Sony sluit zijn first-party gameontwikkelaar Japan Studio

Sony gaat zijn first-party gameontwikkelaar Japan Studio sluiten. De gamemaker wordt onderdeel van Team Asobi, een andere first-party studio van Sony. Bij deze transitie zijn naar verluidt al veel werknemers van Japan Studio ontslagen.

Sony laat weten dat de sluiting en gedeeltelijke fusie onderdeel zijn van een 'poging om de zakelijke operaties van Sony Interactive Entertainment te versterken', zo stelt het bedrijf in een reactie aan onder andere Video Games Chronicle. De nieuwe strategie zou op 1 april, het nieuwe zakenjaar, ingaan.

Volgens bronnen van VGC is Japan Studio de afgelopen jaren 'simpelweg niet winstgevend genoeg' voor het moederbedrijf geweest. Bovendien wilde Japan Studio liever games maken die hoofdzakelijk interessant waren voor de Japanse markt, terwijl Sony juist internationaal interessante games wil.

Team Asobi begon als een divisie van Japan Studio. Die werd in 2012 opgericht en heeft tot op heden The Playroom, The Playroom VR, Astro Bot Rescue Mission en Astro's Playroom op zijn naam staan.

Japan Studio is de oudste first-party studio van Sony; zijn eerste game kwam in 1994 op de markt. Dat was Crime Crackers voor de eerste PlayStation. Die game maakte het, zoals veel meer games, in samenwerking met een andere gamestudio. Voorbeelden van prominente games waar Japan Studio mede verantwoordelijk voor is, zijn Demon's Souls, Bloodborne, Shadow of the Colossus en The Last Guardian. Games die het helemaal zelf maakte, zijn onder andere Knack II, LocoRoco, Kung Fu Rider en Ape Escape.

Japan Studio kleiner

Door Mark Hendrikman

Redacteur

27-02-2021 • 13:52

50 Linkedin Whatsapp

Reacties (50)

50
50
21
3
0
23
Wijzig sortering
Keiichiro Toyama (oa Gravity Rush & Silent Hill director) verliet de studio met een paar andere personeelsleden vorig jaar al om de nieuwe studio ‘Bokeh’ op te richten.
Verder waren er nog een handvol hooggeplaatste personeelsleden die opstapten/ontslaan werden in de voorbije maanden (de producer van Bloodborne, de algemene executive producer etc...).

VGC had hier een iets uitgebreider artikel over geschreven, en stipt ook vervanging van de CEO Allan Becker door Astro Bot producer Nicolas Doucer aan als begin van het einde van de studio.
Het rommelt al langer bij Japan Studio en de gehele Japanse tak van Sony. Het werd steeds duidelijker dat het Californische SIE de eigenzinnigheid en het weigeren om de westerse progressieve lijn van het bedrijf te volgen, niet zou blijven tolereren.

Wat we nu zien is gewoon de bom die barst: de contracten voor het resterende creatieve ontwikkeltalent van Japan Studio -- de paar relevante zielen die niet al eerder uitgeweken zijn toen de tekenen zichtbaar werden dat het hoofdkantoor in Californië op ramkoers ging liggen -- worden vanuit Sony niet verlengd. Zij staan later dit jaar (in april?) allemaal op straat.

Enkel de 'business development' zijde van het bedrijf; de marketing afdeling en het hogere management wat al eerder door Sony vervangen was, blijft aan en wordt samengevoegd met Team Asobi.

Dit is niet saneren om winstgevendheid te verbeteren.
Dit is saneren om 'onwelgevallige' elementen te elimineren.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 27 februari 2021 20:43]

Bloodborne is toch van From Software?
Co-produced door Japan Studios, zo hebben ze zelf het idee van het spel naar From Software gebracht. Ook Demon Souls is onder toezicht van Japan Studios ontwikkeld.
Japan Studios' nadruk lag misschien wel meer op het helpen van andere studios met het maken van Playstation games, dan zelf titels te ontwikkelen. Hun wiki pagina schets daar een aardig beeld van.
Ah cool. Nooit geweten.
Leuk filmpje trouwens.
Bloodborne is toch van From Software?
Game design; lore en setting van Bloodborne en ook genre-starter Demons Souls kwam grotendeels van talent bij Japan Studio vandaan, wat From Software met deze titels ondersteund heeft.

