OPDRACHT:
Inhoud blog
  • Wat is ervaringsgericht onderwijs?
  • Beschrijving stageschool.
  • Eigen mening
  • Hallo iedereen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    30-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is ervaringsgericht onderwijs?

    Ervaringsgericht onderwijs  wil zeggen dat het onderwijs vertrekt vanuit de ervaringen van het kind.

    Het initiatief ligt bij het kind.

    EGO = Ervaringsgericht onderwijs.


    Zie bijlage: Schema over EGO.

    Bijlagen:
    Schema_EGO.zip (265.2 KB)   

    30-05-2011, 22:04 Geschreven door Ann de Jaeger  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beschrijving stageschool.

    A: De stageschool

    Ik deed 3 weken stage in Basisschool De Linde in Sint-Kruis Brugge.

    Mijn mentor Myriam ondersteunde mij zeer goed tijdens mijn stage.
    Doordat ik 3 weken aanwezig was in de school voelde ik mij zeer goed in het schoolteam.

    B: Begin met observatie

    Tijdens mijn observatie zag ik dat de rol van de ko sturend was.
    Dit doordat de ko het thema kiest en de activiteiten aanbied,...
    Bij problemen gaat de ko hulp aanbieden en zoeken ze samen naar een oplossing.

    C: De dagindeling:

    8u45: onthaal
    09u00: gezamenlijke activiteit
    09u15: hoekenwerk
    10u00: toilet, koek en drank
    10u25: speeltijd tot 10u40
    10u45: Gezamenlijke activiteit
    11u05: Hoekenwerk
    11u35: toilet, jassen en slabbetjes aan

    11u45: middagpauze tot 13u30

    13u35: gezamenlijke activiteit
    13u45: hoekenwerk
    14u30: fruit en drank
    14u55: pauze
    15u30: gezamenlijke activitet
    15u50: jassen aandoen
    16u00: naar huis

    D: De rol van de ko doorgeen de dag

    Start met het onthaal:
    De ko neemt initiatief door te zeggen welke kalender ze gaan overlopen.
    De kleuters luisteren en antwoorden op de gestelde vragen.
    De ko doet wel zeer veel moeite om de kleuters zo veel mogelijk te laten antwoorden.

    Daarna volgt een gezamenlijk activiteit:
    De ko werkt een les (thema) uit die ze zelf gekozen heeft .
    Ze peilt wel eens naar de interesses van de kleuters, maar zij beslist als laatste wat ze doen.
    De ko stuurt de activiteit in een bepaalde richting.
    Ze probeert om zo veel mogelijk uit de kleuters te laten komen door vraagstelling.
    De kleuters krijgen ook de kans om dingen te vertellen, als dit aansluit bij de les gaat de ko daarin mee.

    Dan het hoekenwerk:
    De kleuters kiezen zelf in welke hoek ze willen spelen en met hoeveel personen ze dat doen.
    De ko kiest wel de activiteiteten die gedaan worden in de hoekjes.
    De rol van de ko is vooral ondersteunen en helpen waar nodig.

    C: Het gesprek met mijn mentor:

    Na het bekijken van het schema (zie bijlage)
    kwamen wij tot meerdere gelijkenissen en verschilpunten:We sommen er enkele voor u op:

    Gelijkenissen:
    (Daar gaat EGO vanuit.)
    - De mate van ontwikkeling/ leren hangt af van de sociaal emotionele ontwikkeling.
    (Wel bevinden en betrokkenheid) = Hoe voelt het kind zich in de klas.
    - rijke omgeving: omgeving waar de kleuters voldoende worden uitgedaagd.

    Dit vind mijn mentor het allerbelangrijkst, ze vertelde mij als een kind zich niet goed voelt in de klas dat het ook niet functioneert zoals het moet.
    Daarom kiest ze thema's en activiteiten die aansluiten bij de leef- en belevingswereld van de kinderen en vooral ook bij hun niveau.
    Ze richt de hoekjes en de volledige klas in volgens het thema. Ze doet dit door het zo gezellig mogelijk te maken in de klas.
    Ze probeert er een huiselijke sfeer te créeeren en de hoekjes zo uitdagend mogelijk te maken.

    Verschillen:
    De ko volgt het kind, sluit zich aan bij de initiatieven van het kind = interesses en leefwereld van het kind.
    Ze vind dat dit niet kan, je kan niet alle 20 kinderen de leidng geven en ze allemaal maar laten doen wat ze willen.
    Als de kinderen dingen aanbrengen kan ze daar wel op ingaan maar ook niet op alles.
    Mijn mentor beslist uiteindelijk wat ze ermee doet.

    D:Besluit:
    Mijn mentor werkt grotendeels zoals het ervaringsgericht onderwijs.

    Zij vindt regels en afspraken belangrijk voor een goed verloop in de klas.
    Als ze nu alles toelaat en later komen ze in de maatschappij terecht zou dit wel eens mis kunnen aflopen vertelde ze mij.
    Want dan moeten ze zich ook aan regels en afspraken kunnen houden.
    Ze is er wel van overtuigd dat de kleuters ook voldoende vrijheid moeten hebben. Vb zelf kiezen in welke hoek ze spelen,...




    30-05-2011, 22:04 Geschreven door Ann de Jaeger  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eigen mening

    Eigen mening: Is dit mijn voorkeur?

    De visie van mijn stageschool komt heel goed overeen met de visie van het ervaringsgericht onderwijs.
    Toch zijn er enkele verschilpunten zie: bij stageschool.
    Ik zelf zou ook graag op die manier werken, ik wil ook niet dat de kleuters alles beslissen want dat zou ik zeker niet leuk vinden.
    Er moeten regels en afspraken zijn om alles in goede banen te leiden en de ko moet voldoende inbreng hebben.
    Het welbevinden en de betrokkenheid stel ik ook op de eerste plaats.

    Vergelijken met een andere school.
    Wij zijn met de Nederlandse studenten naar een Feinet school geweest en daar nemen de kleuters de beslissingen over het thema,...
    ( Het initiatief ligt bij de kinderen.)
    Ook zag ik daar nog andere dingen, zo gooiden bijvoorbeeld enkele kleuters klei op de grond en de juf zei daar niets op, ze liet ze maar doen.
    Ook tijdens het onthaal zaten ze voortdurend te babbelen. Alles leek zo ongestructureerd en iedereen deed maar wat hij wou.
    Ik ben natuurlijk maar enkel uurtjes op de school geweest maar toch had ik al gezien dat dit zeker mijn stijl niet was.


    Wat zou ik integreren in mijn stageschool.
    Rijke omgeving waar kleuters voldoende worden uitgedaagd- uitdagende kleuterhoeken in de klas.

    De hoeken waren zeker uitdagend genoeg en er was meer dan voldoende speelgoed aanwezig.

    Wat ik niet leuk vond was:

    De kleuters moesten niet opruimen voor de middag met als gevolg als ze dan wel moesten opruimen 's avonds dat ze het niet graag deden en dat ze het ook niet deden.
    Daarom zou ik ze wel laten opruimen voor de middag en eventueel een opruimlied laten afspelen op de radio om ze aan te moedigen.
    De hoekjes waar er veel opgeruimd moet worden zou ik helpen opruimen om hen aan te moedigen.
    Ikzelf vind het niet leuk om na de middag binnen te komen in een klas die op een puinhoop lijkt.

    30-05-2011, 21:57 Geschreven door Ann de Jaeger  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hallo iedereen
    Welkom!

    Mijn blog gaat voornamelijk over ervaringsgericht onderwijs.

    Tijdens mij stage in basisschool de Linde heb ik gekeken welke visie op onderwijs ze hebben in de school en dit heb ik ook nagegaan aan de hand van een gesprek.

    30-05-2011, 00:00 Geschreven door Ann de Jaeger  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Archief per week
  • 30/05-05/06 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs