Schijt-je-rijk van Mechelse scouts en gidsen te volgen via livestream

Tim Van Eyken, Roel Van den Bril en Sebastiaan De Bakker van scouts Sint-Gummarus en Gidsen OLV organiseren een digitale schijt-je-rijk. © Stijn Van de Sande

Mechelen, Sint-Katelijne-Waver -

De scouts Sint-Gummarus en Gidsen OLV uit Mechelen organiseren eind deze maand hun allereerste digitale schijt-je-rijk. Die vindt plaats zonder publiek, maar de koe kan gevolgd worden via een livestream. De koper van het vakje waarin het dier haar vlaai achterlaat wint een etentje voor tien personen in de gloednieuwe scoutslokalen.

Stijn Van de Sande

Oorspronkelijk zou de eerste digitale editie van de ‘Cowfunding’ van scouts Sint-Gummarus en Gidsen OLV uit Mechelen in het najaar van 2020 al plaatsvinden, maar door de strengere maatregelen kon dat niet doorgaan. “Hoewel het evenement zou plaatsvinden zonder publiek, konden we het op dat moment onmogelijk organiseren”, zeggen organisatoren Roel Van den Bril, Sebastiaan De Bakker en Tim Van Eyken. “Daarom werd het eerst uitgesteld naar februari of maart, maar door de aanhoudende maatregelen is het uiteindelijk mei geworden.”

De scouts en gidsen huren een weiland in Sint-Katelijne-Waver. Daar laten ze op 30 mei een koe op los. “Het weiland is opgedeeld in zeshonderd vakjes”, klinkt het. “Die zijn vanaf nu te koop via onze website en kosten 25 euro per vakje. Wanneer de koe een vlaai achterlaat, wordt er heel precies uitgemeten in welk vakje de grote boodschap precies ligt. De eigenaar van dat vakje wint een uitgebreid viergangendiner voor tien personen in onze gloednieuwe lokalen in de Kerkhoflei, met professionele bediening door de leiders en leidsters.”

Drones

De ‘Cowfunding’ vindt ook nu nog plaats zonder publiek. “Een groot feest is jammer genoeg nog steeds niet mogelijk door de coronamaatregelen, maar iedereen kan de schijt-je-rijk wel van dichtbij volgen via een livestream”, zegt Van den Bril. “Met drones en camera’s wordt het hele gebeuren in beeld gebracht. Alle deelnemers zullen dus precies kunnen zien waar de koe beslist om haar vlaai te droppen.”

Als alle zeshonderd vakjes verkocht raken, brengt de eerste digitale ‘Cowfunding’ 15.000 euro op. Dat geld is na een jaar coronacrisis erg welkom. “In normale omstandigheden organiseren we verschillende evenementen waarmee we mensen gezellig samenbrengen en waarmee we geld in het laatje brengen, maar dat zit er al meer dan een jaar niet in. Met deze originele actie hopen we dat verlies voor een deel te kunnen compenseren.”

De ‘Cowfunding’ ging zondag van start en intussen werd al voor ruim 1.500 euro aan vakjes verkocht. “Met de opbrengst worden onze vernieuwde lokalen verder aangekleed en ingericht”, aldus de scouts en gidsen.

www.cowfunding.gummarusolv.be
Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus