Inhoud blog
  • Lezersbrief
  • Lezersbrief
  • Einde
  • Bronnenlijst
  • Logboek
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Afscheid nemen

    07-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief

    Beste Collega's,

    Voor het van Religie en zingeving moesten we een blog maken over een onderwerp. Hiervoor koos ik afscheid nemen. Omdat volgens mij elke kleuterleidster hier mee in contact komt. De vragen waar ik een antwoord op wou vinden waren:  Onderzoeksvragen: 

    1. Hoe evolueert het afscheid nemen bij jonge kinderen (2-6 jaar) en is dat verschillend tegenover volwassenen?

    2. Wat is de taak van de school en de kleuteronderwijzeres in het ondersteunen van het rouwproces? 

    3. Wat is het belang van een uitleg van de ouders tegenover het kind rond de dood van de overleden persoon?

    Hierbij kom je wat meer te weten over de evolutie van het afscheid nemen bij jonge kinderen, wat men als school kan doen om kinderen en ouders te ondersteunen en wat er belangrijk is bij een uitleg rond de dood.

    Persoonlijk vind ik de 2de vraag het belangrijkste, een school moet het  kind zo goed mogelijk begeleiden en het thema de dood niet ontwijken. We zijn snel geneigd dit te doen, maar het is belangrijk dat we kinderen leren omgaan met gevoelens en emoties.

    Ik kan begrijpen dat dit moeilijk is als kleuteronderwijzeres en dat hier soms geen tijd voor is. Maar toch zou men er eens tijd voor moeten kunnen maken en ingaan op de noden van de kinderen. Zoals ingaan op de gebeurtenis die een kind heeft meegemaakt en de klas hier aan aanpassen. Bv een stiltehoekje waar dat kindje zich even kan terugtrekken en indien je tijd hebt kan je hier bij gaan zitten en praten over zijn gevoelens en emoties.

    Het kan ook zeer handig zijn om als school een plan te hebben om te weten hoe je moet reageren wanneer er iemand binnen het schoolteam (kinderen of leerkrachten) overlijd. Dit kan lijden tot goed overwogen beslissingen op het moment dat zich dit voordoet.

    Zelf ben ik ook van mening dat kleuteronderwijzeressen kunnen ondersteunen wanneer er iemand in de kring van het kind overlijd. Al is het eens laten weten dat je een gesprekje hebt gehad met hun zoon/dochter. Of aan de schoolpoort eens vragen hoe het nu met hun persoonlijk gaat.

    Dit komt ook aan bod in mijn blog. Heb je meer interesse of wil je al informatie opdoen voor als het gebeurt ga dan zeker eens kijken op www.bloggen.be/anneliesbaruch Het gaat zowel over kinderen en kleuteronderwijzers die overlijden binnen het schoolteam of kinderen waarvan een familielid net overleden is. En hoe je hier mee kan omgaan.

    Geïnteresseerd lees dan meer op mijn blog,

    Veel leesplezier!!

    07-06-2014 om 14:01 geschreven door Annelies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief

    Beste Collega's,

    Voor het van Religie en zingeving moesten we een blog maken over een onderwerp. Hiervoor koos ik afscheid nemen. Omdat volgens mij elke kleuterleidster hier mee in contact komt. De vragen waar ik een antwoord op wou vinden waren:  Onderzoeksvragen: 

    1. Hoe evolueert het afscheid nemen bij jonge kinderen (2-6 jaar) en is dat verschillend tegenover volwassenen?

    2. Wat is de taak van de school en de kleuteronderwijzeres in het ondersteunen van het rouwproces? 

    3. Wat is het belang van een uitleg van de ouders tegenover het kind rond de dood van de overleden persoon?

    Hierbij kom je wat meer te weten over de evolutie van het afscheid nemen bij jonge kinderen, wat men als school kan doen om kinderen en ouders te ondersteunen en wat er belangrijk is bij een uitleg rond de dood.

    Persoonlijk vind ik de 2de vraag het belangrijkste, een school moet het  kind zo goed mogelijk begeleiden en het thema de dood niet ontwijken. We zijn snel geneigd dit te doen, maar het is belangrijk dat we kinderen leren omgaan met gevoelens en emoties.

    Ik kan begrijpen dat dit moeilijk is als kleuteronderwijzeres en dat hier soms geen tijd voor is. Maar toch zou men er eens tijd voor moeten kunnen maken en ingaan op de noden van de kinderen. Zoals ingaan op de gebeurtenis die een kind heeft meegemaakt en de klas hier aan aanpassen. Bv een stiltehoekje waar dat kindje zich even kan terugtrekken en indien je tijd hebt kan je hier bij gaan zitten en praten over zijn gevoelens en emoties.

    Het kan ook zeer handig zijn om als school een plan te hebben om te weten hoe je moet reageren wanneer er iemand binnen het schoolteam (kinderen of leerkrachten) overlijd. Dit kan lijden tot goed overwogen beslissingen op het moment dat zich dit voordoet.

    Zelf ben ik ook van mening dat kleuteronderwijzeressen kunnen ondersteunen wanneer er iemand in de kring van het kind overlijd. Al is het eens laten weten dat je een gesprekje hebt gehad met hun zoon/dochter. Of aan de schoolpoort eens vragen hoe het nu met hun persoonlijk gaat.

    Dit komt ook aan bod in mijn blog. Heb je meer interesse of wil je al informatie opdoen voor als het gebeurt ga dan zeker eens kijken op www.bloggen.be/anneliesbaruch Het gaat zowel over kinderen en kleuteronderwijzers die overlijden binnen het schoolteam of kinderen waarvan een familielid net overleden is. En hoe je hier mee kan omgaan.

    Geïnteresseerd lees dan meer op mijn blog,

    Veel leesplezier! 

    07-06-2014 om 13:59 geschreven door Annelies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Einde
    Beste, 

    Hierbij heb ik alles gepost. 
    Als jullie nog vragen hebben kunnen jullie me altijd bereiken op mijn e-mailadres: Annelies.Baruch@student.khleuven.be
    Ik zal dan zo snel mogelijk een antwoord proberen formulieren voor jullie. 
    Hopelijk hebben jullie er iets uit geleerd en vonden jullie het nuttig deze blog te lezen. 

    Vriendelijke groeten, 
    Annelies Baruch 

    07-06-2014 om 13:53 geschreven door Annelies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bronnenlijst
    Beste, 

    Hieronder vindt u welke linken en boeken ik gebruikt heb om me op dit werk te baseren. 

    Veel plezier, 
    Groetjes Annelies


    Bibliografie

    Lievens, G. (1996-1997). Waar is hij nu? . Heverlee: Katholieke hogeschool Leuven.

    http://www.rouw.nl/index/index.php?option=com_content&view=article&id=480:fasen-en-taken-bij-rouw&catid=176&Itemid=589

    http://www.klasse.be/archief/verdriet-en-rouw/

    http://www.peuterplace.nl/

    http://www.kleutersrouwenook.be/

    http://www.houvast.be/tekst391.shtml

    http://afscheidvanhetleven.weebly.com/rouwfasen.html

    http://www.pinterest.com/pin/390335492675340056/

    http://www.devoorzorg.be/antwerpen/gezond-actief/opvoeding/kleuter/kinderangsten/Pages/Rouw-en-verlies-bij-kinderen.aspx

    http://www.kindengezin.be/opvoeding/opvoedingsvragen/rouwen/

    http://www.rouw.nl/index/index.php?option=com_content&view=article&id=480:fasen-en-taken-bij-rouw&catid=176&Itemid=589

     

     

    07-06-2014 om 13:49 geschreven door Annelies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logboek

    Datum

    SBU

    Korte omschrijving activiteit

    21 februari 2014

    2u30min

    Les RZL: introductie RZL

    21 februari 2014

    30min

    Brainstormen over een onderwerp

    21 februari 2014

    15min

    Onderwerp doorsturen.

    10maart 2014

    2u

    Voorwoord genoteerd op kladblaadje

    16maart 2014

    1u

    Met de woorden spelen en er een betere tekst van maken

    20 maart 2014

    1u

    Blog aanmaken en link doorsturen.

    21 maart 2014

    3u

    Artikel zoeken, waarmee ik ook verder aan de slag kan

    24maart 2014

    4u

    Artikel analyseren en aanpassen

    22 april 2014

    2u

    Laatste aanpassingen en posten

    20 april 2014

    2u

    Ontwikkelingsvragen opstellen en er mee spelen (welke bij elkaar, welke nuttigste?)

    22 april 2014

    1u30min

    Nog laatste check van de ontwikkelingsvragen en er 3 uitkiezen. Dan nog posten.

    24 april 2014

    2u

    Site van de bib raadplegen voor nuttige bronnen

    25april 2014

    2u

    Bib voor nuttige bronnen

    26 april 2014

    3u

    Bronnen bekijken en analyseren (algemeen de bronnen)

    29april 2014

    5u

    Bron bekijken en uittypen en aanpassen (vraag 1 en 2)

    30 april 2014

    3u

    Bron bekijken en uittypen en aanpassen (vraag 1 en 2)

    30 april 2014

    1u

    Echtheid bron controleren (vraag 1 en 2)

    30 april 2014

    1u

    Nalezen en bekijken of hele vraag is beantwoord

    28mei 2014

    3u

    Bronnen bekijken en uittypen

    29mei 2014

    2u

    Nalezen en echtheid bron controleren

    1juni 2014

    1u

    Posten op blog

    2juni 2014

    1u

    Reactie mail/tussentijdse evaluatie bekijken en nieuwe uitgebreide informatie opzoeken

    3juni 2014

    2u

    Bib nieuwe opzoekingswerken

    6juni 2014

    2u

    Boeken doornemen en info opzoeken

    6juni 2014

    2u

    Bronnen verwerken en neerschrijven

    6juni 2014

    3u

    Uittypen tekst

    7juni 2014

    2u

    Nalezen en betrouwbaarheid controleren

    7juni 2014

    1u

    Lezersbrief opstellen

    7juni 2014

    15min

    Posten op blog

    7juni 2014

    15min

    Logboek posten

    7juni 2014

    15min

    Digitaal binnenleveren laatste stap

    07-06-2014 om 12:47 geschreven door Annelies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra uitleg bij vraag 2: Wat is de taak van de school en de kleuteronderwijzeres in het ondersteunen van het rouwproces?

    Beste lezer, 

    Verwerken van verlies bij kleuters

    Kinderen leren hun verlies verwerken in hun spel. Ze gaan de gebeurtenis naspelen. Zo kan een schoendoos al snel een doodskist worden,... Heb hier oog en belangstelling voor, het is normaal dat het kind dit gedrag stelt, dat is zijn manier van uitdrukken.

    Kleuters zitten ook met enorm veel vragen: hoe, wat, waarom van het doodgaan. Ze willen onderzoeken of het niet anders kon. Pas later komen de herinneringen en het verdriet, terwijl volwassenen dit meteen al voelen. Dit omdat ze weten wat de dood inhoud en dat het misschien niet onvermijdelijk was en dat ze niet meer zal terugkomen. Ook stellen kleuters zich veel vragen over de persoon in de kist zoals is het daar niet koud, wordt hij niet vies, heeft hij geen honger,... Het is belangrijk als opvoeder (ouders en leerkrachten) om hier op in te gaan. 

    To do op school

    §         Op school moet er een atmosfeer zijn waarin het niet erg is u emoties te tonen en aan te geven dat deze tot het dagelijkse leven behoren.

    §   Ga in op het onderwerp 'dood' niet uit de weg, hier kan veel over worden gesproken en zeker ook wanneer er niemand iemand heeft verloren. Dit kan ook in het door dagelijkse leven en zo leren kleuters al een beetje omgaan met de dood en de inhoud van de dood.

    §        In de school kan men ook een stille ruimte of hoek voorzien. Dit kan per gang, per klas, één in het gebouw,... Maar hier moeten zeker goede afspraken over worden gemaakt.  Zo mogen andere kleuters het kind niet storen of mag het kind na dat hij de hoek heeft bezocht nergens anders naar toe en terug naar de juf gaan. Ook is het belangrijk dat de juf kan praten over de gevoelens met het kind. (Dit hoeft niet verbaal te zijn, kan ook via prenten, maskers, tekeningen,...)

    §        Als school een basishouding aannemen en een steun aanbieden. Niet alleen voor de kleuters, maar ook voor de ouders.

    §        Ritueel maken waar je naar kan teruggrijpen in crisismomenten, kring vormen en stil zijn. Laat leerlingen ook initiatief nemen in het maken van deze rituelen en volg hen hierin (in het mate van het mogelijke)

    §        Wanneer er een leerling of leerkracht is overleden  kan men een foto ophangen op een plaats waar veel mensen komen, dat geeft steun aan de betrokken partijen (kinderen en ouders). Dit geeft ook de kans de herinnering levend te houden. Dood zijn betekend niet dat ze vergeten is.

    Vele scholen werken met een stappenplan

    Wanneer er een leerling of leerkracht overlijd.  

    Wat je moet bespreken:

    1. Eerste opvang. Opvang van de persoon die het nieuws komt melden, wie zal hier voor zorgen?
    2. Het crisisteam. Dit bestaat uit de directeur, juf/meester van het kind, eventueel enkele specialisten. Eén persoon is eindverantwoordelijke. Het crisisteam staat in voor het regelen van praktische zaken en informatie verlening, nazorg voor de achtergeblevenen,... Het team houd ook in het oog wie er allemaal nog moet geïnformeerd worden over het overlijden.
    3.  Het slecht nieuwsgesprek. Wanneer een kleuter of ju/meester sterft mogen de geplande activiteit zeker niet doorgaan als gepland. Er moet dan plaats gemaakt worden voor het verdriet en stilte in de klas. Beslis ook wie de klas zal informeren en doe dit zo correct mogelijk. Je kan aan de kleuters ook tonen dat jij als juf er pijn/verdriet van hebt en dat als ze moet wenen de kleuters dit ook kunnen begrijpen. Kinderen kunnen hier heel respectvol mee omgaan.
    4. Wat met kleuters die het echt moeilijk hebben? Naar stille ruimte? Alleen laten, iemand ervoor laten zorgen, ouders bellen,... Ook is het dus belangrijk dat de ouders van de kinderen op de hoogte gebracht worden. De ouders van de klas waarin de kleuter/juf overleden is kunnen indien mogelijk zo snel mogelijk geïnformeerd worden, afspraak thuis,telefoon, brief,... Zo kunnen de ouders beslissen of het kind al dan niet op school blijft en ingrijpen wanneer het het kind teveel wordt.

    Wat moet er in de brief staan? Daarin moet staan: precieze informatie, wat de school doet qua opvang, wat ouders thuis kunnen doen, bij wie ze terecht kunnen met eventuele problemen.

    1. Ook moet er worden afgesproken wie er met de ouders van de overleden kleuter contact opneemt en eventueel op huisbezoek gaat. Overleg met hun hoe de anderen afscheid van het kind kunnen nemen en blijf hun uitnodigen voor schoolfeesten,...
    2. Wat bij een overlijden tijdens de vakantie: wat doen we minimaal op dat moment? Hoe vangen we de kleuters op na de vakantie? Kunnen kleuters uitzonderlijk 1dag naar de school komen samen met ouders (verbondenheid)
    3. Neem ook tijd om te evalueren, gaat het goed? Wat kan beter?,...

    Kind verliest oma of opa

    Ook wanneer het kind een familielid verliest is het handig als men binnen de school enkele afspraken heeft die gelden. Bv moetjes die even wegvallen, mag naar stille ruimte,...

    Maar ook naar de ouders toe, als hier geen afspraken over zijn kan het dat de ene juf van het ene kind hier niets over zegt tegen de ouders terwijl de juf van het broertje of zusje dat wel doet. Zo zou het handig zijn als hier enkele afspraken over zijn, zoals samen vragen stellen, regelmatig eens vragen hoe het met de persoon gaat,... Soms hebben ouders ook nood aan een babbel er over. En wanneer het kind ziet dat de juf en ouder hier samen over praten kan het zijn dat de kleuter dan ook sneller naar deze persoon zal toe gaan om zijn hart te luchten of om emoties niet langer verborgen te houden.

    Ook kan het handig zijn als men aan de andere kleuters van de klas dit zegt zodat deze ook de oorzaak weten van het 'anders' gedrag van de kleuter. Zo kan het ook dat de juf hier minder snel streng tegen is omdat ze de reden kent en dat andere kindjes dat soms ook moeten begrijpen.  Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de situatie waarin het zich voordoet. 


    Groetjes, 

    Annelies :)

    07-06-2014 om 12:44 geschreven door Annelies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag 3: Wat is het belang van een uitleg van de ouders tegenover het kind rond de dood van de overleden persoon?

    Belang uitleg naar kinderen toe

    Belangrijk dat je zo eerlijk mogelijk antwoorden biedt op hun vragen. De meeste kinderen begrijpen nog niet wat er gebeurt. Steek je eigen verdriet niet weg, kinderen zijn zeer sensitief. Verdriet mag er zijn, geef dit ook plaats om er te zijn. Het hoort ook bij het verwerkingsproces. Wanneer je zelf je verdriet niet uit gaan de kinderen denken dat dit niet mag en gaan dit zelf dan ook op kroppen. Waardoor ze het verdriet geen plaats gaan geven en dit kan leiden tot psychosomatische klachten (hoofdpijn, slapeloosheid) of in afwijkend gedrag zoals agressie, slechte schoolresultaten. Wie met de dood wordt geconfronteerd moet door de pijn en alles wat dit proces onderdrukt verlengt het. Wanneer men zelf hun verdriet toont aan de kinderen gaan de kinderen ook zien dat ook al heb je veel verdriet, dat je soms ook nog wel eens plezier kan hebben of kan lachen. Zo is het belangrijk dat je de kinderen ook nog laat zien dat je van hen houdt en ze bij jou terecht kunnen met al hun vragen. Dit is zeker en vast niet gemakkelijk, zeker niet wanneer zelf u partner overleden is en je aan je kinderen moet uitleggen dat hun mama of papa er niet meer is. Zelf zit u met een heel grote leegte en vanaf dan staat u er alleen voor. De opvang van u kinderen, hun en uzelf leren het verdriet te verwerken. Het is echt niet makkelijk, maar na een tijdje zal het verdriet een beetje helen. Laat plaats voor het verdriet en steun de kinderen hier ook in. Bijvoorbeeld niet: 'Wenen is voor kleine kinderen' of 'laat zien dat je een grote jongen bent'. De kinderen zitten ook met een heel groot verlies en omdat ze dit nog niet begrijpen is dit nog moeilijker voor hun. Waar is mama? Ze komt nog terug, niet? Ik mis haar, ik wil dat ze terug komt. Deze zinnen en vragen zullen waarschijnlijk ook opduiken, afhankelijk van de leeftijd van de kinderen. Ook hier is het zeer belangrijk dat men zo eerlijk mogelijk blijft en de kinderen geen goede hoop geeft op iets dat er niet is. Daarom is een uitleg ook heel belangrijk, zoals zeggen dat mama/papa/oma/opa of wie dan ook niet meer zal terugkomen. Je kan er natuurlijk wel iets aanknopen zoals als je je ogen sluit kan je hem zien of de overledene kijkt van boven uit en let op jou. Je mag gerust je kinderen laten geloven in het leven na de dood, want misschien is dat er wel? Maar het is wel enorm belangrijk dat de kinderen ergens weten dat ze de overledene niet meer gaan zien of er niet meer mee gaan kunnen spelen,... Dit is een belangrijk aspect voor hun om tot besef te komen wat de dood juist inhoud.

    Praten kan zeker en vast helpen, praat over het overlijden van de persoon. Hoe vaker men praat over het verlies van de overleden persoon, hoe meer men er mee leert leven.

    Een manier om het verlies te helpen verwerken kan ook zijn rituelen die men vroeger deed met deze persoon blijven uit te voeren. Het moet natuurlijk wel iets zijn dat u troost bied in u rouwproces en waarmee u denkt dat u de overleden persoon eer mee doet. Zo leggen bv sommige kinderen elke dag een knuffel bij de foto van hun overleden moeder. Wat je juist doet is meestal ook leeftijdsgebonden. Maar het belangrijkste is dat het past bij wie u bent, en hoe u  bent.




    Voila, het antwoord op de laatste vraag. 

    Binnenkort volgt nog mijn nieuw standpunt en de lezersbrief, maar geniet eerst al maar van deze teksten. 

    Groetjes  Annelies

    01-06-2014 om 09:29 geschreven door Annelies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag 2: Wat is de taak van de school en de kleuteronderwijzeres in het ondersteunen van dit rouwproces?
    cTaak van de KO en de school.

    De kls begrijpen het woord dood nog niet, maar ze snappen wel dat iemand er niet meer is. Het onomkeerbare snappen ze nog niet. Daarom is het belangrijk dat de KO en school openstaat voor vragen van de kls en ouders. Ook wanneer de ouders afkomen met vragen moet de school en de KO hier open voor staan.

    Activiteiten en ideeën voor de kleuteronderwijzeres en de school.

    De KO kan hier veel aandacht aan besteden, bv door ze iets bij te leren over gevoelens. Dit kan al een hele steun zijn en kan hun dan toch een beetje hulp geven in het verwerken van het afscheid nemen van een persoon. 

    Ideeën: axenroos schildpad, gebedsritueel maken rond afscheid nemen, muzikale verwerking rond de seizoenen waarin de persoon overleed. (Antonio Vivaldi), verhaal vertellen over de dood of de ouders informeren over boekjes rond de dood om aan hun kind voor te lezen. De ouders laten weten dat je hier rond werkt/ wie er gestorven is, gedenksteen maken, gevoelsbord introduceren in de klas, werken rond de outfit begrafenis (tonen en rond werken, waarom), ingaan op betekenis van de dood, iets bij brengen over god, werken rond begrafenis en de dingen er rond zoals verschil begraven/gecremeerd, verschillen tussen de godsdiensten.

    Herinneringshoek: zo kan je met witte en zwarte doeken werken. Zwarte het donkere in ons hartje-> pijn, verdriet. Witte/zwarte -> pijn maar af en toe tijd om te lachen. Wit -> terugdenken aan mooie herinneringen.

    Klasgesprek: rond de dood kan de kleuter dingen leren verwerken.

     Versjes rond de dood:

     Soms heb ik veel verdriet

    want jij, jij bent er niet.

    Dan kijk ik naar een bloemetje 

    en naar de regenboog.

    Dan kijk ik naar een sterretje.

    'k Voel tranen in mijn oog.

    Want bij die mooie dingen

    denk ik steeds aan jou

    en wil ik zachtjes zingen 

    dat ik nog van je hou.

    ------


    Dood

    Als er iemand dood gaat

    die je heel goed hebt gekend,

    dan is het nogal logisch

    dat je erg verdrietig bent.

    Misschien is het je oma.

    Misschien is het je hond.

    Misschien is het een ander,

    die je ook zo aardig vond.


    --------


    Ik heb jouw naam in het zand geschreven

    maar de golven hebben die uitgeveegd.

    Ik heb jouw naam in een boom gegrift

    maar de schors is afgevallen.

    Ik heb jouw naam in het marmer gegrift

    maar de steen is gebroken.

    Ik heb jouw naam in mijn hart geborgen

    en de tijd heeft die bewaard.

    Bron : Valeer Deschacht


    Liedjes rond de dood

    Dit helpt de kls allemaal om het afscheid nemen te leren verwerken en om te gaan met troost.


    Hopelijk bevalt deze blog jullie een beetje, het antwoord op de volgende vraag volgt zo meteen. 

    Veel leesplezier, 

    Annelies Baruch


    01-06-2014 om 09:26 geschreven door Annelies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag 1: Hoe evolueert het afscheid nemen bij jonge kinderen (2-6jaar) en is dit verschillend tegenover volwassenen?
    Hoe evalueert het afscheid nemen?

    Elk kind komt wel eens in aanraking met de dood en elk kind stelt zich er vragen over. De denkbeelden die een kind ontwikkeld wordt meegenomen wanneer hij volwassen wordt, dit zeker tot op een zekere hoogte. Al kunnen de  opvattingen van een volwassene wel evolueren doorheen de tijd. Deze opvattingen zullen ook een rol spelen in hoe men kijkt naar de dood en hoe men er op reageert.

    De vragen van de kinderen zijn meestal essentieel. Wist je dat ze opduiken in alle volkeren op alle leeftijden en in alle tijden? Alleen de diepgang is van mens tot mens verschillend en is ook leeftijdsgebonden.

    Er zijn enkele ontwikkelingsstadia die een mens doorloopt.

    Stadium 1: Ontkenning (2 tot 5 jaar)

    Deze kinderen ervaren de dood nog niet zoals wij hem ervaren. Binnen deze fasen zijn er nog 3 fasen. Die zal ik nu een beetje dieper doorgronden.

    Fase 1: (2 tot 3 jaar) de overleden persoon is er nog en komt nog terug

    Ze hopen en denken dat de dode terug zal opstaan en terug zal leven. Dit is te linken aan het ik-bewustzijn de kleuters willen macht hebben over alles en willen zelf alles kunnen bepalen. Ze zullen dus ook geregeld een overleden persoon willen wekken. Volgens het kind is hij almachtig.
    De meeste kinderen van deze leeftijd hebben ook net objectpermanentie verworven, dat wil zeggen dat ze juist geleerd hebben dat als mama even weg gaat, die ook weer terug komt.  Dit gaan ze dan ook doortrekken naar een overleden persoon en dan denken ze dat deze nog leeft en nog wel in hun leven zal voorkomen. In hun belevingswereld is er ook nog geen onderscheid tussen levende en niet-levende dingen. Ze zijn wel erg gevoelig voor emoties, ze voelen aan dat een ander pijn heeft en lijden daar ook onder. De kinderen van deze leeftijd hebben meestal ook nog geen woorden voor hun verlies uit te drukken en doen meer via geluiden en gebaren.

    Fase 2: (3 tot 4 jaar) de overleden persoon slaapt of is op reis vertrokken, maar keert terug

    Kind geloofd dat een scheiding van de overleden persoon van voorbijgaande aard is. Op deze leeftijd weet hij immers al dat hij niet almachtig is.  Ze stellen veel vragen met het woord dood maar begrijpen dit woord nog niet. De kinderen van deze leeftijd hebben belangstelling voor deze leeftijd. Ze zien de dood als voortleven in iets anders. Het kind legt de link tussen de dood, leed en verdriet. Ze merken dat deze met elkaar verbonden zijn.

    Fase 3: (4 tot 5 jaar) Het overlijden als een overgang naar een  andere plaats

    De kinderen erkennen de dood van het lichaam, maar het wordt als een tijdelijke of geleidelijke gebeurtenis beschouwd. De kleuters zien  de dood als een persoon in slaap, duisternis, niet kunnen bewegen. De kleuters reageren op vragen over de dood zonder al te veel angst, dit omdat ze het definitieve einde van de dood nog niet goed begrijpen. Het besef van verschil tussen leven en dood is er, maar het definitief karakter van de dood begrijpen ze nog niet.

     

    5jarigen

    Het beeld bij de 5jarigen is al wat meer opgevuld. Het kind ontdekt een samenhang tussen de dood en ouderdom.

     

    Stadium 2:  De dood is definitief, maar niet als iets onvermijdelijk. (5 tot 9 jaar)

    De kinderen zijn eerder terughoudend, ze zijn bang voor de dood. De dood wordt gezien als iets definitiefs maar niet als onvermijdelijk, je kan er aan ontsnappen. De dood is eng en griezelig, maar daarvoor is het nog niet zo dat iedereen ooit zal sterven.

    Rond 6jarige leeftijd     

    Het kind kan zich indenken dat de moeder kan sterven en het dan alleen achterblijft. Er duiken dan vragen op zoals waar zijn de doden, wat als men sterft?

    Op 7jarige leeftijd

    Het kind denkt realistischer en gedetailleerder na. Het kind krijgt belangstelling rond de dingen die met de dood te maken hebben, zoals de kist, kerkhof, begrafenis,... Het kind wil ook steeds graag de oorzaak van het overlijden weten. Het kind vermoed dat hij/zij zelf ook ooit zal sterven, maar ontkent het.

    Op 8jarige leeftijd

    De belangstelling wordt nu gelegd op vragen rond wat gebeurd er na de dood. Verbonden met mensen ipv met dieren. Het kind geloofd in het vaststaand feit dat de dood onvermijdelijk is en hij/zij ooit ook zal sterven. Het kind ervaart dit ook gevoelsmatig, wordt meteen triest wanneer het kind de dood van een familielid of klasgenoot verneemt.

    Op deze leeftijd stellen de kinderen de dood als een persoon. Het kind weet dat de dood het einde is, maar beseft nog niet dat dit voor alle levende wezens zo is. Voor de kinderen is dit een gebeurtenis die zich nu en dan voordoet.

    Stadium 3: De dood is onvermijdelijk.  (9 jaar en ouder)

    De dood is geen buitengaande aanval, maar een inwendig proces. De dood wordt gezien als een deel van het leven. Het kind heeft door dat elk mens ooit zal sterven en dat de dood het einde is van het leven, maar ook dat iedereen moet doodgaan. De meeste vragen gaan rond deze leeftijd rond de dood en daarna.

    Geen algemeen geldende theorie voor elk kind

    Niet elk kind is hetzelfde, het beeld dat het kind heeft rond de dood hangt af van verschillende factoren.

    Bv: - Het ene kind komt meer aan bod met de dood.

    - Gezinssituatie speelt mee. (Basisveiligheid)

    - Persoonlijke relatie met de gestorvene.

    - Godsdienstige opvattingen.

     

    Volwassenen

    Volwassenen hebben al deze stappen al doorlopen en weten wat de dood inhoud. Volwassenen lijden ook wanneer een persoon die ze goed kennen sterft, dit is en blijft moeilijk.

    De opvattingen over de dood kunnen ook bij volwassenen veranderen, afhankelijk van verschillende omstandigheden. Zoals een persoon geloofd niet in het leven na de dood totdat zijn/haar moeder sterft en gaat daarna geloven dat deze ergens toch verder leeft.

    Elke volwassene heeft ook een andere visie ten opzichte van de anderen. Dit heeft te maken met hun verleden en de verschillende gebeurtenissen in het leven.

    Ook door het geloof in een godsdienst kunnen deze opvattingen van persoon tot persoon anders zijn. Niet in alle godsdiensten denken en geloven ze hetzelfde over de dood.

     

    Onafhankelijk van deze ontwikkelingsfasen zijn er ook nog taken die een persoon moet doorlopen wanneer hij te maken heeft met het overlijden van een persoon. Zoals in STAP 1: Thema en motivering wordt uitgelegd voor kinderen. Maar ook volwassenen moeten deze taken doorlopen. Dit heeft meestal wel tijd nodig.

    Opsomming van de 4 verschillende taken die volwassenen ook moeten doorlopen:

    Taak 1: Verlies onder ogen zien.

    Taak 2: De pijn van het verlies ervaren.

    Taak 3: Leven zonder de overledene.

    Taak 4: Emotioneel losmaken en opnieuw investeren in andere relaties.

     

     

    Hopelijk hebben jullie er iets uit gehaald, 

    Groetjes Annelies

     

     

     

     

    01-06-2014 om 09:05 geschreven door Annelies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interview
    Om het thema dieper te verkennen nam ik een interview af bij een 5jarige kleuter en zijn mama. De kleuter verloor zijn overgrootvader onlangs en de mama dus haar grootvader.
    Ik heb dit interview doorgestuurd naar mijn lector zodat deze hem zeker nog eens kan doornemen. 
    Om persoonlijke redenen zal deze niet worden opgenomen in mijn blog. 
    Mijn excuses hiervoor. 


    Alvast bedankt voor het begrip. 
    Groetjes Annelies

    29-05-2014 om 13:29 geschreven door Annelies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs