dat laat ik voor mijn collega Jean-Marie. In Rozenaken krijgen we een middagmaal aangeboden, vandaar gaat het naar de top van de Kruisstraat om mee met de stoet Ronse binnen te wandelen.”

De voorlezers Jean-Marie en Wim met megafoon
©Peter Malaise

De Fiertel is een bedevaart. Achter het schrijn lopen 300 vaste mensen, de anderen lopen voorop. Bevoorradingsposten zijn er niet. Maar daar hebben Ronsenaars iets op gevonden. Patrick Deliveyne woont aan het veldkruis van Wattripont, vlak bij de stadsgrens. En daar stappen wel heel mensen zijn oprit in. Aan de voordeur staan twee koelkasten. "Ik ben elektricien, klanten, kennissen en familie komen elk jaar hier een pintje drinken. Gemiddeld geef ik 10 tot zelfs 13 bakken pils weg. Ik wandel zelf nooit mee, maar op deze manier verdien ik mijn hemel” lacht hij. 

KIJK hoe de Fiertelommegang zich door de velden van Ronse beweegt

Videospeler inladen...

Meest gelezen