© rr

Duitse kampioen klopt in China twee Nederlanders in kletsnatte sprint (en laat Quick Step wachten)

Pascal Ackermann (BORA - hansgrohe) heeft woensdag de tweede rit in de wielerronde van Guangxi (WorldTour) op zijn naam geschreven. Quick Step Floors moet nog minstens een dag langer geduld hebben voor de verhoopte 72e recordzege, hun Nederlander Fabio Jakobsen werd in de massasprint geklopt door Duits kampioen.

In de tweede rit van de Chinese Ronde van Guangxi werd zijn Nederlander Fabio Jakobsen in de massasprint geklopt door Duits kampioen Pascal Ackermann (Bora-Hansgrohe). Dylan Groenewegen (LottoNL-Jumbo) blijft aan de leiding.

De zo goed als biljartvlakke tocht van 145 kilometer tussen Beihai en Qinzhou was voorbestemd om op een massasprint te gaan eindigen. Vroeg in de etappe vertrok er na enkele schermutselingen een vlucht van vijf: Rémi Cavagna, Alex Dowsett, Yousif Mirza, Andrei Grivko en Feng Chung Kai. Hun belangrijkste vijanden waren de sprintersploegen in het peloton én de striemende regen.

Cavagna, een jonge Fransman van Quick-Step Floors, bleek de sterkste voorin: hij won 2 van 3 tussensprinten, reed in de finale solo weg en hield stand tot vier kilometer voor de finish. Daardoor zaten zijn ploegmaats achterin in een figuurlijke zetel in de voorbereiding op de spurt van het peloton in de kletsnatte straten van Qinzhou.

Toch leverde dat niet de zege op: de 22-jarige Jakobsen, dinsdag al derde, beet de tanden stuk op Ackermann, die duidelijk de snelste was. De 24-jarige Duitser beleefde in 2018 zijn doorbraakseizoen. Hij won niet alleen in het Duits kampioenschap en de Brussels Cycling Classic, maar was ook zesmaal de snelste in een sprint in de WorldTour.

Groenewegen blijft leider

Groenewegen, de ritwinnaar van dinsdag, sprintte naar de derde plek. Dat volstond voor een nieuwe dag in de rode leiderstrui. Er eindigden drie Belgen in de top tien van de etappe: Lawrence Naesen (Lotto Soudal) werd vierde, zijn ploegmaat Enzo Wouters negende. Jenthe Biermans (Katusha-Alpecin) was achtste.

Ackermann zet zegeteller dit jaar op negen

Pascal Ackermann heeft zijn negende overwinning van het seizoen beet. De 24-jarige sprinter boekte met de Brussels Cycling Classic, twee ritten in de Ronde van Polen, de Prudential Ride in Londen, de GP Fourmies, een rit in de Dauphiné en in de Ronde van Romandië de voorbije maanden al enkele mooie overwinningen. Nu sluit hij ook zijn seizoen af met een ritzege in de Ronde van Guangxi en het hoeft nog niet te eindigen. "Dinsdag werd ik vierde in de sprint en was ik teleurgesteld", zegt hij. "We hebben de fouten geanalyseerd en vandaag verging het ons beter, met de zege als resultaat. Een overwinning is fijn, al mag er altijd nog eentje bij."

"Nochtans was het ook vandaag niet evident", ging hij verder. "Sprints over lange, brede en rechte wegen, het ging snel, maar het was ook chaos, want het ging van links naar rechts en ook de regen speelde zijn rol en zorgde voor nervositeit. De ploeg deed geweldig werk, ik zag Dylan aan de andere kant en ook Fabio, maar ik haal het toch en dat is wel fijn. Vandaag zat onze positionering gewoon perfect en had ik ook de benen om het af te maken."

Jakobsen grijpt andermaal net naast ritwinst

Fabio Jakobsen (Quick-Step Floors) moest dinsdag nog vrede nemen met een derde plek, woensdag schoof hij een plaatsje op en eindigde hij als tweede in de sprint. "Daar kan ik mee leven", zei de Nederlander na afloop.

Ja, ik ben blij", klonk het bij de sprinter van Quick Step Floors. "We zijn hier niet met de ideale trein naar deze koers afgezakt, de sprints zijn hier heel hectisch op deze brede banen. Te breed gewoon, het slingert van links naar rechts en er worden in de sprint behoorlijk wat kwakjes uitgedeeld, je moet je mannetje staan, ik ben blij dat er niemand gevallen is."

"Ik kan leven met deze tweede plaats", ging hij verder. "Ik ben nog jong, ik moet nog veel leren. Niemand had hier nog echt een trein, er wordt gewoon heel hard gefietst en het lijkt er in de sprint zo'n beetje op alsof iedereen maar wat doet. Ik zat bij Walscheid en Groenewegen in de buurt en op 200 meter zet ik mijn sprint aan en ik raakte nog net voorbij Groenewegen. Op links zag ik Ackermann evenwel nog komen, sneller dan mij en dus word ik tweede. Goed, dat is niet erg, ik onthoud dat ik nog iets in de benen heb in deze tijd van het jaar en in zo'n lastige sprint tweede word. Walscheid, Ackermann en Groenewegen zijn echt de topsprinters van de voorbije weken en ik haal een plekje er tussen. Winnen is wat telt natuurlijk, maar er 'tussen rijden' betekent voor mij ook al heel veel. Ik blijf het proberen en mocht het niet lukken in Guangxi, dan ben ik nog steeds heel tevreden over mijn seizoen."

Morgen/donderdag staat de derde etappe op het programma, over 125,4 km met start en finish in Nanning en op papier opnieuw voer voor sprinters. De Chinese rittenkoers eindigt zondag.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners
Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer