Aniway op reis 2019
Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • Eerste bezoek van je Blog
  • zomaar

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    16-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 125 – Maandag 16-09-2019 – Blauwe Kei – Bryac
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hebben hier goed geslapen.  Deze morgen zijn de twee vrachtschepen die voor de sluis lagen vertrokken, alleen ik heb er niets van gehoord.  Wij werden wakker rond 08:15 uur.  Na het ontbijt vertrokken we te 09:35 uur. Eerst navraag gedaan via de radio bij sluis 1 of er een vrachtschip op komst was van Umicore maar op de sluis wisten ze nog van niets.  Wanneer we te 10:05 uur aan de ophaalbrug van Umicore arriveerden vertrok daar juist een vrachtschip van de kade net voor de brug.  We hebben dan maar gewacht in de zwaaikom tot die vertrokken was zodoende hebben wij van hem en heeft hij van ons geen last. Na het opbellen van de portier van Umicore (die de brug bedient) werd de brug dadelijk open gezet en konden wij na nog geen twee minuten verder.  Het is hier ooit anders geweest ! Het Kanaal van Beverlo ligt goed vol met waterlelies.  In het midden is de vaargeul wel open, het is mooi, maar het moet niet meer zo veel verder of we krijgen hier van de Franse toestanden en is het hier stoppen met varen.

    Te 11:15 uur arriveerden we op onze ligplaats bij De Blauwe Reiger.


    Terug thuis.

    De reis is weer mooi geweest.  Een aanrader voor wie wat tijd over heeft en er niet tegen op ziet enkele maanden van huis te zijn.  We hebben 2029 km gevaren met 253 vaaruren, (maar) 49 sluizen gepasseerd en hebben 2390 km gefietst. We hebben zeer veel mooie plekjes gezien en onderweg heel veel gezwommen in het,  met uitzondering van een paar plaatsen, zeer zuivere water. We hebben het dit jaar beperkt tot Berlijn en de meren ten zuiden en ten oosten ervan.  De volgende reis gaan we het merengebied ten noorden van Berlijn bezoeken.  Dit gebied is nog groter dan hetwelk we nu gedaan hebben. Dus hebben we weer iets om naar uit te zien.

    16-09-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    15-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 124 – Zondag 15-09-2019 –St Huybrechts Lille – Blauwe Kei
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Iedereen was wakker te 08:15 uur en Annie en Rho zijn de bakker gaan bezoeken waarna we ontbeten hebben.  Daarna de auto op de parking aan de kerk gezet en zijn we vertrokken.  In Neerpelt kwamen we een vijftiental kajakkers tegen die net vertrokken waren.  In de passantenhaven Neerpelt lagen twee leden van Bryac.  Onderweg kruisten we 2 Nederlandse jachten en ter hoogte van de zandwinning in Lommel lagen 6 vrachtschepen waarvan er éénmaal 3 en éénmaal 2 tegen mekaar lagen. 

     

    Het is druk aan de zandwinning.

    We arriveerden te  12:35 uur aan de Blauwe Kei. Voor de sluis lag links en rechts een vrachtschip.  We zijn aan stuurboordzijde uur een eind achter het vrachtschip gaan liggen.

    Namiddag werd Rho opgehaald en we besloten de auto in St Huybrechts Lille te laten staan en hem morgen vanuit Kerkhoven op te gaan halen. Wij hebben nog tot 20:00 uur buiten gezeten en zijn dan TV gaan kijken.

    15-09-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 123 – Zaterdag 14-09-2019 – YH Bocholt – St Huybrechts Lille

    We vertrokken deze morgen te 10:15 uur en verlieten de Zuidwillemsvaart om het Kanaal Bocholt-Herentals op te varen. Toen we anderhalf uur later in St Huybrechts Lille aanlegden hadden geen enkele boot met uitzondering van een kajak tegen gekomen.

     

    Het koolzaadveld staat nog in bloei. Gemeentehuis Bocholt.

    Na het eten ben ik de auto terug gaan halen en hebben we gewacht op Koen, Lenn en Nout en Kara en Hendrik die vandaag op logement waren en zijn we dan naar speeltuin De Bosuit gegaan.  Later heeft Kris Rho gebracht die morgen met ons mee terug gaat varen.

    14-09-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 122 – Vrijdag 13-09-2019 – Kade Sluis 16 - Km 55 – YH Bocholt

    Het was hier rustig vannacht maar Annie was toch enkele malen wakker geworden van vrachtwagens die voorbij reden. Na het ontbijt riepen we de sluisbediening op en we kregen te horen dat de sluis bijna leeg was en dat we ons mochten klaar maken om te vertrekken. Te 09:10 uur lagen we in de sluis en gingen we naar boven en op weg naar sluis 17.  Daar arriveerde we te 10:30 uur maar we kregen daar te horen dat er een wegens water tekort een wachttijd van max 4 uur kon zijn.  We hebben ons dan voor de sluis vast gelegd en kregen even later te horen dat en een vrachtschip op komst was en indien dit richting Weert ging konden wij opgeschut worden.  Te 11:00 uur kregen we te horen dat we de sluis in konden. Het viel dan nog mee. Eenmaal boven en uit de sluis kwamen we al onmiddellijk dat vrachtschip tegen. Een vijftal minuten later kwamen we aan sluis 18 en daar mochten we ook direct binnen dus voor ons is het allemaal mee gevallen. Van de sluismeester kregen we een uiteenzetting over de regeling inzake het gebruik van het Maaswater. Het dient verdeelt te worden tussen het Julianakanaal, de Maas zelf en de Zuidwillemsvaart. Op de Zuidwillemsvaart zitten ze dan ook nog met de elektriciteitsopwekking aan de sluizen en die moeten blijven werken.  Het kwam er volgens hem op neer dat van elke twee druppels water die in de Zuidwillemsvaart komen, er eentje voor de scheepvaart en eentje voor de “groene jongens” is maar dat de scheepvaart het eerste slachtoffer van de waterschaarste is.

         

    De fiets- en voetgangersbrug over het kanaal aan de YH Bocholt. Herdenkingsplaats oorlogsslachtoffers en Stamproy.

    We arriveerden te 11:45 uur in YH Bocholt.  Namiddag zijn we de auto weer gaan halen in Stamproy en fietsen zodoende langs de nummers 263 – 07 – 09 – 87 – 85 – 86 – 90 en 91 van het fietsroutenetwerk.  Deze rit was 15 km lang en passeerde langs de Luysmolens en door het Stamproyerbroek en door Areven.

    13-09-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 121 – Donderdag 12-09-2019 – Ell Km 10 – Kade Sluis 16 - Km 55

    Na het ontbijt even langs de bakker en de Spar in Ell een kleine 2 km hier vandaan en daarna te 09:35 uur vertrokken. Er waren al drie vrachtschepen gepasseerd voordien maar nu hadden we niets tot aan sluis 15 op de Zuidwillemsvaart.  Toen we de sluisbediener opriepen kregen we te horen dat de sluis naar onder kwam en dat we daarna binnen konden.  We hebben maar 5 minuten moeten wachten. Het is wel raar en ik kan niet meer volgen.  De voorbije dagen hoorden we op de scheepsberichten dat er een tekort aan water was en dat er wachttijden waren en dat de recreatievaart niet meer alleen geschut werd. Nu wordt de sluis voor ons leeg gelaten en worden we alleen opgeschut terwijl er boven de sluis, zo bleek later, ook geen beroepsvaart lag te wachten.

       

    De Stadsbrug, de pijpenoven, het station en de Grenskerk op de grens van Noord-Brabant en Limburg.

    Maar goed, leuk voor ons en moeten we niet wachten. We passeerden de twee ophaalbruggen van Weert en te 11:40 uur arriveerden we voor sluis 16 waarvan de lichten op rood stonden.  Nog voor we opriepen gingen de lichten op groen maar we hadden ondertussen al besloten hier voor de sluis op de vrije aanmeerplaats te gaan liggen en morgen verder te varen. (Hopelijk beklagen we ons dat morgen niet!) Aan de sluis branden ook de lichten (drie rode lichten in driehoek met punt naar beneden) die aangeven dat er gespuid wordt.  Er is dus nu water te veel boven de sluis!.

    Na het middageten  deden we een fietstocht (35 km) door de bossen (Weerter en Budelerbergen, Weerterbos) en heide (Hugterheide) boven Weert.  We volgden de nummers 77 - 76 - 69 - 74 - 70 – 72 - 73 van het fietsroutenetwerk en daarna door het centrum van Weert. Tijdens deze  fietstocht kwamen we langs wat hier genoemd wordt de Grenskerk.  Het is een plaats waar vanaf 1629 de katholieke inwoners van Brabant hun eredienst kwamen houden in de bossen gezien dat in Brabant verboden werd.  Later  kwamen we in Weert nog langs de Pijpenoven, een overblijfsel van een vroegere pijpenfabriek.

    12-09-2019, 20:02 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 120 – Woensdag 11-09-2019 – Plas Polderveld – Ell Km 10

    Goede overnachtingsplaats, alleen moet je de ramen dicht doen voor het lawaai van de snelweg als de wind uit die richting komt. Dat was gisteren avond niet het geval maar deze morgen kwam de wind wel uit die richting en dat maakt een groot verschil. We vertrokken te 09:20 uur terug naar het kanaal Nederweert-Wessem en te 09:40 uur arriveerden we aan sluis Panheel waar een luxe-moter de Cynclus (Nl) aan de wachtplaats lag.

      

    Kapelletje en St Anna-molen in Tungelroy.

    We moesten ons daarachter leggen en wachten. We hadden geluk dat er zich te 10:00 uur een vrachtschip in de afvaart meldde zodat we dan de sluis in mochten. Toen we te 10:20 uur boven waren ging het verder tot ter hoogte van Ell aan km 10 waar we aanlegden.

    Namiddag een fietstocht (23 km) gemaakt via Kelpen, Oler, Geneijgen, Grathem en Panheel naar Wessem. Van daar de auto in Stamproy gezet en terug gereden via Op ‘t Torentje, Tungelroy, Castert, Swartbroek, Ellerhei en Ell.

    11-09-2019, 17:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 119 – Dinsdag 10-09-2019 – Asseltse Plassen – Plas Polderveld

    We hebben weer goed geslapen hier. Geen lawaai, zelfs niet van de grote hoeveelheid ganzen dat op de plas zit. We vertrokken te 09:00 uur richting Roermond.  Toen we opriepen om sluis Roermond te passeren en we mededeelden dat we naar Maasbracht wilden kregen we te horen dat sluis Linne voor de pleziervaart gestremd was gezien er niet geschut werd wegens de lage waterstand.  Daarom moesten we via het Linne-Buggenum kanaal varen ipv via de Maas door Roermond.  Het voordeel is wel dat we maar één sluis moesten doen.  Toen we daar te 10:15 uur arriveerden moesten we maar 10 minuten wachten omdat er net afvaart in de sluis lag en het niveau bijna onder was.

      

    Waterskipiste in de Noordplas. Jachthavens in Roermond. Gezellig plein in het centrum.

    We hadden ook geluk dat er nog een vrachtboot boven klaar lag om geschut te worden zodat we dadelijk de sluis in mochten.  Het is hier weer een sluis met drijvende bolders dus het gaat waar makkelijk en 20 minuten na het invaren waren we boven.  Nadien legden we eerst aan in de passantenhaven Wessem maar nadat we de auto opgehaald hadden en gezien hadden dat op de plassen hier vrije steigers waren zijn we daar naartoe gevaren. Onze fietstocht (25 km) bracht ons vandaag weer langs enkele mooie natuurplaatsjes en langs plaatsen waar we nog niet langs gereden waren. Het was vanmiddag in de buurt van de watersportplassen heel druk met fietsende jongeren die naar wij vermoedden een sportnamiddag hadden aan de Noordplas (Hornergriend).

    10-09-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 118 – Maandag 9-09-2019 – Passantenhaven Venlo – Asseltse

    Na het ontbijt vertrokken wij als derde uit de haven te 09:50 uur. Er passeerde net een zeilboot die ook in de richting Roermond voer. Rond 11:00 uur arriveerden wij aan sluis Belfeld waar we moesten wachten en aan de wachtsteiger gingen liggen.  We moesten wachten tot de middensluis terug onder was.  Tijdens het wachten arriveerden nog vijf andere jachten en een vrachtschip. Wanneer de sluis onder was kwamen er vijf jachten en een vrachtschip uit.

      

    Bij het verlaten van de sluis.  Kessel. Stuw aan sluis Belfeld, er komt toch nog water door de stuw.

    Wanneer wij er allemaal in lagen lag de sluis goed vol. Twee jachten moesten tegen mekaar aanliggen. Eenmaal boven was het voor enkele weer dringen om eerst te vertrekken ! Te 14:10 uur arriveerden wij aan de steiger op de Asseltse plassen, onze favoriete plaats  in deze richting.  Er lag een jacht aan de steiger maar daar was niemand aan boord.

    Gezien we een uur hadden moeten wachten aan de sluis was de timing om te eten zodanig dat we dat maar tijdens het varen hebben gedaan en zodus konden we dadelijk met de fiets vertrekken om de auto op te halen. We fietsen (27 km) weer langs enkele mooie paadjes die we de vorige reis nog niet gedaan hadden en ontdekten zodoende weer enkele leuke plekken.

    Toen we later terug aan de boot kwamen vertrok het andere jacht en voer naar de volgende plas achter deze waar wij nu liggen.

    09-09-2019, 21:43 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 117 – Zondag 8-09-2019 – Arcen Km 120 – Passantenhaven Venlo Km 108

    We hadden pech deze morgen.  Annie was naar de bakker gegaan na het ontbijt maar die was pas te 11:00 uur open en de Spar pas te 09:00 uur.  We zijn dan ook pas te 09:20 uur vertrokken. Toen we vertrokken kwamen er net twee vrachtschepen uit de bocht. Voor de eerste moesten we wachten om over te steken aangezien die al te kort bij was maar tussen de twee hadden we ruimte genoeg. Voor de rest was het kalm op het water. We arriveerden te 10:45 uur aan de passantenhaven Venlo. Er liggen maar vier boten en daar zijn er dan nog twee van vertrokken.

      

    Scheepswerf onderweg.  Zicht op passantenhaven Venlo.

    Namiddag kwamen Anne-Marie en Ben op bezoek en hebben we een wandeling in het centrum gemaakt. We zijn in Venlo maar alles en iedereen is hier gericht op Duitse klanten.  Alle uithangborden en menu’s zijn in het Duits en we horen bijna uitsluitend Duits praten. Met momenten waanden wij ons nog steeds in Duitsland. In het Grieks restaurant waar we gingen eten spraken ze gelukkig wel Nederlands. Parkeren is hier ook niet goedkoop. Er is geen parkeerplaats meer te vinden waar je gratis kan parkeren.  De enige parking die voorheen nog gratis was, deze op de Maasoever net voorbij de jachthaven is nu afgesloten. Als je langer dan vier uur wilt parkeren (2,5 €/Hr) kan je beter een dagticket  (10 €) nemen. En je moet alle dagen, zelfs op zondag een ticket nemen. Hebben wij geluk dat de parking aan de kerk waar wij onze auto geparkeerd hebben gratis is. Na het vertrek van onze vrienden hebben wij nog een kleine wandeling gemaakt en hebben we nadien TV gekeken.

    08-09-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 116 – Zaterdag 7-09-2019 – Leukermeer – Arcen Km 120

    Na het ontbijt te 09:30 uur vertrokken. Aanvankelijk was het rustig op het water maar de laatste kilometers kwamen we vier vrachtboten en vier jachten tegen en werden we door eentje opgelopen.  Wanneer we in Arcen arriveerden kwam e juist weer een vrachtboot achterop en daarom hebben we die eerst voorbij gelaten zodat het rustiger was om aan de kleine kade aan te leggen.  Er lag één jacht vooraan dus moesten wij het hoekje in.  We lagen net vast toen er een stevige bui over kwam die ongeveer een half uur duurde.

      

    Andere bestemming voor een kerk. Idyllisch plaatje. Dorpspleintje Grubbenvorst.

    Namiddag hebben we een fietstocht (19 Km) gemaakt van Venlo via Blerick, Grubbenvorst, Houthuizen, Lottum en Broekhuizen naar Arcen.  In Houthuizen bezochten we de Houthuizer Molen die op het einde van WO II door het oorlogsgeweld vernield werd en in 2009 door een team vrijwilligers terug in zijn oude glorie hersteld werd.  Ze vieren daar het tienjarige jubileum van de heropbouw. Het is een stenen bovenkruier die boven op een heuveltje staat. Onderin is een tentoonstellingsruimte met aan de achterzijde een plaats waar je iets kan drinken en waar je producten die op de een af ondere manier iets met de molen te maken hebben kan proeven en kopen. 

      

    Rozenkweek in Lottum. Langs de Maasoevers. Uienveld.

    We hebben een tijdje met de bezielers van het gebeuren samen gezeten die geschiedenis van de molen uit de doeken deden.  In Broekhuizen staken we de Maas terug over met de veerpont en fietsten aan de overzijde terug naar Arcen. We hebben mooi weer gehad en bleven gespaard van buien.

    07-09-2019, 20:40 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs