Inhoud blog
  • stap 7: logboek
  • stap 5: antwoord op leervragen
  • stap 6: lezersbrief aan klasse voor leerkrachten
  • stap4: bronnen raadplegen
  • Stap 3: leervragen formuleren.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    vluchtelingen
    waarom vluchtelingen in België
    11-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 6: lezersbrief aan klasse voor leerkrachten

    Beste collega’s kleuteronderwijs,

    Vluchtelingenkinderen in de klas komt vaker aan bod tegenwoordig dan vroeger. Dit wordt vaak niet goed opgenomen en er zijn veel verschillende meningen hierover. Graag lever ik mijn bijlage in dit debat.

    De vraag van hoe moeten we vluchtelingenkinderen begeleiden in de klas is geen gemakkelijke vraag zonder hier meer informatie over op te zoeken. Men heeft allemaal wel onze eigen mening over de vluchtelingen die naar ons land komen, niet altijd in de goede zin. Maar welke mening we ook hebben over de vluchtelingen, als we een kind in de klas krijgen die van hun eigen land is moeten vluchten moeten we wel hem/haar het beste kunnen begeleiden zodat dit kind zo volledig mogelijk kan groeien in zijn ontwikkeling.

    Het onderzoek dat ik geleverd heb, heb ik me vooral gebaseerd hoe leerkrachten het beste kinderen va vluchtelingen kan begeleiden. In mijn schriftelijk onderzoek heb ik meerdere bronnen gevonden die verschillende technieken uitleggen.

    In de meeste bronnen is een gesprek met de ouders het eerste wat een school doet om het niveau van het kind te bepalen. Dit is niet gemakkelijk omdat er een verschil is in taal. De ouders kunnen wel vragen om alles te doen vertalen door een tolk. De tweede stap die de meeste scholen doen is het niveau van het kind bepalen door een toets. Voor oudere kinderen wordt dit vaak gedaan op wiskundig omdat dit in de meeste landen hetzelfde blijft aan de hand van schrijfwijze. Als men het schoolniveau van het kind hebben bepaald zullen ze in een klas worden gezet die het best aan hun ontwikkelingsniveau past.

    Als het kind in de klas komt heeft het vaak nog geen notie van de taal die ze spreken. Voor de kinderen de taal het snelst aan te leren gebruiken de leerkrachten vaak symbolen en bewegingen om alles uit te leggen. Ook opdrachten voordoen door de leerkracht of andere kinderen van de klas kan helpen om de Nederlandse taal zo snel mogelijk machtig te worden. Men gaat snel merken dat de kinderen van vluchtelingen zeer snel de taal machtig gaan worden doordat ze er iedere dag mee in contact komen.

    Andere scholen hebben schakelklassen ook okan klassen genoemd, waar kinderen die een andere taal spreken samen gezet worden en de nood vooral op de taal worden gezet. Eerst het leren begrijpen van de taal en als deze voldoende is geoefend gaan de kinderen over naar de taal lezen en schrijven. Deze klassen bestaan zowel in het basis- en secundair onderwijs.

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    Archief per week
  • 06/06-12/06 2016
  • 22/02-28/02 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs