Tiense Suikerraffinaderij mikt op Arabische gemeenschap met 'Shukr'
'Shukr', zo heet het nieuwe product waarmee de Tiense Suikerraffinaderij specifiek mikt op de Arabische gemeenschap. Suiker is namelijk een belangrijk ingrediënt in veel typische Arabische gerechten. Het product werd voorgesteld in het Marokkaanse restaurant La Kasbah in Brussel.
De suiker van Shukr, Arabisch voor dankbaarheid, is weliswaar dezelfde als die in de traditionele klontjes. Maar in de Westerse wereld wordt suiker veeleer als ongezond gezien, terwijl het in de moslimgemeenschap onderdeel uitmaakt van de tradities. Volgens de Tiense Suikerraffinaderij zijn de suikerklontjes van Shukr ideaal voor een theebereiding door hun trage smelttijd en makkelijke dosering, vanwege de drie groeven in het langwerpige klontje.
Etnische winkels
"We zien een stijgende diversiteit van culturen binnen de bevolking, en daartoe behoren nieuwe noden waar we als belangrijke speler moeten op inspelen", zegt Dominique Demets van de Tiense Suikerraffinaderij.
Om de markt zo goed mogelijk te bereiken wordt Shukr eerst aan de man gebracht in etnische winkels, te beginnen in grootsteden als Antwerpen en Brussel. Op middellange termijn is het wel de bedoeling om, na het verwerven van naambekendheid, uit te breiden naar de grootwarenhuizen.
Slim
Dat bedrijven zich steeds meer richten op bepaalde etnische groepen, en specifiek op de moslimwereld, is niet nieuw meer. Zo ligt al jaren halalvlees in de supermarkt. "We hebben lang de moslimtraditie miskend, terwijl er een enorme doelgroep is", zegt marketingexpert Gino Van Ossel. "Als je die niet gaat bedienen, gaan ze zich afscheiden van de markt en naar nichewinkels. Daarom gaan de klassieke bedrijven er steeds meer producten voor ontwikkelen."
In de mode- en communicatiewereld is het al een bekend gegeven dat kleding aangepast wordt aan bijvoorbeeld hoofddoeken, of dat mensen met hoofddoeken ook in reclame opduiken. "Bij de eerste stappen is er eerst weerstand van een kleine minderheid, maar we worden het snel gewoon", zegt Van Ossel. "Het is slim om een nieuw merk te ontwikkelen, omdat zo de doelgroep zich aangesproken voelt, maar de niet-doelgroep zich niet uitgesloten voelt." Op de nieuwe verpakking van Shukr is het bekende blauwe logo met de T van Tiense Suikerraffinaderij dan ook niet te zien.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vlaamse regering sleutelt aan prijsplafonds voor bouw van sociale woningen
-
Heineken wil bierprijzen verhogen ondanks miljardenwinst
De Nederlandse bierbrouwer Heineken denkt dit jaar last te krijgen van inflatie. Zo zijn de prijzen van grondstoffen, vervoer en energie al enige tijd hoog en die zal het moederbedrijf van Alken Maes doorrekenen aan klanten, stelt Heineken bij de presentatie van zijn jaarcijfers. Dat bier daardoor duurder wordt, kan tot gevolg hebben dat de bierverkoop daalt, waarschuwt de brouwer, die een miljardenwinst boekte. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
-
2
PROMOJAGERS SUPERTIP. Stofzuiger nodig? “Hier koop je hem voor 129 euro en krijg je er twee andere toestellen en doos vol poetsproducten bij”
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Mijntelco
Proximus start uitfasering kopernetwerk: moet je verplicht overschaken op fiber? En betaal je dan extra?
Proximus schakelt een versnelling hoger in de uitrol van zijn glasvezelnetwerk. Momenteel zijn al ongeveer 700.000 woningen en bedrijven aansluitbaar. Blijft de vraag: ben je als klant verplicht de overstap naar fiber te maken? En betaal je dan meer? Mijntelco.be geeft uitleg. -
4
Britse pubs verkopen bijna 40 procent minder bier dan voor coronapandemie
-
Diesel tanken morgen weer duurder: prijs stijgt tot net onder eerdere recordprijs
-
PREMIUM
Zware misleiding bij Switch, getuigt gedupeerde: “Ze overladen je met informatie zodat je geen tijd hebt om na te denken”
-
16
PROMOJAGERS SUPERTIP. Kruidvat geeft tot 75 procent korting en deelt gratis producten uit: “Ik betaalde maar 6,22 euro. Er ging 93,86 euro af!”
De leden van Promojagers België - die de strafste koopjes met elkaar delen - reppen zich dezer dagen en masse naar kruideniersketen Kruidvat. Je krijgt er 75 procent korting op een hele reeks artikelen met een gele sticker en er zijn zelfs gratis pods van Dash te scoren. Dat doet de rekening aan de kassa bij sommigen drastisch omlaag gaan. -
Consumenten kunnen aanzienlijk besparen op telecomuitgaven, zegt telecomwaakhond BIPT
24 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerThierry Vansweevelt
Fredien Vandervekens
joseph verbeke
Roland Peeters
Erwin Lauwens