Beste collegas kleuteronderwijs,
Vluchtelingenkinderen in de klas
komt vaker aan bod tegenwoordig dan vroeger. Dit wordt vaak niet goed opgenomen
en er zijn veel verschillende meningen hierover. Graag lever ik mijn bijlage in
dit debat.
De vraag van hoe moeten we
vluchtelingenkinderen begeleiden in de klas is geen gemakkelijke vraag zonder
hier meer informatie over op te zoeken. Men heeft allemaal wel onze eigen
mening over de vluchtelingen die naar ons land komen, niet altijd in de goede
zin. Maar welke mening we ook hebben over de vluchtelingen, als we een kind in
de klas krijgen die van hun eigen land is moeten vluchten moeten we wel
hem/haar het beste kunnen begeleiden zodat dit kind zo volledig mogelijk kan
groeien in zijn ontwikkeling.
Het onderzoek dat ik geleverd heb,
heb ik me vooral gebaseerd hoe leerkrachten het beste kinderen va vluchtelingen
kan begeleiden. In mijn schriftelijk onderzoek heb ik meerdere bronnen gevonden
die verschillende technieken uitleggen.
In de meeste bronnen is een gesprek
met de ouders het eerste wat een school doet om het niveau van het kind te
bepalen. Dit is niet gemakkelijk omdat er een verschil is in taal. De ouders
kunnen wel vragen om alles te doen vertalen door een tolk. De tweede stap die
de meeste scholen doen is het niveau van het kind bepalen door een toets. Voor
oudere kinderen wordt dit vaak gedaan op wiskundig omdat dit in de meeste
landen hetzelfde blijft aan de hand van schrijfwijze. Als men het schoolniveau
van het kind hebben bepaald zullen ze in een klas worden gezet die het best aan
hun ontwikkelingsniveau past.
Als het kind in de klas komt heeft
het vaak nog geen notie van de taal die ze spreken. Voor de kinderen de taal
het snelst aan te leren gebruiken de leerkrachten vaak symbolen en bewegingen
om alles uit te leggen. Ook opdrachten voordoen door de leerkracht of andere
kinderen van de klas kan helpen om de Nederlandse taal zo snel mogelijk machtig
te worden. Men gaat snel merken dat de kinderen van vluchtelingen zeer snel de
taal machtig gaan worden doordat ze er iedere dag mee in contact komen.
Andere scholen hebben
schakelklassen ook okan klassen genoemd, waar kinderen die een andere taal
spreken samen gezet worden en de nood vooral op de taal worden gezet. Eerst het
leren begrijpen van de taal en als deze voldoende is geoefend gaan de kinderen
over naar de taal lezen en schrijven. Deze klassen bestaan zowel in het basis-
en secundair onderwijs.
|