Radio 2 - Asielcentrum van Poelkapelle

Asielzoekers uit Poelkapelle willen meehelpen in vaccinatiecentra: “Dat is leerrijk én nuttig”

Asielzoekers van het opvangcentrum van Fedasil in Poelkapelle willen, mocht dat nodig zijn, meehelpen in het vaccinatiecentrum in Ieper. Sommige asielzoekers zijn er namelijk bezig met een studie in de zorg. “Ik vind het leuk om mensen te helpen. En veel mensen hebben nu hulp nodig in deze coronatijden”, zegt de 20-jarige vluchtelinge Shaghayegh Ale Hafttan.

In het opvangcentrum van Fedasil in Poelkapelle wonen asielzoekers die bezig zijn met een studie in de zorg. Ze willen bijspringen tijdens het vaccineren, wanneer er mensen te kort zouden zijn. "Voorlopig is er nog geen volk te kort", zegt schepen van Welzijn, Eva Ryde (N-VA). “Ze mogen zeker komen in de zomerperiode. Dan doorkruist het hun opleiding ook niet, want die loopt tot eind juni.”

Ik wil me nu al inzetten als vrijwilliger in de vaccinatiecentra 

Shaghayegh Ale Hafttan, 20-jarige vluchtelinge in asielcentrum van Poelkapelle

De 20-jarige Shaghayegh Ale Hafttan is afkomstig uit Iran en woont intussen een kleine 2 jaar in België. Ze verblijft in het opvangcentrum van Poelkapelle. Terwijl haar asielprocedure loopt, volgt ze een opleiding verpleegkunde aan hogeschool VIVES in Ieper. “Ik zit nu in de eerste module en loop stage in woonzorgcentrum De Boomgaard in Langemark. Ik vind het leuk om mensen te helpen. En veel mensen hebben hulp nodig in deze coronatijden. Ik wil me nu al inzetten als vrijwilliger in de vaccinatiecentra. Dat is leerrijk én nuttig.”

(Lees voort onder de foto)

Shaghayegh Ale Hafttan is vluchtelinge in het asielcentrum van Poelkapelle

Steentje bijdragen

In totaal verblijven zo’n 230 asielzoekers in het asielcentrum in Poelkapelle. “Bij aankomst van elke bewoner wordt er eerst gepolst naar werkervaring en eventueel diploma in het land van herkomst”, vertelt Lien Van der Wulst. Zij is buurtwerkster in het opvangcentrum. “Zo kunnen we nagaan hoe we hen binnen en buiten ons centrum nuttig kunnen inzetten. Sommigen nemen ook regelmatig deel aan zwerfvuilacties of helpen mee in de landbouwsector. Het gaat dan vooral om seizoensarbeid bij landbouwers en nabijgelegen bedrijven.”

Meest gelezen