(Nooit jezelf afgevraagd waarom de hele Dark Souls serie zo vreselijk derivatief aanvoelt t.o.v. Demons Souls en Bloodborne? Nou; daarom dus. From Software heeft zonder die assistentie zich voornamelijk beperkt tot de veilige haven van hetzelfde kunstje te herhalen.)
De games heb ik niet gespeeld. De moeilijkheidsgraad is me te hoog 😊. Bloodborne wel een paar keer geprobeerd, maar het is niet voor mij.
Dark Souls is ouder dan Bloodborne.
Ik vind Dark Souls 3 practisch hetzelfde als Bloodborne, maar in een andere wereld. Maar duidelijk dezelfde engine, en dezelfde graphics enzo.
Ah Gravity Rush 2, ondergewaardeerd spel. Dikke aanrader!
Ik had dit niet verwacht.Games van Japan studio’s zijn wellicht geen kaskrakers. Maar altijd veel diepgang en veel liefde in de ontwikkeling. Ik hoop niet dat dit een trend gaat worden bij Sony en of dat ze de activiteiten van Japan studio bij een andere studio kunnen voortzetten.
Japan Studio wordt opgeslokt door Team Asobi, dus ik verwacht vooral dat er gesneden is in dubbele functies en niet zo zeer in het talent en de IP’s van Japan Studios.
Japan Studio wordt opgeslokt door Team Asobi, dus ik verwacht vooral dat er gesneden is in dubbele functies en niet zo zeer in het talent en de IP’s van Japan Studios.
Van creatief talent blijft echter niet zoveel over als je ze dwingt te werken aan zaken waar hun interesse niet naar uit gaat. Als deze mensen nog niet ontslagen zijn, dan zullen ze binnen de loop van een jaar of 2 vanzelf af gaan vloeien richting andere studio's of hun eigen indie studio op gaan zetten.
Dat is wel de harde werkelijkheid q natuurlijk. Als iedereen mocht werken aan waar de interesses liggen ging iedereen andere dingen doen...
Dat is wel de harde werkelijkheid q natuurlijk. Als iedereen mocht werken aan waar de interesses liggen ging iedereen andere dingen doen...
Iedereen tolereert werk dat ze niet leuk vinden; dat niet in lijn ligt met hun principes; etc. tot op een bepaald niveau. Daar zit gewoon een breekpunt in waar er besloten wordt om elders heil te zoeken.

Vooral bij creatief werk is dat een sterk spanningsvlak. Je kunt niet makkelijk met zulke zaken bezig zijn zonder ook gemotiveerd en geinteresseerd te zijn. En vanaf de andere kant gezien is het voor creatievelingen ook heel moeilijk als ze hun ei niet kwijt kunnen in hun werk.
Nou ja dubbele functies... Als het klopt dat Team Asobi in 2021 opgericht is, zijn die er ook pas 2 maanden.
Dat is een typefout, dat moet 2012 zijn.
Haha ok, dat geeft wel een behoorlijk andere context.
Dat had wel heel knap geweest als ze in 2 maanden meerdere spellen zouden kunnen uitbrengen ook al zijn het geen echte grote titels zover ik weet.
Die werd in 2021 opgericht en heeft tot op heden The Playroom, The Playroom VR, Astro Bot Rescue Mission en Astro's Playroom op zijn naam staan.
En ook had dit wel een tip kunnen geven dat ze al jaren bestaan.
Volgens bronnen van VGC is Japan Studio de afgelopen jaren 'simpelweg niet winstgevend genoeg' voor het moederbedrijf geweest
Sony kijkt gewoon naar de resultaten. Veel diepgang is leuk, maar als het weinig oplevert dan is het over en sluiten.
Sony kijkt gewoon naar de resultaten. Veel diepgang is leuk, maar als het weinig oplevert dan is het over en sluiten.
Het Team Asobi waar Japan Studio nu in opgeslokt wordt staat nochtans voornamelijk bekend van veredelde techdemo's zoals de Playroom, die gratis bij de PS4 en PS5 verstrekt worden en die helemaal niets opleveren.

Het feit dat dit een actie zou zijn om meer winst uit het talent van Japan Studio te halen, is dus kul.
Dit kan niets anders zijn dan het afstraffen van de studio voor het zich niet willen voegen naar de algehele bedrijfslijn die door het hoofdkantoor in Californië opgelegd wordt.
Weet je dit komt omdat iedereen maar van westernse games hou , zo als fortnite,
in de westernse landen is bijna geen belangstelling bij mmo rpg games, fantasy, anime ,visual novels ,exc...

Mensen willen de hele dag maar esports spelen , elkaar neer schieten ,” headshot”

Zelfs race games is aan het dood gaan ,

Ik vind niet gek dat sony hier zijn eigen meer op gaat focusen en het japanse tak sluit, vind het wel zonde omdat ik dus wel van die soort games hou, ik ben dus geen esports speler maar meer een mmo rpg anime fantasy
Volgens Nedgame zijn visual novels hot, verkopen heel goed. Ik ben juist het idee dat het langzaam meer bekendheid krijgt, de afwijkende genres. RPG's zijn volgens mij ook redelijk groot.
Ik ken er niks van merken dat jpvns erg populair zijn, ik zie meer mensen die alleen games zoals overwatch , fortnite kennen , zelf in discord , ik zie bijna niks anders dan fortnite talk enz...
Tijd voor een visual novel clubje op het forum? Of een eigen website met forum?
Dan kom ik helemaal niet meer aan het spelen .
Japan studio heeft vaak meegewerkt aan games. Maar zelf hebben ze weinig games zelf ontwikkeld. Welke spellen doel je precies op?
Anoniem: 501293
27 februari 2021 14:13
Bloodborne vind ik echt het vetste spel wat ik op de 4e generatie gespeeld hebt. Hoe vet Uncharted en The Last of Us ook is, Bloodborne vind ik echt geniaal _/-\o_
Bloodborne is fantastisch maar is wel door From Software ontwikkeld :o
Anoniem: 501293
@Carn8227 februari 2021 18:24
Nee mede door :) Japan Studio is ook de producer ervan en heeft een soort supervisor functie binnen de game. From Software heeft het development gedeelte (grotendeels denk ik) opgenomen maar ze hebben het 100% samen ontwikkeld.
ik denk dat je de rol van Japan Studio hierin wat overschat. Het is inderdaad een co-productie geweest (het was immers in opdracht van Sony) maar het is uiteindelijk wel het geesteskind van From's Miyazaki.
Team Asobi begon als een divisie van Japan Studio. Die werd in 2021 opgericht en heeft tot op heden The Playroom, The Playroom VR, Astro Bot Rescue Mission en Astro's Playroom op zijn naam staan.
Klagen dat een divisie niet winstgevend genoeg is is een beetje vreemd als je enige zelfstandig gemaakte games drie gratis tech demo’s en een VR game zijn.

Sowieso jammer want zowel Astro Bot Rescue Mission als Astro’s Playroom zijn als ik de reviews mag geloven van zeer hoge kwaliteit.

Mijn eerste indruk van Astro’s Playroom was in ieder geval erg goed, Astro Bot Rescue Mission staat nog op de lijst.

Edit: Zoals @Finraziel opmerkt had ik het verkeerd gelezen :)

Ik heb door de lijst gelezen en de hoeveelheid spellen die ze zelf hebben gemaakt valt inderdaad in het niets bij de samenwerkingen met andere studio’s. De weinige spellen die ze wel zelf hebben ontwikkeld vond ik voor zo ver ik ze gespeeld heb kwalitatief wel erg goed. Patapon, Locoroco en Gravity Rush zijn erg goede en (vooral de eerste twee) erg origineel.

[Reactie gewijzigd door walterg op 27 februari 2021 16:18]

Je hebt het door elkaar gehaald, die games zijn van Team Asobi en die blijft bestaan en absorbeert juist Japan Studio.
Je hebt het door elkaar gehaald, die games zijn van Team Asobi en die blijft bestaan en absorbeert juist Japan Studio.
Wat e.e.a. des te vreemder maakt:

Je brengt creatief talent wat weliswaar niet het grote geld binnenharkt, maar wat wel keer op keer consistent en nog steeds winstgevend resultaat bereikt binnen hun niche segment, onder bij een studio die origineel van hen afgesplitst was - zogenaamd omdat ze onder de andere leiding van die andere studio beter werk af zouden kunnen leveren wat meer winst op zou leveren.

Maar ondertussen is de Team Asobi aftakking in de periode dat ze zelfstanding van Japan Studio geopereerd hebben, vrijwel enkel verantwoordelijk geweest voor gratis gedistribueerde veredelde tech demos, die dus letterlijk helemaal geen knaak opgeleverd hebben.

Bedrijfsmatig gezien rijmt dat besluit gewoon TO-TAAL - NIET.


Nee; dit is eerder een boodschap vanuit de top van SIE uit het hoofdkantoor in Californië: alles moet en zal gericht worden op de internationale markt en één geunificeerde door de Californische progressieven opgelegde bedrijfsvisie uitdragen; en als een entitieit binnen SIE dat niet aan staat en deze poogt toch haar eigen bewezen pad te blijven bewandelen, dan wordt deze daarvoor afgestraft door een sterfhuisconstructie ingeduwd te worden.

Grof gezegd: "comply; or die."

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 27 februari 2021 15:55]

Jij hebt inderdaad een veel beter zicht op de bedrijfsvoering van Sony, dan zij zelf... :z
Jij hebt inderdaad een veel beter zicht op de bedrijfsvoering van Sony, dan zij zelf... :z
Deze zet kan onmogelijk iets te maken hebben met de winstgevendheid van Japan Studio te verbeteren door ze met Asobi samen te voegen, want het creatieve talent van Japan Studio krijgt nou juist volledig de zak: van allemaal wordt het contract later dit jaar niet verlengd of stopgezet.
Resteert enkel het marketing en management personeel, wat dus op gaat in Asobi.

Als je het nieuws omtrent PlayStation een beetje bijgehouden hebt, dan zou je weten dat sinds de top van SIE naar Californië verhuisd is, er al langer stront aan de knikker is met de Amerikanen die de Japanse studio's het leven zuur maken omdat ze zich niet naar de Amerikaanse normen en waarden van het nieuwe hoofdkantoor voegen.

Je kunt natuurlijk niet hard maken dat Sony hier onwelgevallige elementen aan het opruimen is gegaan. Maar het stinkt er wel heel erg naar.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 28 februari 2021 17:47]

dus men sluit een studio met hoofdzakelijk succesvolle, iets meer niche titels, omdat ze meer mainstream spul willen wat uiteindelijk minder op gaat vallen?
Makes sense.

Ik had juist een ps4 voor de vreemdere, niche titels die niet buiten de PS4 aangeboden werden.
Ah, well nog minder redenen om een ps5 te halen...
Anoniem: 501293
@DCG90927 februari 2021 14:10
Zakelijk gezien zijn dit soort zaken altijd logisch want op papier moet het plusje staan. Ik ben meer creatief ingesteld en creatief gezien vind ik dit weer een hele slechte stap. Soms moet je rechts inleveren omdat links minder oplevert maar om je merk beleving optimaal te houden ben ik ervan overtuigd dat links heel belangrijk is. Onderstaande reactie versterkt mijn overtuiging juist daarin.
Ik had juist een ps4 voor de vreemdere, niche titels die niet buiten de PS4 aangeboden werden.
Ah, well nog minder redenen om een ps5 te halen...
Sony lijd al erg lang verlies en heeft soms piekjaren maar ze kunnen het veroorloven. JAPAN Studio is qua naam alleen al sterk vind ik dus houd het in leven zou ik zeggen. Als ze gaan snijden, dan zijn er toch genoeg andere takken waar in gesneden kan worden? Als ik aan boord stond van de bestuurders, dan zou een cult status meer waarde geven dan commercieel succes, maar goed, zo zou ik denken als je een groot bedrijf als Sony mag sturen die veel andere markten bedient waardoor je keuzes kan maken.
Uiteindelijk heeft de consument gewoon een stem en invloed op het geheel. Er kunnen heel wat mensen zijn die een spel leuk vinden (of denken te vinden), maar uiteindelijk moet het wel gewoon in voldoende aantallen verkocht worden. Zeker wanneer je een console met verlies verkoopt in de hoop via de spellen winst te maken.

Als je dit lijstje mag geloven (https://en.wikipedia.org/..._consoles_by_region#Japan) wordt het voor Sony steeds minder interessant om spellen te maken speciaal gericht op Japan. Waar Sony met de PS2 nog 20 miljoen units verkocht, is dat met PS3 en PS4 maar rond de 10 miljoen. Men lijkt daar vooral mobiel te gamen.

De focus om meer internationale games te produceren kan ik dan ook goed begrijpen, al vind ik het ergens wel heel jammer, net als jij.
Dan moeten ze een opvolger van de Vita maken. De Switch verkoopt als een malle, zeker en juist in Japan.

Doodzonde dat er geen echt opvolger in het DS-genre is. Ik vond en vind de 3DS XL echt zoveel meer handheld als de Switch, zelfs als de Lite. En ik mis zo vaak 3D. Dat was bij de New 3DS echt zoveel beter uitgewerkt... Helaas was het toen al tot niche verworden.

Al met al geen goed nieuws voor Sony. Ze lijken wel de drijven op de gaming tak, maar in Japan doen ze het echt niet goed. Als ze dan ook nog eens voor de eenheidsworst willen gaan in plaats van hun eigen gezicht? Klinkt niet als een beslissing die je zou moeten nemen. Kijk maar wat Nintendo bereikt met hun zwakke hardware, maar hun eigengereide strategie.
Vreemd. Als Japan Studio juist zo'n goede reputatie heeft, dan zou je toch die nieuwe studio laten opgaan in de oude. Het lijkt zo echt slechts een bezuinigingsmaatregel om goedkoop van personeel af te komen.
Ik denk dat je hier veel uit kan halen:
Volgens bronnen van VGC is Japan Studio de afgelopen jaren 'simpelweg niet winstgevend genoeg' voor het moederbedrijf geweest. Bovendien wilde Japan Studio liever games maken die hoofdzakelijk interessant waren voor de Japanse markt, terwijl Sony juist internationaal interessante games wil.
Ze hadden hun eigen strategie, siert ze dat ze daar achter bleven staan. Zullen ongetwijfeld vergaderingen over zijn geweest.
Erg jammer dit, want Sony zegt dat ze meer internationale games willen, terwijl veel werk van deze studio uiteindelijk internationaal is doorgebroken. Wild Arms is één van mijn favorieten.
Opvallend (maar misschien wel zo transparant) dat ze dit niet enkel als 'pure fusie' naar buiten hebben gebracht, zeker omdat het een studio is met grote titels in het portfolio. Hopelijk gaat dit zorgen voor groei bij Asobi, die best wel wat meer richting mainstream games zouden mogen opschuiven.
Anoniem: 501293
27 februari 2021 14:17
Zakelijk gezien zijn dit soort zaken altijd logisch want op papier moet het plusje staan. Ik ben meer creatief ingesteld en creatief gezien vind ik dit weer een hele slechte stap. Soms moet je rechts inleveren omdat links minder oplevert maar om je merk beleving optimaal te houden ben ik ervan overtuigd dat links heel belangrijk is.

Sony lijd al erg lang verlies en heeft soms piekjaren maar ze kunnen het veroorloven. JAPAN Studio is qua naam alleen al sterk vind ik dus houd het in leven zou ik zeggen. Als ze gaan snijden, dan zijn er toch genoeg andere takken waar in gesneden kan worden? Als ik aan boord stond van de bestuurders, dan zou een cult status meer waarde geven dan commercieel succes, maar goed, zo zou ik denken als je een groot bedrijf als Sony mag sturen die veel andere markten bedient waardoor je keuzes kan maken.
Kunnen die ontslagen mensen niet naar PD? Wellicht dat ze daar dan eens een game op tijd af kunnen krijgen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee