Ik ben Annelies Delmotte, 3de jaarstudent kleuteronderwijs. Voor de keuzemodule 'alles is muzische' moeten wij een blog bij houden. Deze blog zal dus een "muzisch tintje" krijgen.
Op Zondag 26 mei 2013 ben ik naar de voorstelling : de eenzaamheid van egel gaan kijken. Het was een muzikale familievoorstelling voor kinderen vanaf 8 jaar.
De voorstelling is gebaseerd op een kinderboek van Toon Tellegen, waarin de egel er voor kiest om eenzaam te zijn. Hij is druk in de weer om vooral nog eenzamer te worden. Nachten ligt hij wakker om nieuwe strategieën te bedenken. Op zijn verjaardag maakt hij duidelijk dat hij niemand wenst te zijn. Hij is geobsedeerd door eenzaamheid. Het wordt steeds stiller om hem heen, ijzig stil op het laatste. Dan geeft hij een brief aan de wind mee : "dieren, zijn jullie mij vergeten? ik besta nog." De egel.
Om te begrijpen hoe de egel dag in dag uit in zijn eenzaamheid leeft en om zijn alleen zijn te kunnen voelen was er een camera aan het hoofdpersonage bevestigd. Zo kon je in close - up op een groot projectiescherm het hoofd van egel zien. Dankzij de camera werd er nabijheid gecreëerd vanop grote afstand. Als kijker bleef je een buitenstaander tegenover de gesloten wereld van de egel, en toch zit je hem zo dicht op de huid dat je bijna in zijn hoofd kan kijken.
De muziek speelde natuurlijk een belangrijke rol in deze muzikale familievoorstelling. Het orkest sloeg er goed in om de gedachten en gevoelens van egel tot leven te brengen. Het orkest werd op zijn beurt nog een ondersteund door een operazangeres, die zong dan weer de gedachtes en gevoelens van egel, en dat van de andere dieren. De teksten werden ook geprojecteerd op een scherm, wat eigenlijk nodig was want soms verstond je het gezang niet goed.
Deze voorstelling kan je zeker en vast gaan kijken met kinderen van de tweede graad basisonderwijs. Omdat de voorstelling gebaseerd is op een kinderboek zijn er een tal van mogelijkheden om rond te werken. Zo zou ik bijvoorbeeld het verhaal op voorhand in de klas eens voorlezen zodat de kinderen een gedacht krijgen over eenzaamheid en wat dit inhoud. Ik denk dat het 'thema' eenzaamheid een herkenbaar gegeven is voor kinderen van deze leeftijd, en zo niet zullen de meeste kinderen toch geen meeleven met het personage van egel.
In de week van 13 tot 17 mei heb ik een muzische week rond het thema de tuin gedaan. Aan het einde van de week was er een tentoonstelling waar de kleuters alle werkjes die ze de afgelopen week gemaakt hadden konden bewonderen.
Op woensdag 6 maart hebben weer een interessante bewegingsles gekregen. Deze les was opgebouwd rond de Axenroos. Ik had eigenlijk nog nooit van de Axenroos gehoord, daarom vond ik het ook een zeer interessante les waarmee je verschillende richtigen in uit kan gaan.
Wat is de Axenroos? De Axenroos is een manier om gedragingen van mensen te ordenen. In die roos is niet alleen de plaats belangrijk (pauw, uil,..) maar vooral de onderlinge relaties (Wisselwerking paul/wasbeer - leeuw/kameel).
Iedereen heeft eigenschappen van alle dieren in zich of zou die althans moeten hebben, want mensen zijn pas sociaalvaardig als ze alle axen kunnen bewandelen, met andere woorden als ze zich kunnen aanpassen aan 'de andere'.
We kunnen bij mensen ontelbare gedragswijzen zien, waarmee ze wel of niet in contact komen met een ander. De bedoeling van de "axen" is al deze gedragswijzen in enkele grote categorieën onder te brengen. Alle relatiewijzen worden samengevat in een 10-tal hoofdrelatiewijzen en dit wordt dan gesymboliseerd door 10 dieren, die we op een roos situeren. Dit noemen we dan de Axenroos.
Met het voorbeeld van de tottmdieren bij de Axenroos, krijgen kinderen beelden en woorden om hun gedragingen te benoemen: ze leren zichzelf beter kennen. Leren conflicten helder bespreken. Ze leren dat al deze types van gedragingen goed zijn. Ze leren ook zien wanneer ze de relatiewijze gepast of ongepast gebruiken.
Wij hebben in deze les gewerkt rond de dieren : de Pauw, de Schildpad, De Leeuw en de Kameel. Bij elk dier hoorde enkele opdrachten.
PAUW
Zich tonen, eigenheid, persoonlijk laten zien, aanwezigheid aanbieden.
De pauw laat zijn veren zien. Hij durft ook de minder fraaie achterkant van zijn veren laten zien. Een kind kan zich gedragen als een pauw, toont zich, stapt naar andere toe, neemt contact op, biedt zich aan om te spelen. Het kan uitspreken waar het goed en minder goed in is, wat zijn kwaliteiten en tekortkomingen zijn. Het kan eigen veranderingen, gevoelens, meningen meedelen aan de andere.
Bij de pauw was het de bedoeling dat we gingen pronken. Dit moesten we doen door onze lichaamsdelen krachtig uit te steken zodat we onze fierheid aan iedereen konden laten zien. Na deze oefening gingen we per 2 staan en deden het zelfde, iemand was de leider en iemand de volger. De volger deed de leider na. Vervolgens gingen we terug alleen door de zaal lopen en op een zelfgekozen moment mochten we weer een lichaamsdeel krachtig uitsteken. We lieten aan de andere met trots onze houdingen zien. Wanner we bij iemand anders een houding mooi van mochten we deze ook nadoen.
SCHILDPAD
Lossen, ondergaan
Wanneer ze bang is, verdrietig of moe, trekt de schildpad zich kwetsbaar terug in haar schild. Ze zegt niet ja of niet nee als je haar benadert. Kiezen valt haar moeilijk. Een kind dat zich gedraagt als een schildpad, is onzeker, twijfelt, weet niet wat te doen. Het durft hier ook voor uitkomen. Het durft toe te geven dat het bang en moe is, en dat het iets niet kan of iets fout gedaan heeft.
Dit was de fijnste opdracht van de les. Bij deze opdracht mochten we gebruik maken van lakens (onze schilden). Aan het beging van de opdracht moesten we tussen de lakens wandelen, het was de bedoeling dat we elkaar gingen 'negeren. We mochten elkaars gezichten niet zien. Hierop volgde dan dat we onze gezichten moesten verstoppen achter lichaamsdelen.
Het leukste gedeelte van de opdracht was toen we onze lichaamsdelen moesten proberen te verstoppen onder een laken, zonder dat de juf dit ziet. Nadat we enkele lichaamsdelen hadden proberen te verstoppen moesten we ons heel lichaam verstoppen onder het laken nog altijd zonder dat de juf dit ziet. De juf stapte rond en mocht het 'verstoppen' niet opmerken. Als we helemaal onder het laken verstopt zaten was het de truck om ons terug te laten verschijnen weer zonder dat de juf dit ziet.
Om deze oefening af te sluiten mochten we een beginpositie aannemen en op het muziekje rondwandelen. De opdracht was om alles wat we gedaan hadden tijdens deze oefening te herhalen.
KAMEEL
Volgen, aannemen van richtlijnen en informatie, raad of uitleg vragen
De kameel is een volgzaam woestijndier. Hij gehoorzaamt en draagt alle lasten zonder zeuren. Een kind dat zich gedraagt als een kameel, voert een gegeven opdracht uit, vraagt om uitleg, zoekt informatie op en vraagt raad.
LEEUW
Leiden, geven van informatie en richtlijnen, voorstellen doen, raad geven
De leeuw is de koning van de dieren. Hij weet altijd raad eb wijst de weg. Hij neemt stevig de leiding in handen. Een kind dat zich gedraagt als een leeuw, kan uitleggen hoe een spel in elkaar zit, geeft duidelijke richtlijnen, geeft informatie aan derden, doet voorstellen, geeft advies.
Bij de laatste opdracht hebben we deze 2 dieren samen gezien. We mochten elkaar leiden en elkaar volgen zoals een leeuw en een kameel. Hierbij werden we in 2 groepen verdeeld en gingen we in een trein staan. Om de beurt mochten we de groep leiden. We kregen telkens een situatie waar de 'gids' ons door moest leiden. Zo kwamen we terecht in de jungle, op een carnavalsstoet, in een drukke stad en in een suikerfabriek. Het was de bedoeling dat de gids door de ruimte stapte en zijn volger door dit proces leiden door specifieke bewegingen te doen die bij deze plaats hoorde.
TOT SLOT
Op het einde van deze les mochten we per groepje eindstuk creëren. Hierin mochten we alle elementen die we in deze les gezien hadden gebruiken. Dit gaf een mooi resultaat, elk groepje had een mooie verhaallijn in hun stukje gestoken.
Op vrijdag 15 maart heb ik samen met de klas en de vakleerkracht muziek een bezoek gebracht aan het muziekinstrumentenmuseum (mim). Het museum is een prachtig gerestaureerd complex midden in Brussel. In het museum staan de 1200 interessantste en meeste sprekende muziekinstrumenten opgesteld in 4 tentoonstellingszalen. Daarnaast heeft het mim ook een concertzaal, een ruimte voor workshops, een museumwinkel, een bibliotheek en helemaal bovenaan een restaurant met terras, waar een adembenemende uitzicht over de hoofdstad te zien is.
In het museum zijn er activiteiten voor iedereen. Zo kan je er bijvoorbeeld met een klas vol kleuters naartoe gaan. Er zijn gidsen in het museum aanwezig die kleuters begeleiden tijdens hun rondleiding in het museum. Voor kinderen vanaf de 2de kleuterklas is er een museumpop die de kinderen de weg door het museum wijst. Deze pop laat hen kennis maken met enkele instrumenten. De kinderen van de 3de kleuterklas ontdekken de wereld van muziekinstrumenten via verhalen, muzikale spelletjes en luisterfragmenten.
