De zware aardbevingen in Nepal hebben veel
mensen getroffen en er zijn veel ingestorte gebouwen zoals scholen,
ziekenhuizen en woningen van de mensen.
Het schoolproject is zorgvuldig
gekozen. De school is voor leerlingen die van acht omliggende dorpen komen. De
leerkrachten zijn uitstekend en heel toegewijd. Mr. Krishna Karki is een
eerlijke en toegewijde directeur van de school.
De school heeft het moeilijk om de
kosten te dekken en te groeien, want het gebouw is volledig vernield door de
aardbeving. De gebouwen moeten nu heropgebouwd worden. Voorlopig gaat het onderwijs
door in tijdelijke opvangplaatsen.
De school is een privéschool en geeft
enorm veel mogelijkheden en goed onderwijs aan de kinderen. Het doel van de
school is om goed onderwijs te verlenen, zodat de leerlingen later iets kunnen
betekenen in de maatschappij.
De lokale bevolking van het dorp had
gevraagd voor de heropbouw van de school, omdat educatie belangrijk is voor de
toekomst van de kinderen.
Het schoolproject, de bouw van de
school en de plannen van de architect zijn goedgekeurd door de regering. En als
er fondsen en donatieszijn , kan het
team beginnen met de heropbouw.
De verwachtingen zijn dat alle
kinderen onderwijs kunnen genieten. Het schoolproject zorgt niet alleen voor de
opbouw, maar zoekt ook sponsors voor het schoolmateriaal en andere
benodigdheden voor de leerlingen. Er is nood aan boeken, schriften en educatief
materiaal en er is een lijst met wat ze allemaal nodig hebben met de nauwkeurig
onkosten.
De Ankuraschool is gelegen in het
dorp Bhimeshwor en ligt in het district Dolakha ten noordoosten van Nepal.
Dolakha lag in het epicentrum van de aardbeving en onderging vele naschokken.
In dat dorp en de aangrenzende dorpen
zijn de mensen heel arm. Het is een afgelegen gebied en heeft geen gemakkelijk toegang
tot voertuigen, daardoor is tijdens de periode na degrote aardbeving geen hulp gekomen. Daarom
werd er gekozen om deze mensen en kinderen te helpen.
Er zijn 311 leerlingen in de school
van kleuterklas tot klas 10. De indeling van graden en klassen is anders dan in
het westers systeem.
Na de aardbeving zijn er veel
kinderen die hun ouders of familieleden en/of ook hun huis verloren hebben.
In deze school zijn er 42 leerlingen,
die totaal niks meer hebben en ze kunnen dus hun schoolgeld ook niet betalen,
waarvoor ook sponsor gezocht worden.
Meer dan 24.000 klaslokalen werden
vernield tijdens de aardbevingen op 25 april en 12 mei 2015. Bijna 1 miljoen
kinderen hebben geen school om terug te keren.
Nepal heeft uw hulp nog nodig !!!!
In Nepal gaat het momenteel niet
goed. Het land dat vorig jaar heel zwaar getroffen is door de aardbeving kan
nauwelijks het hoofd bieden aan die ramp en de huidige crisis.De sluiting van de grens en de blokkades zorgen
voor een humanitaire ramp. Eerst was er de aardbeving in april met veel chaos
en besluitloosheid. Daarna, in de maanden juni tot september, kwam het
regenseizoen. De mensen probeerden zich droog te houden onder tenten, zeilen en
voorlopige shelters. Tijdens de moesson was het onbegonnen werk om met de bouw
te beginnen en was het ook niet mogelijk om de getroffen gebieden te bereiken.
Dan kwam september wat een hoogtepunt had moeten zijn. Na 7 jaar ruzie maken,
werd er uiteindelijk een nieuwegrondwet
gestemd, maar dat werd een nationale ramp.
De ontevreden Madhesis vonden dat ze
zich onvoldoende konden herkennen in deze nieuwe grondwet en besloten te
staken. Zij blokkeerden wegen en grensposten aan de Indische/Nepalese grens,
zodat er na enkele weken een groot tekort aan benzine, diesel, gas om te koken,
kerosine voor de vliegtuigen, levensmiddelen en medicijnen was. De prijzen van
groenten en fruit gingen fel omhoog.
Na alles wat Nepal het afgelopen jaar
heeft meegemaakt, kon niemand denken dat de situatie nog erger kon worden. Het
sneeuwt! De slachtoffers van de aardbeving rillen van de vrieskou met
temperaturen onder het vriespunt en ze hebben geen bescherming tegen de bijtende
koude.Unicef heeft gewaarschuwd dat
meer dan 3 miljoen kinderen onder de leeftijd van 5 jaar het risico lopen van
overlijden en ziekte. De kinderen moeten beschermd worden tegen ziekte, koude
en honger. Er is geen tijd meer te verliezen! Het lot van de kinderen en hun
families verslechterd want ze lijden onder de extreme koude en hebben geen
huizen en geen brandstof en geen medische hulp! Het verhoogt ook het risico van
onderkoeling en de dood van pasgeborenen. Vele kinderen vallen ziek met
longontsteking en dat kan oplopen tot 800.000 kinderen omdat er geen medische voorraden
zijn en geen vervoer om te gaan helpen.
De kinderen en de mensen zijn nog
getraumatiseerd door het verlies van hun huis en familieleden! De kinderen zijn
kwetsbaar en bang!!
Mensen staan soms 2 tot 3 dagen in de
rij voor 1 of 3 liter benzine voor hun motor of auto. Kilometers lange rijen
met aanschuivende taxis en bussen. De prijs voor een rit met de taxi was
dubbel of zelf 10 keer meer. Ook vele vluchten werden geannuleerd en
vliegtuigen moesten eerst ergens in India landen om te tanken.
Wie zit daar achter? Het is moeilijk
om op basis van krantenberichten en de verschillende verhalen, die in Nepal de
ronde doen, tot een helder beeld te komen.India houdt vol dat het er niets mee
te maken heeft. India zou bereid zijn om het conflict direct op te lossen, maar
daar gelooft niemand iets van. India is namelijk zeer ontevreden over de wijze
waarop de grondwet opgesteld is. De Nepalese regering zegt dat ze praat met
India en met China en met de demonstranten in het zuiden, maar waar is de
actie? Veel beloftes, maar nog geen
verandering. Het maakt de mensen boos en bitter en hopeloos en iedereen is
bezorgd. De mensen en kinderen komen nu om van de koude. Nepal is afhankelijk van de Indiase
importen, vandaar de te grote tekorten en stijgende prijzen. Daarnaast is het
ook levensgevaarlijk en de situatie is onmenselijk:
ziekenhuizen
zonder medicijnen
weinig
transport
zwarte
markt
hoge
prijzen voor voedsel en benzine
geen
materiaal voor de heropbouw
..
Tijdens de periode van de aardbeving
zijn er miljoenen gesponsord van overal in de wereld, maar nog weinig is
uitgegeven. De politieke ruzie gaat onder meer wie het geld mag uitgeven en aan
wie. Daarbij komt nog dat de regering nieuw is en tamelijk onhandig handelt.
Het is winter en heel erg koud, vooral
in de bergen is het ontzettend koud. De mensen hebben een tekort aan warme
kleren en dekens en velen verblijven nog in de noodopvang. In de laatste weken
zijn jammer genoeg al mensenvan de
koude gestorven.
Help a.u.b!!! Stel je even in hun
plaats: aardbeving, regenseizoen, grensblokkade, grote tekorten en ijskoud.
De Ankura school is heel blij en tevreden met jullie inzet en het vele werk. Ze BEDANKEN de Drie Koningen school in België!
Hartelijke dank aan alle leerlingen en leerkrachten van de Belgische school " de Drie Koningen".
In Nepal is het hier nu het einde van het schooljaar. Vanaf half april start het nieuwe schooljaar hier . De leerlingen gaan dan naar een andere klas en dan worden de boekentassen uitgedeeld. We hebben een fabrikant gevonden die de boekentassen voor de kinderen zal maken. Het duurt ongeveer twee weken. De foto's komen later.
Op donderdag 17 maart is er van 16uur tot 20uur een Nepalese avond.
Je kunt er tweedehandsspeelgoed en ander materiaal kopen.
Er zal ook een standje met nieuwe Nepalese voorwerpen staan.
De kinderen kunnen zich ook laten schminken. Er zullen verschillende, mooie foto's te zien zijn, waaruit ze kunnen kiezen. Een tijger, een Nepalese prinses, ...
Tijdens die avond kunnen jullie ook proeven van een lekker Nepalees hapje en heerlijke wijn.
Natuurlijk is er ook kans om een glas fruitsap of water te drinken.
En voor de kinderen zijn ook zakjes chips voorzien.
Op donderdag 10 maart hebben de kinderen van de lagere school in verschillende klassen en met verschillende juffen en de meester allerlei activiteiten in verband met Nepal gedaan.
Ze deden yoga, boetseerden een boeddhabeeldje, kookten, maakten een mandala, deden een educatief spel, hoorden een verhaal,
schreven Nepalese letters en woorden, leerden iets over de Nepalese taal, konden klimmen en klauteren in de 'Himalaya', ...
Kortom, iedereen heeft ervan genoten en de kinderen hebben weer iets bijgeleerd over het land Nepal.
De situatie in Nepal is nog altijd niet goed. De grens met India is terug open, maar het zal nog maanden duren vooraleer iedereen bevoorraad is.
Er is nog steeds een groot tekort aan gas en iedereen kookt normaal gezien met gas. De meeste mensen koken nu met hout of kerosine.
Er zijn nog altijd lange files bij het aanschuiven voor benzine.
Het goede nieuws is dat na 10 maanden na de aardbeving de organisaties en ngo's eindelijk kunnen beginnen met de heropbouw van huizen, scholen en ziekenhuizen.
De vrachtwagens en jeeps hebben terug benzine en kunnen naar de dorpen rijden. Het materiaal om te bouwen komt ook langzaam.
Zoals je kan zien op de foto's, zijn ze ook reeds begonnen met de grond plat te maken en met de funderingen om de school op te bouwen.
De mensen leven nog altijd in tenten en ook de kinderen krijgen nog altijd les in tenten.
In de bergen is het ontzettend koud. Deze winter hebben veel mensen, waaronder ook veel kinderen, erg afgezien van de koude.
Door de vrieskou zijn er ook mensen gestorven. Overdag in het nu zonnig met 18 tot 24 graden, maar 's morgens en 's avonds is het koud.
Nepal is nu in het jaar 2072 en het jaar loopt ten einde. Half april begint het nieuw officieel Nepalees nieuwjaar 2073.
Ook de maanden worden anders berekend. Sommige maanden hebben 27 dagen, andere 32.
Daarom hebben ze geen vaste dag voor hun verjaardag. Elk jaar wordt hun verjaardag volgens de astrologische kalender opnieuw berekend.
Ook de tijd is anders dan onze Belgische tijd. Tijdens het winteruur is het in Nepal 4 uur 45 min. vroeger en tijdens het zomeruur is het in Nepal 3 uur 45 min. vroeger.