Inhoud blog
  • realisaties 2006-2012
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Verkiezingen 2012
    Een overzicht van de voorbije 6 jaar
    18-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.realisaties 2006-2012

     

     

    Ik vertel je vanuit mijn bevoegdheden met fierheid welke beleidsopties we konden nemen en welke realisaties reeds een feit zijn, dankzij de steun van het schepencollege, de gemeenteraad en de medewerking van de ambtenaren. 

     

    Onderwijs “Kwalitatief onderwijs dichtbij huis”

     

    In 2007 gingen we in de Klim-op, onze school voor bijzonder onderwijs met het type 3 van start.  Type 3-kinderen zijn kinderen met gedrags- en emotionele problemen en autistische kinderen.  Voor onze school voor buitengewoon onderwijs was dit een heel grote uitdaging die het volledige team met heel veel inzet aanging. 

    Ik vind het heel belangrijk dat kinderen met dergelijke noden zo vroeg mogelijk  aangepast onderwijs kunnen genieten en ben ervan overtuigd dat dit zowel voor henzelf als voor de maatschappij heel wat zorgen en problemen zal vermijden.  Dat dit een noodzaak was bewijzen de leerlingenaantallen.   Voor het schooljaar 2012-2013 volgen reeds 50 leerlingen les in het type 3 en kunnen we rekenen op een prima ondersteuning van een orthopedagoog en een psychologe.   

     

    De kinderopvang nam een kwalitatieve sprong vooruit.  We stelden vast dat meer en meer ouders uit noodzaak opvang vragen voor hun kinderen voor en na schooltijd.  Een goede kwaliteit bieden in de opvang is dan ook van groot belang. Kinderopvang is veel breder dan de opvang zelf, het zorgt ook voor integratie, participatie en emancipatie voor de kinderen en van de ouders.   Vanaf 1 september 2007 werden meer begeleidsters aangesteld om de groepen te verkleinen en kregen de begeleidsters extra vorming en een betere vergoeding voor hun werk.  De ouderbijdrage, die nu fiscaal aftrekbaar bedraagt 0.75€ per begonnen halfuur.

     

    Bij het begin van het schooljaar 2010-2011 besloten we om samen te werken met de SOM.  Dit is de Sociaal Tolkendienst West-Vlaanderen.  Het werken met tolken in onderwijs is heel belangrijk  voor een inclusief beleid en zorgt voor gelijke kansen.  Voor  anderstalige ouders is het een verademing als ze eens iets kunnen vertellen over hun kinderen en om goede afspraken te maken met de school.  Dit komt zowel de school, de leerlingen als de ouders ten goede.

     

    Vanuit het OCMW werd, in samenwerking met de zorgcoördinatoren in onze lagere scholen, bijkomende ondersteuning voorzien voor kinderen uit kansarme gezinnen.  Dit kon zowel huiswerkbegeleiding, logopedie of andere paramedische ondersteuning zijn. 

     

     

    Investeringen door de gemeente in ons onderwijs :

    ICT 

    In 2007 werd voor 46000 Euro geïnvesteerd in nieuwe PC-apparatuur, 50% ten laste van de gemeente en 50% gesubsidieerd door de Vlaamse overheid

     

    De Klim-op school werd voorzien van de nodige bekabeling de PC’s in alle klassen op internet kunnen aansluiten.    

     

    Investeren in kwalitatieve schoolgebouwen

    Schoolgebouwen worden intensief gebruikt.  Jaarlijks worden de nodige ondehoudswerkzaamheden gedaan.

    Daarnaast deden we nog investeringen :

    2008  : schilderen turnzaal Heestert – overdekte speelplaats in St. Denijs – nieuwe vloerbekleding Moen –  herinrichten van de speelplaats van de Klim-op en de centrumschool

    2009 : verlenen van de toestemming aan het SNGZ om de fietsenbergplaats aan te leggen op de parking in de Bekaertstraat.

    2010 : Werken aan het sanitaire blok van de school in Heestert  - zonnewering voor de school in Knokke,

    2011 : vernieuwen van de vloer in een praktijklokaal van het SNGZ vestiging Oost –  herstellen van de dakgoten en isoleren van de platte daken in Otegem – er werd een stukje grond aangekocht om de mogelijkheid te bieden aan de Centrumschool om hun fietsenbergplaats te verruimen.

    2012 : een fietsenstalling voor Heestert – dakrenovaties in de scholen van Heestert en St. Denijs met tussenkomst van Agion

    2008-2009-2010-2011-2012 : elk jaar werd gekeken voor bijkomende infrastructuur voor onze Klim-op school. 

     

    Op 16 mei 2008 mocht ik de nieuwe school in Zwevegem-Knokke officieel openen.

     

    Bovenbouw Kouterschool

    Voor het vervangen van de modulaire klassen  werd een DBFM (design, build, finance en maintain) ingediend.  Dit dossier werd ingediend in het jaar 2006 en we kwamen op de 16e plaats op de lijst van 200 scholen terecht.   In het jaar 2009 werd door de gemeente onderzocht waar de school het best zou komen.   Heel wat locaties werden onderzocht.  In Brussel zat dit dossier muurvast door langdurige besprekingen tussen de verschillende partners.

     

    Gelukkig kenden we in 2010 een vooruitgang in het DBFM dossier.  De mensen van scholen van morgen kwamen de manier van werken toelichten in de maand september.  De documenten werden voorgelegd aan de gemeenteraad van januari 2011 om een definitieve start te geven aan de voorbereidingen voor de nieuwe Parkschool.

     

    2011 : Door scholen van morgen werd een wedstrijd uitgeschreven en uit de 4 deelnemende architectenbureaus werd het ontwerp van De Jong en Gortemaken uit Rotterdam gekozen.   Door het winnend ontwerp werd ook de locatie van de parkschool vastgelegd.

    Eind 2011 werd het RUP gemeentepark voorgelegd aan de gemeenteraad en unaniem goedgekeurd.

     

    2012 : Heel wat commotie rond het RUP gemeentepark. Tijdens het openbaar onderzoek werden heel wat bezwaarschriften ingediend.   Een hoorzitting met uitleg van de architecten die het winnend ontwerp van de school tekenden bracht geen soelaas.

     

    Er werd beslist om de vraag om de gronden van het gemeenschapsonderwijs in de Hendrik Consciencestraat te kunnen kopen nog eens te stellen via een advokatenkantoor.  Daarnaast werd beslist een nieuw ontwerp van het RUP te maken.

     

    In de info van augustus werd een extra bijlage gevoegd om alle fabels en verkeerde informatie die over het RUP gemeentepark verteld werden te ontkrachten met feiten.

     

    School in Heestert

    Eind 2010 werd een dossier ingediend bij Agion voor een nieuwe school in Heestert.  Dit dossier staat nu voor minstens 6 jaar op de wachtlijst.  Daarna komt het op de prioritaire lijst en kunnen de voorbereidingen starten.

     

    Verkeersveiligheid

    Kinderen moeten op een veilige manier naar school kunnen gaan.  Veel kinderen worden gebracht met de wagen.  Vanuit het ministerie van onderwijs kregen we de kans initiatieven uit te werken in het kader van “duurzaam naar school” om de kinderen meer te voet en met de fiets naar school te laten gaan.   Deze kans lieten we niet liggen, we dienden een project in en dit werd reeds 2 x goedgekeurd. Dit betekende dat we 2x voor 35000 Euro initiatieven mochten ontwikkelen.  Er werden fietskoffers, dode hoek zeilen, banners voor veilig verker en een fietsvaardigheidsparcours aangekocht. Schoolboeken voor alle kinderen van alle lagere scholen zorgden ervoor dat op een efficiënte en aangename manier “veilig verkeer”  aan de kinderen aangeleerd werd.

    De schoolbereikbaarheidskaarten waarop de veilige fietswegen aangeduid staan is een handig hulpmiddel voor leerlingen en hun ouders.

     

     De leerlingen van de centrumgemeente van het  4,5 en 6e leerjaar en het 1e en 2e middelbaar kregen deze kaarten reeds mee.  Voor de deelgemeenten werden de kaarten opgemaakt en aan de leerlingen meegegeven in 2011.

     

    Het is een steeds voortdurende opdracht om aan de verkeersveiligheid te werken en om ouders en kinderen en alle weggebruikers te sensibiliseren.    

     

    2010

    In 2010 werd het project “duurzaam naar school” verder gezet tot eind juni.  De scholen waren heel tevreden over de samenwerking en waren spijtig dat dit project niet meer verder ondersteund werd door de Vlaamse overheid. 

     

    2011

    In dit jaar worden de schoolbereikbaarheidskaarten opgemaakt voor alle deelgemeenten en wordt de kaart van Zwevegem opnieuw gedrukt.   Dit in overleg met de scholen en de fietsersbond.

     

    2012

    Samen met de Provincie werd een schoolfietsroutekaart opgemaakt voor de eerste graad van het middelbaar onderwijs.  Deze kaart toont alle veilige wegen naar school, ook vanuit de ons omringende gemeenten.  Bij het begin van dit schooljaar werd de kaart uitgedeeld aan de leerlingen van het 1e en het 2e middelbaar.

     

    Cultuur
    ________________________________________________________________________________________________________________

    De grootste opdracht is een programma uit te werken met een divers aanbod voor alle Zwevegemnaars.

     

    Cultuur is altijd in beweging. Schepen van cultuur zijn is heel verrijkend.  Je leert heel diverse vormen van kunst kennen en waarderen.   Tentoonstellingen, het cultureel abonnement, evenementen zoals de Ommegang en de bierfeesten, …  Er is altijd iets te beleven !!

     

    Vanuit het gemeenschapscentrum worden jaarlijks cursussen ingericht.  Volwassenen kunnen zich bekwamen in Spaans, kantklossen,  grafische druktechnieken, monumentale kunst : beeldhouwkunst, aqauarelschilderen, keramiek, tekenkunst met levend model en schilderkunst. 

     

    Het deeltijds kunstonderwijs – De Kunstacademie
    In 2009 werd in de Vlaamse regering de beslissing genomen die het mogelijk maakte dat Zwevegem een zelfstandige academie kon oprichten.  Dit betekende dat de filialen Beeldende Kunst en Muziek, woord en dans een onafhankelijke school konden vormen met als inrichtende macht de gemeente Zwevegem met een directeur en beleidsondersteuner gefinancierd door het ministerie van onderwijs.    

    De gemeenteraad nam de beslissing in maart van het jaar 2009. Zorgen voor een kwalitatieve start, de aanwerving van een goede directeur, de bewaking van de kwaliteit en een visie uitbouwen voor de toekomst van de Zwevegemse academie betekenden elk op zich grote uitdagingen.

     

    2010 was een heel spannend jaar voor het deeltijds kunstonderwijs.  De voorbereidingen om zelfstandig te worden werden met een strakke timing verdergezet.  In maart keurde de gemeenteraad de personeelsovereenkomst goed.  Dit was een delicate opdracht ; dit ging immers over mensen en hun jobs.  Gelukkig is dit heel goed afgelopen en hebben bijna alle personeelsleden de overstap naar Zwevegem gemaakt.  In mei werd  de sollicitatieprocedure voor een nieuwe directeur opgestart. 

    Het was een hele opluchting toen de minister van onderwijs op 22 juni zijn handtekening plaatste.   Pas vanaf 22 juni waren we er zeker van dat we mochten opstarten.  Vanaf toen ging alles razendsnel vooruit.  De directeurswoning werd opgefrist, meubilair en ICT werd aangekocht.  Op 1 september 2010 ging onze eigen “Kunstacademie” van start.  Tegen eind september hadden we 838 leerlingen, een directeur, 2 coördinatoren, 38 leerkrachten en 1 administratieve kracht.  In oktober werd door de gemeenteraad de aankoop van een vleugelpiano goedgekeurd.  Iedereen is tevreden en we kunnen spreken van een kwalitatieve werking.  Ik ben heel trots op onze KUNSTACADEMIE.

     

    St.Paulus

    Vanaf 2007 was het mogelijk voor de Zwevegemse verenigingen om het auditorium te huren voor een optreden, een jaarlijks souper of een receptie.  Dit werd nog uitgebreid met het café e, de zaam toen de VZW St. Paulus besloot ermee te stoppen.

    Vanaf 1 januari 2009 het volledige complex gemeentelijk  met beheer vanuit de culturele dienst.  Zowel het locale verenigingsleven van de Europawijk en alle verenigingen van Zwevegem kunnen de zaal huren voor hun activiteiten.   Van deze mogelijkheid werd vanaf 2009 heel gretig gebruik gemaakt. 

     

    De Brug

    Jaarlijks wordt geïnvesteerd in de gebouwen van de Brug.  In 2010 was ik heel tevreden met de beslissing om de vloer van Calypso te verstevigen. 

     

    We kenden in 2010 een mooie Taptoe ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van Calypso en het bierfestival werd, door de tussenkomst van de gemeente, extra ondersteund door Toerisme Leiestreek (2500€)

     

     

    Bibliotheek
    _______________________________________________________________________________________________________________

    De bibliotheek werd aangesloten op het Provinciaal bibliotheek systeem.  Hierdoor kan heel wat meer informatie via de computer thuis opgezocht worden, kunnen boeken verlengd worden en is de bib mee op de digitale snelweg.

     

    We hadden ook heel wat nieuwigheden in de voorbije legislatuur in onze bib. 

    “Snippertassen”

    In een rugzakje worden voor een kleutertjes van 3 tot 6 en voor kinderen van 7 tot 9 jaar enkele prentenboekjes of leesboekjes, een knuffel en een dvd gestopt.  Goed voor heel veel lees-, voorlees en kijkplezier. 

     

    Muzikale mensen kunnen hun hartje ophalen in de afdeling partituren.  Van heel eenvoudige werkjes tot heel hoogstaande klassieke stukken voor heel diverse instrumenten zijn er te vinden.

     

    Boekbaby’s

    Voor de allerkleinsten werd een babyhoek ingericht, heel fleurig en met veel boekjes om in te kijken en voor te lezen. 

     

    Luisterboeken en Daisy-spelers

    Ook de mensen met een beperking worden niet vergeten.  Reeds een tijdje kunnen mensen luisterboeken ontlenen en sinds 2009 kunnen mensen met een visuele beperking een DAISY speler gebruiken waardoor ze op een heel eenvoudige manier een boek kunnen doorbladeren, een hoofdstuk aanvinken enz….

     

    Van biblioservicebus tot bibus

    Het uitbouwen van de bibliotheekservice naar alle scholen, alle wijken, alle inwoners toe was opgenomen als hoogste prioriteit in het beleidsplan van de bib.  In de deelgemeenten Moen, Heestert en St. Denijs waren de uitleenposten aan modernisering toe.  Er werd nog steeds manueel gewerkt.  Bovendien was er in Otegem geen filiaal van de bib.   

    In het beleidsplan van de gemeente stond dat men ook werk wou maken  van een dienstverlening naar alle inwoners toe, ook de niet mobiele.   De combinatie van zowel alle dienstverlening van de bib, de gemeente en het OCMW bleek een schot in de roos.  “onze biblioservicebus” kreeg groen licht.

     

    In 2008 vernamen we dat we een project konden indienen bij de Provinciale dienst voor plattelandsontwikkeling in het kader van een Europees project.   Deze kans lieten we niet aan ons voorbijgaan aangezien we ervan overtuigd waren dat dit de leefbaarheid van het platteland en onze inwoners zou verhogen.  We  dienden ons biblioservicebusproject is.  In juni 2008 kregen we  het bericht dat ons project goedgekeurd was voor alle deelgemeenten en Zwevegem-Knokke en kregen we de bevestiging van de steun door de Vlaamse overheid, de Provincie en de Europese landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling.

     

    Door de toekenning van subsidies was het mogelijk om het project biblioservicebus op te starten.

    Het werd een rijdende bib waar je bovendien ook nog terecht kunt voor de gemeentelijke diensten en het OCMW.  Er werd een wedstrijd georganiseerd om een krachtige naam te vinden voor onze biblioservicebus.  De winnaar kreeg leuke geschenken van de bib en de “bibus” was geboren.

     

    Deze bibus is trouwens, tot op vandaag in 2012, een uniek project in Vlaanderen.  Bibliobussen rijden reeds rond in Beersel, Genk en Leuven maar onze bibus met de combinatie gemeentediensten, OCMW dienstverlening en bibliotheek is uniek !!

     

    2010 was het jaar van de bibus

    Beslissingen werden genomen om een coördinator aan te stellen, rond de stalplaats en de halteplaatsen van de bus, rond de officiële inrijding van de bibus, alle benodigheden voor ICT werden aangekocht en het dienstreglement van de bib werd gewijzigd.   De bus kreeg halteplaatsen in de dorpskernen en bij de scholen en instellingen van de 4 deelgemeenten Heestert, Moen, Otegem en St. Denijs en in Zwevegem-Knokke.  Op 24 april was de feestelijke dag toen de bibus ingereden werd.  In het begin had de bibus wel een zware uitschuiver (gleed een huis binnen in St. Denijs omdat de handrem niet opstond) en enkele kleine aanrijdingen (o.a. in Otegem tegen een hoogtewerker).

     

    De grootste uitdaging voor 2011 wordt de verbinding op de halteplaatsen.  Het streefdoel is een optimale verbinding op alle halteplaatsen zodat we ook de identiteitskaarten en reispassen volledig kunnen afwerken op de bus.  Qua dienstverlening waren de vuilniszakken het grootste succes maar de vragen waar heel divers. 

    Een eerste prijs werd binnengehaald:  “bus van het jaar” op een internationale bibliobussendag in Nederland !!

     

    Een nieuwe uitdaging werd aangegaan door Mia en de mensen van de bib “Het Delphi-project”.  Dit project wordt opgezet door de Provincie i.s.m. WIVO.  Het doel van dit Delphi-project is hedendaagse manier van werken bij te brengen bij de bib-medewerkers.  Door het automatiseren van het in- en uitlenen van de boeken is er meer tijd om vraaggericht te werken.  Hierbij staat de klant centraal en kan  meer tijd besteedt worden aan het verstrekken van informatie.  De bibliotheek wordt het informatiecentrum van de toekomst !!

     

    2011

    Onze bibus krijgt een 2e prijs: “beste plattelandsproject ” in het kader van de samenwerking.  Dit bracht ons heel wat naambekendheid over Vlaanderen en Europa.  Als prijs kregen we 2000 Euro voor het organiseren van een kennisdelingsproject.

     

    Vanaf april 2012 werd het rittenschema aangepast na een grondige evaluatie in 2011.  Er is nu ook een halteplaats op de Kappaert waar zowel de leerlingen van het lager onderwijs als het middelbaar onderwijs de bibus kunnen bezoeken.  Alle halteplaatsen werden voorzien van een goede WIFI- verbinding waardoor nu ook de electronische identiteitskaart volledig kan afgewerkt worden op de bibus. 

     

     

    Toerisme

     

    Samen met de andere gemeenten die deel uitmaken van de VVV West-Vlaamse Scheldestreek zorgen we voor een mooi aanbod om onze prachtige streek te verkennen, denken we maar aan de boottochten, de picknickmanden, de aanlegsteiger in Bossuit,…

    In 2010 werd de inrichting van het pompgebouw in Bossuit helemaal vernieuwd.  Het wordt een ware ontdekkingstocht door alle mooie en interessante plekjes in onze streek.

     

    Het fietsfeest van 2010 kreeg als startplaats De Brug.  Heel mooi weer en heel veel volk !!

     

    In de maand oktober van 2010 werd het wandelnetwerk ‘Land van Mortagne’ feestelijk geopend.  De ideale kaart voor wandelaars die het mooie gebied in St. Denijs, Kooigem, Bossuit en Spiere-Helkijn.  Dit wandelnetwerk kwam tot stand door de Provincie West-Vlaanderen met de steun van de betrokken gemeenten.

     

    Ook de kaart van de stilte- en rustgebieden werd boven de doopvont gehouden.  Dit initiatief werd uitgewerkt door de milieudienst, in samenwerking met de gemeente en de Provincie en toont ons veel rustige mooie plekjes in alle deelgemeenten van Zwevegem.

     

    2011 was het jaar van “150 jaar kanaal Bossuit-Kortrijk”.  In samenwerking met de verenigingen werd het kanaal het centrum voor heel veel activiteiten.  Het windwielenproject, samen met VOKA, was het hoogtepunt. 

     

    In juni 2012 werd aan het kanaal een infozuil geplaatst in samenwerking met de VVV West-Vlaamse Scheldestreek.  Op deze infokiosken kunnen mensen alle toeristische informatie van onze gemeente raadplegen.

     


    Monumentenzorg

     

    Op open monumentendag kwam elk jaar één van onze beschermde gebouwen in de kijker te staan.  We plaatsten een mooi bord met een duiding naar de geschiedenis van het waardevolle monument.

    Dit deden we reeds aan de Priesterage, het St.Pietersbrugje, de Stenen Molen, de kerk in Otegem St.Amandus en St. Anna.

     

    Transfo is ons grootste beschermde monument en wordt ook een grote troef in de toekomst.  Aangezien dit een heel belangrijk project is dat de gemeente overstijgt, is de burgemeester de uitdrager en bezieler van het project, samen met de stuurgroep, de raad van bestuur en de gemeenteraad.

     

    In 2010 werd de beslissing genomen op de Stenen Molen opnieuw wit( te kalken) te schilderen, dit met subsidies van de hogere overheid.  Eind 2010 kwamen verontrustende berichten dat Minister Bourgeois deze tussenkomst afgeschaft heeft maar begin 2011 was er dan weer ander nieuws….. (wordt dus vervolgd)

     

     

     

    Wil je nog meer weten over het beleid in de gemeente Zwevegem.  Ga dan even kijken op onze website www.zwevegem.be  - over Zwevegem – info : daar vindt u alle beleidsplannen terug.  Veel leesgenot !!

    18-09-2012 om 14:33 geschreven door Ann Cosaert  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/ann_cosaert

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    18-09-2012 om 14:06 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)


    Archief per week
  • 17/09-23/09 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • realisaties 2006-2012
  • Proficiat!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs