Ik vertel
je vanuit mijn bevoegdheden met fierheid welke beleidsopties we konden nemen en
welke realisaties reeds een feit zijn, dankzij de steun van het schepencollege,
de gemeenteraad en de medewerking van de ambtenaren.
Onderwijs Kwalitatief onderwijs dichtbij huis
In 2007 gingen we in de Klim-op, onze
school voor bijzonder onderwijs met het type 3 van start.Type 3-kinderen zijn kinderen met gedrags- en
emotionele problemen en autistische kinderen.Voor onze school voor buitengewoon onderwijs was dit een heel grote
uitdaging die het volledige team met heel veel inzet aanging.
Ik vind het heel belangrijk dat kinderen
met dergelijke noden zo vroeg mogelijk aangepast
onderwijs kunnen genieten en ben ervan overtuigd dat dit zowel voor henzelf als
voor de maatschappij heel wat zorgen en problemen zal vermijden. Dat dit een noodzaak was bewijzen de
leerlingenaantallen. Voor het
schooljaar 2012-2013 volgen reeds 50 leerlingen les in het type 3 en kunnen we
rekenen op een prima ondersteuning van een orthopedagoog en een
psychologe.
De kinderopvang nam een kwalitatieve sprong
vooruit.We stelden vast dat meer en
meer ouders uit noodzaak opvang vragen voor hun kinderen voor en na
schooltijd.Een goede kwaliteit bieden
in de opvang is dan ook van groot belang. Kinderopvang is veel breder dan de
opvang zelf, het zorgt ook voor integratie, participatie en emancipatie voor de
kinderen en van de ouders.Vanaf 1 september 2007 werden meer
begeleidsters aangesteld om de groepen te verkleinen en kregen de begeleidsters
extra vorming en een betere vergoeding voor hun werk.De ouderbijdrage, die nu fiscaal aftrekbaar
bedraagt 0.75 per begonnen halfuur.
Bij het begin van het schooljaar 2010-2011
besloten we om samen te werken met de SOM.Dit is de Sociaal Tolkendienst West-Vlaanderen.Het werken met tolken in onderwijs is heel
belangrijkvoor een inclusief beleid en
zorgt voor gelijke kansen.Voor anderstalige ouders is het een verademing als
ze eens iets kunnen vertellen over hun kinderen en om goede afspraken te maken
met de school. Dit komt zowel de school,
de leerlingen als de ouders ten goede.
Vanuit het OCMW werd, in samenwerking met
de zorgcoördinatoren in onze lagere scholen, bijkomende ondersteuning voorzien
voor kinderen uit kansarme gezinnen.Dit
kon zowel huiswerkbegeleiding, logopedie of andere paramedische ondersteuning
zijn.
Investeringen door de gemeente in ons
onderwijs :
ICT
In 2007 werd voor 46000 Euro geïnvesteerd
in nieuwe PC-apparatuur, 50% ten laste van de gemeente en 50% gesubsidieerd
door de Vlaamse overheid
De Klim-op school werd voorzien van de
nodige bekabeling de PCs in alle klassen op internet kunnen aansluiten.
Investeren
in kwalitatieve schoolgebouwen
Schoolgebouwen
worden intensief gebruikt.Jaarlijks
worden de nodige ondehoudswerkzaamheden gedaan.
Daarnaast
deden we nog investeringen :
2008: schilderen turnzaal Heestert overdekte speelplaats in St. Denijs
nieuwe vloerbekleding Moen herinrichten
van de speelplaats van de Klim-op en de centrumschool
2009 : verlenen van de toestemming aan het
SNGZ om de fietsenbergplaats aan te leggen op de parking in de Bekaertstraat.
2010 : Werken aan het sanitaire blok van de
school in Heestert- zonnewering voor de
school in Knokke,
2011 : vernieuwen van de vloer in een
praktijklokaal van het SNGZ vestiging Oost herstellen van de dakgoten en isoleren van de platte daken in Otegem
er werd een stukje grond aangekocht om de mogelijkheid te bieden aan de Centrumschool
om hun fietsenbergplaats te verruimen.
2012 : een fietsenstalling voor Heestert
dakrenovaties in de scholen van Heestert en St. Denijs met tussenkomst van
Agion
2008-2009-2010-2011-2012 : elk jaar werd
gekeken voor bijkomende infrastructuur voor onze Klim-op school.
Op 16 mei 2008 mocht ik de nieuwe school in
Zwevegem-Knokke officieel openen.
Bovenbouw
Kouterschool
Voor het vervangen van de modulaire klassen
werd een DBFM (design, build, finance en
maintain) ingediend.Dit dossier werd ingediend
in het jaar 2006 en we kwamen op de 16e plaats op de lijst van 200
scholen terecht. In het jaar 2009 werd
door de gemeente onderzocht waar de school het best zou komen.Heel
wat locaties werden onderzocht.In
Brussel zat dit dossier muurvast door langdurige besprekingen tussen de
verschillende partners.
Gelukkig kenden we in 2010 een vooruitgang
in het DBFM dossier.De mensen van
scholen van morgen kwamen de manier van werken toelichten in de maand september.De documenten werden voorgelegd aan de
gemeenteraad van januari 2011 om een definitieve start te geven aan de
voorbereidingen voor de nieuwe Parkschool.
2011 : Door scholen van morgen werd een
wedstrijd uitgeschreven en uit de 4 deelnemende architectenbureaus werd het
ontwerp van De Jong en Gortemaken uit Rotterdam gekozen.Door het winnend ontwerp werd ook de locatie
van de parkschool vastgelegd.
Eind 2011 werd het RUP gemeentepark
voorgelegd aan de gemeenteraad en unaniem goedgekeurd.
2012 : Heel wat commotie rond het RUP
gemeentepark. Tijdens het openbaar onderzoek werden heel wat bezwaarschriften
ingediend.Een hoorzitting met uitleg
van de architecten die het winnend ontwerp van de school tekenden bracht geen
soelaas.
Er werd beslist om de vraag om de gronden
van het gemeenschapsonderwijs in de Hendrik Consciencestraat te kunnen kopen
nog eens te stellen via een advokatenkantoor.Daarnaast werd beslist een nieuw ontwerp van het RUP te maken.
In de info van augustus werd een extra
bijlage gevoegd om alle fabels en verkeerde informatie die over het RUP
gemeentepark verteld werden te ontkrachten met feiten.
School
in Heestert
Eind 2010 werd een dossier ingediend bij
Agion voor een nieuwe school in Heestert.Dit dossier staat nu voor minstens 6 jaar op de wachtlijst.Daarna komt het op de prioritaire lijst en
kunnen de voorbereidingen starten.
Verkeersveiligheid
Kinderen
moeten op een veilige manier naar school kunnen gaan.Veel kinderen worden gebracht met de
wagen.Vanuit het ministerie van
onderwijs kregen we de kans initiatieven uit te werken in het kader van duurzaam naar school om de kinderen
meer te voet en met de fiets naar school te laten gaan.Deze
kans lieten we niet liggen, we dienden een project in en dit werd reeds 2 x
goedgekeurd. Dit betekende dat we 2x voor 35000 Euro initiatieven mochten ontwikkelen.Er werden fietskoffers, dode hoek zeilen,
banners voor veilig verker en een fietsvaardigheidsparcours aangekocht. Schoolboeken
voor alle kinderen van alle lagere scholen zorgden ervoor dat op een efficiënte
en aangename manier veilig verkeer aan
de kinderen aangeleerd werd.
De schoolbereikbaarheidskaarten waarop de
veilige fietswegen aangeduid staan is een handig hulpmiddel voor leerlingen en
hun ouders.
De
leerlingen van de centrumgemeente van het4,5 en 6e leerjaar en het 1e en 2e
middelbaar kregen deze kaarten reeds mee.Voor de deelgemeenten werden de kaarten opgemaakt en aan de leerlingen
meegegeven in 2011.
Het is
een steeds voortdurende opdracht om aan de verkeersveiligheid te werken en om
ouders en kinderen en alle weggebruikers te sensibiliseren.
2010
In 2010 werd het project duurzaam naar
school verder gezet tot eind juni.De
scholen waren heel tevreden over de samenwerking en waren spijtig dat dit
project niet meer verder ondersteund werd door de Vlaamse overheid.
2011
In dit jaar worden de
schoolbereikbaarheidskaarten opgemaakt voor alle deelgemeenten en wordt de
kaart van Zwevegem opnieuw gedrukt.Dit
in overleg met de scholen en de fietsersbond.
2012
Samen met de Provincie werd een schoolfietsroutekaart
opgemaakt voor de eerste graad van het middelbaar onderwijs.Deze kaart toont alle veilige wegen naar
school, ook vanuit de ons omringende gemeenten.Bij het begin van dit schooljaar werd de kaart uitgedeeld aan de
leerlingen van het 1e en het 2e middelbaar.
De grootste opdracht is een programma uit
te werken met een divers aanbod voor alle Zwevegemnaars.
Cultuur is altijd in beweging. Schepen van
cultuur zijn is heel verrijkend.Je
leert heel diverse vormen van kunst kennen en waarderen.Tentoonstellingen,
het cultureel abonnement, evenementen zoals de Ommegang en de bierfeesten,
Er is altijd iets te beleven !!
Vanuit het gemeenschapscentrum worden
jaarlijks cursussen ingericht.Volwassenen kunnen zich bekwamen in Spaans, kantklossen, grafische druktechnieken, monumentale kunst :
beeldhouwkunst, aqauarelschilderen, keramiek, tekenkunst met levend model en
schilderkunst.
Het
deeltijds kunstonderwijs De Kunstacademie In 2009 werd in de Vlaamse regering de
beslissing genomen die het mogelijk maakte dat Zwevegem een zelfstandige
academie kon oprichten.Dit betekende
dat de filialen Beeldende Kunst en Muziek, woord en dans een onafhankelijke
school konden vormen met als inrichtende macht de gemeente Zwevegem met een
directeur en beleidsondersteuner gefinancierd door het ministerie van
onderwijs.
De gemeenteraad nam de beslissing in maart
van het jaar 2009. Zorgen voor een kwalitatieve start, de aanwerving van een
goede directeur, de bewaking van de kwaliteit en een visie uitbouwen voor de
toekomst van de Zwevegemse academie betekenden elk op zich grote uitdagingen.
2010 was een heel spannend jaar voor het
deeltijds kunstonderwijs.De
voorbereidingen om zelfstandig te worden werden met een strakke timing
verdergezet.In maart keurde de
gemeenteraad de personeelsovereenkomst goed.Dit was een delicate opdracht ; dit ging immers over mensen en hun
jobs.Gelukkig is dit heel goed
afgelopen en hebben bijna alle personeelsleden de overstap naar Zwevegem
gemaakt.In mei werdde sollicitatieprocedure voor een nieuwe
directeur opgestart.
Het was een hele opluchting toen de
minister van onderwijs op 22 juni zijn handtekening plaatste.Pas vanaf 22 juni waren we er zeker van dat
we mochten opstarten.Vanaf toen ging
alles razendsnel vooruit.De
directeurswoning werd opgefrist, meubilair en ICT werd aangekocht.Op 1 september 2010 ging onze eigen
Kunstacademie van start.Tegen eind
september hadden we 838 leerlingen, een directeur, 2 coördinatoren, 38
leerkrachten en 1 administratieve kracht.In oktober werd door de gemeenteraad de aankoop van een vleugelpiano
goedgekeurd.Iedereen is tevreden en we
kunnen spreken van een kwalitatieve werking.Ik ben heel trots op onze KUNSTACADEMIE.
St.Paulus
Vanaf 2007 was het mogelijk voor de
Zwevegemse verenigingen om het auditorium te huren voor een optreden, een
jaarlijks souper of een receptie.Dit
werd nog uitgebreid met het café e, de zaam toen de VZW St. Paulus besloot
ermee te stoppen.
Vanaf 1 januari 2009 het volledige complex
gemeentelijk met beheer vanuit de
culturele dienst.Zowel het locale
verenigingsleven van de Europawijk en alle verenigingen van Zwevegem kunnen de
zaal huren voor hun activiteiten.Van
deze mogelijkheid werd vanaf 2009 heel gretig gebruik gemaakt.
De
Brug
Jaarlijks wordt geïnvesteerd in de gebouwen
van de Brug.In 2010 was ik heel
tevreden met de beslissing om de vloer van Calypso te verstevigen.
We kenden in 2010 een mooie Taptoe ter
gelegenheid van het 25-jarig bestaan van Calypso en het bierfestival werd, door
de tussenkomst van de gemeente, extra ondersteund door Toerisme Leiestreek
(2500)
De bibliotheek werd aangesloten op het Provinciaal
bibliotheek systeem.Hierdoor kan heel
wat meer informatie via de computer thuis opgezocht worden, kunnen boeken
verlengd worden en is de bib mee op de digitale snelweg.
We hadden ook heel wat nieuwigheden in de
voorbije legislatuur in onze bib.
Snippertassen
In een rugzakje worden voor een kleutertjes
van 3 tot 6 en voor kinderen van 7 tot 9 jaar enkele prentenboekjes of
leesboekjes, een knuffel en een dvd gestopt.Goed voor heel veel lees-, voorlees en kijkplezier.
Muzikale mensen kunnen hun hartje ophalen
in de afdeling partituren.Van
heel eenvoudige werkjes tot heel hoogstaande klassieke stukken voor heel
diverse instrumenten zijn er te vinden.
Boekbabys
Voor de allerkleinsten werd een babyhoek
ingericht, heel fleurig en met veel boekjes om in te kijken en voor te
lezen.
Luisterboeken en Daisy-spelers
Ook de mensen met een beperking worden niet
vergeten.Reeds een tijdje kunnen mensen
luisterboeken ontlenen en sinds 2009 kunnen mensen met een visuele beperking
een DAISY speler gebruiken waardoor ze op een heel eenvoudige manier een boek
kunnen doorbladeren, een hoofdstuk aanvinken enz .
Van
biblioservicebus tot bibus
Het uitbouwen van de bibliotheekservice
naar alle scholen, alle wijken, alle inwoners toe was opgenomen als hoogste
prioriteit in het beleidsplan van de bib.In de deelgemeenten Moen, Heestert en St. Denijs waren de uitleenposten
aan modernisering toe.Er werd nog
steeds manueel gewerkt.Bovendien was er
in Otegem geen filiaal van de bib.
In het beleidsplan van de gemeente stond
dat men ook werk wou makenvan een
dienstverlening naar alle inwoners toe, ook de niet mobiele. De
combinatie van zowel alle dienstverlening van de bib, de gemeente en het OCMW
bleek een schot in de roos.onze biblioservicebus
kreeg groen licht.
In 2008 vernamen we dat we een project
konden indienen bij de Provinciale dienst voor plattelandsontwikkeling in het
kader van een Europees project. Deze
kans lieten we niet aan ons voorbijgaan aangezien we ervan overtuigd waren dat
dit de leefbaarheid van het platteland en onze inwoners zou verhogen.We dienden ons biblioservicebusproject is.In juni 2008 kregen we het bericht dat ons project goedgekeurd was
voor alle deelgemeenten en Zwevegem-Knokke en kregen we de bevestiging van de
steun door de Vlaamse overheid, de Provincie en de Europese landbouwfonds voor
plattelandsontwikkeling.
Door de toekenning van subsidies was het
mogelijk om het project biblioservicebus op te starten.
Het werd een rijdende bib waar je bovendien
ook nog terecht kunt voor de gemeentelijke diensten en het OCMW.Er werd een wedstrijd georganiseerd om een
krachtige naam te vinden voor onze biblioservicebus.De winnaar kreeg leuke geschenken van de bib
en de bibus was geboren.
Deze bibus is trouwens, tot op vandaag in
2012, een uniek project in Vlaanderen.Bibliobussen rijden reeds rond in Beersel, Genk en Leuven maar onze
bibus met de combinatie gemeentediensten, OCMW dienstverlening en bibliotheek
is uniek !!
2010 was het jaar van de bibus
Beslissingen werden genomen om een
coördinator aan te stellen, rond de stalplaats en de halteplaatsen van de bus,
rond de officiële inrijding van de bibus, alle benodigheden voor ICT werden
aangekocht en het dienstreglement van de bib werd gewijzigd.De bus
kreeg halteplaatsen in de dorpskernen en bij de scholen en instellingen van de
4 deelgemeenten Heestert, Moen, Otegem en St. Denijs en in Zwevegem-Knokke.Op 24 april was de
feestelijke dag toen de bibus ingereden werd.In het begin had de bibus wel een zware uitschuiver (gleed een huis
binnen in St. Denijs omdat de handrem niet opstond) en enkele kleine
aanrijdingen (o.a. in Otegem tegen een hoogtewerker).
De grootste uitdaging voor 2011 wordt de
verbinding op de halteplaatsen.Het
streefdoel is een optimale verbinding op alle halteplaatsen zodat we ook de
identiteitskaarten en reispassen volledig kunnen afwerken op de bus.Qua dienstverlening waren de vuilniszakken
het grootste succes maar de vragen waar heel divers.
Een eerste prijs werd binnengehaald: bus van het jaar op een internationale
bibliobussendag in Nederland !!
Een nieuwe uitdaging werd aangegaan door
Mia en de mensen van de bib Het Delphi-project.Dit project wordt opgezet door de Provincie
i.s.m. WIVO.Het doel van dit Delphi-project
is hedendaagse manier van werken bij te brengen bij de bib-medewerkers.Door het automatiseren van het in- en
uitlenen van de boeken is er meer tijd om vraaggericht te werken.Hierbij staat de klant centraal en kanmeer tijd besteedt worden aan het verstrekken
van informatie.De bibliotheek wordt het
informatiecentrum van de toekomst !!
2011
Onze bibus krijgt een 2e prijs:
beste plattelandsproject in het kader van de samenwerking.Dit bracht ons heel wat naambekendheid over
Vlaanderen en Europa.Als prijs kregen
we 2000 Euro voor het organiseren van een kennisdelingsproject.
Vanaf april 2012 werd het rittenschema
aangepast na een grondige evaluatie in 2011.Er is nu ook een halteplaats op de Kappaert waar zowel de leerlingen van
het lager onderwijs als het middelbaar onderwijs de bibus kunnen bezoeken.Alle halteplaatsen werden voorzien van een
goede WIFI- verbinding waardoor nu ook de electronische identiteitskaart
volledig kan afgewerkt worden op de bibus.
Toerisme
Samen met de andere gemeenten die deel
uitmaken van de VVV West-Vlaamse Scheldestreek zorgen we voor een mooi aanbod
om onze prachtige streek te verkennen, denken we maar aan de boottochten, de picknickmanden,
de aanlegsteiger in Bossuit,
In 2010 werd de inrichting van het
pompgebouw in Bossuit helemaal vernieuwd.Het wordt een ware ontdekkingstocht door alle mooie en interessante
plekjes in onze streek.
Het fietsfeest van 2010 kreeg als
startplaats De Brug.Heel mooi weer en
heel veel volk !!
In de maand oktober van 2010 werd het
wandelnetwerk Land van Mortagne feestelijk geopend.De ideale kaart voor wandelaars die het mooie
gebied in St. Denijs, Kooigem, Bossuit en Spiere-Helkijn.Dit wandelnetwerk kwam tot stand door de
Provincie West-Vlaanderen met de steun van de betrokken gemeenten.
Ook de kaart van de stilte- en rustgebieden
werd boven de doopvont gehouden.Dit
initiatief werd uitgewerkt door de milieudienst, in samenwerking met de
gemeente en de Provincie en toont ons veel rustige mooie plekjes in alle
deelgemeenten van Zwevegem.
2011 was het jaar van 150 jaar kanaal
Bossuit-Kortrijk.In samenwerking met
de verenigingen werd het kanaal het centrum voor heel veel activiteiten.Het windwielenproject, samen met VOKA, was
het hoogtepunt.
In juni 2012 werd aan het kanaal een
infozuil geplaatst in samenwerking met de VVV West-Vlaamse Scheldestreek.Op deze infokiosken kunnen mensen alle
toeristische informatie van onze gemeente raadplegen.
Monumentenzorg
Op open monumentendag kwam elk jaar één van
onze beschermde gebouwen in de kijker te staan.We plaatsten een mooi bord met een duiding naar de geschiedenis van het
waardevolle monument.
Dit deden we reeds aan de Priesterage, het
St.Pietersbrugje, de Stenen Molen, de kerk in Otegem St.Amandus en St. Anna.
Transfo is ons grootste beschermde monument
en wordt ook een grote troef in de toekomst.Aangezien dit een heel belangrijk project is dat de gemeente overstijgt,
is de burgemeester de uitdrager en bezieler van het project, samen met de
stuurgroep, de raad van bestuur en de gemeenteraad.
In 2010 werd de beslissing genomen op de
Stenen Molen opnieuw wit( te kalken) te schilderen, dit met subsidies van de
hogere overheid.Eind 2010 kwamen
verontrustende berichten dat Minister Bourgeois deze tussenkomst afgeschaft
heeft maar begin 2011 was er dan weer ander nieuws .. (wordt dus vervolgd)
Wil je nog meer weten over het beleid in de
gemeente Zwevegem.Ga dan even kijken op
onze website www.zwevegem.be- over
Zwevegem info : daar vindt u alle beleidsplannen terug.Veel leesgenot !!
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!