Het bezoek aan het muziekinstrumentenmuseum was een zeer leuke belevenis. Het is zeker en vast een aanrader om eens gezien te hebben!
Op woensdag 13 februari 2013 ben ik tijdens het krokus festival in het cultuurcentrum te Hasselt naar de voorstelling : het bijzondere leven van Jessy en Tristan gaan kijken. Dit is een familie voorstelling voor kinderen vanaf 8 jaar.
De voorstelling was voor een beperkt publiek. Voor de start van de voorstelling moesten we plaats nemen in het decor. Een knusse houten hut, zo één waar ieder kind wel van droomt er één te hebben. Het decor was dus zeer mooi en leuk. Wat ik niet zo leuk vond was dat het publiek nog al op elkaar gedrukt moesten zitten, wat dus niet echt comfortabel was.
In de houten hut wachtte Jessy ons op. Hij is de ene helft van 'de eeneiige tweeling van de Vlierstraat'. Hij en zijn broer Tristan verschillen slechts op één punt. Tristan houdt van honden, tewijl Jessy doodsbang is voor de trouwe viervoeters.
De voorstelling was een ontroerende monoloog, waarin één van de eeneiige tweeling worstelt met een groot geheim.
"Wat is het moeilijk om eerlijk te zijn, tenminste eerlijk tegen jezelf, en soms weet ik niet eens meer wat eerlijk is, als eeneiige tweeling ben je het altijd en heb je geen geheimen voor elkaar, nooit, nooit, maar nu is er een geheim aan het groeien, wat als een klein onschuldig geheimpje begonnen is."
Terwijl Jessy zijn verhaal aan het vertellen was betrok hij het publiek er in mee, zo maakte hij duidelijk wat het is om een eeneiige tweeling te zijn en hoe het is om geen geheimen voor elkaar te hebben: - Hebben jullie hetzelfde gevoel voor humor? - Hebben jullie tegelijk honger? - Hebben jullie tegelijk dorst? - Worden jullie verliefd op hetzelfde meisje?
Het was een interessante voorstelling over het leven als een eeneiige tweeling, waarin het soms moeilijk is om geheimen van elkaar verborgen te houden. Deze voorstelling is geschikt om samen met je familie te gaan kijken, vandaar dat het ook een 'familie voorstelling' is. Deze voorstelling vind ik minder geschikt om samen met een school/ klas te gaan kijken. Dit omdat ze hier ten eerste kiezen voor een beperkt publiek en ten tweede omdat ik weinig mogelijkheden zie om er een verwerkingsopdracht aan te koppelen.
In bijlage de videoclip van Thierry De Mey - Table Music Thierry de Mey is filmregisseur, componiste en slagwerker.
Musique de Tables, is een compositie voor drie paar handen op drie tafels, onderzoekt de relatie tussen muziek en beweging. Met deze compostie 'tast' De Mey als het ware de grenzen af tussen muziek en de beweging die deze muziek produceert en hoorbaar maakt.
In bijlage de videoclip Axis of Awesome - 4 chords. Dat Beyoncé plagiaat pleegde met de dansbewegingen in haar videoclip 'Countdown' is algemeen geweten. Maar hoe zit het met plagiaat in de muziekwereld?
Vergelijking minimal - dance met de les van 19 december 2012
In de les van 19 december 2012 hebben we een soort gelijke opdracht als minimal - dance gedaan. We zijn begonnen met ons voor te stellen alsof we in een fabriek werkten, we hebben bewegingen en handelingen gezocht die er zoal in een fabriek gebruikt worden. Vervolgens hebben we deze bewegingen aan elkaar geplakt en deze telkens herhaald zo werd het één mooi geheel. Iedereen kwam tot zijn eigen zelfgemaakte choreografie. Daarna hebben we ons in groepen verdeeld en al onze dansjes samengevoegd tot één geheel. Het resultaat mag er zijn!
In bijlage vind je de link naar de videoclip Beyonce"Countdown" vs Anne Theresa De Keersmaeker. In deze clip van Beyoncé zitten enkele straffe dansscènes, maar er zijn enkele passages die wel heel erg lijken op het werk van Anne Teresa De Keesmaeker's dansgezelschap Rosas. Op de vraag in welke maten kan je iets overnemen is het antwoord: dit is plagiaat! Je kan wel dingen overnemen maar hier zijn niet alleen de dansbewegingen identiek, ook de kostuums en de setting
In bijlage vind je de link naar de videoclip Rosas danst Rosas. Deze choreografie bestaat uit simpele basisbewegingen die telkens herhaald worden. Dit soort van dans noemt men minimal - dance, waarbij gebaren uit het dagelijkse leven, in een ritme geuit worden. Deze vier danseressen trekken onder andere hun T-shirt recht, ballen hun vuisten en strijken snel door hun haar.