Smorgens zijn we tot
Saarbrucken gevaren waar we de boot gaan laten liggen om naar de verjaardag van
Rho te gaan. Een uurtje na ons vertek
arriveerden we aan sluis Saarbrucken.
Die stond open naar onder en na het oproepen voor de bediening konden we
onmiddellijk naar binnen. Hier is geen
kleine sluis maar de sluis heeft twee compartimenten achter mekaar zodat voor
sportboten een gedeelte van 46 meter lang gebruikt wordt en er zo water
gespaard wordt gezien ze de hele sluis van 190 meter lengte niet moeten vullen
en laten leeg lopen. Het versassen duurde een tiental minuten en te 11:15 uur arriveerden
we in de jachthaven van Saarbrucken. Na
een plaatje toegewezen gekregen te hebben hebben we nog gegeten en toen alles
ingeladen om naar huis te rijden.
Varen door Saarbrucken.
We vertrokken met de auto te 13:15 uur en waren te 17:00
uur in Leopoldsburg waar we eerst naar het wassalon gaan om een grote machine
te gebruiken en daarna op bezoek gaan wij de moeder van Annie die hier in een
verzorgingstehuis is. Toen we te 17:00
uur daar stopten barstte er net een hevige regenbui los waardoor we 20 minuten
in de auto moesten wachten om niet doornat te worden. Als het zo thuis ook geregend heeft is alles
goed nat. Toen het stopte met gieten was
de straat, ondanks dat het water op de straat bleef staan tijdens de bui,
binnen de 5 minuten droog en werd het onmiddellijk terug heet.
Dag 78 - Woensdag 25-07-2018 - Halte Nautique Volklingen
Deze morgen vertrok de Zulu en zijn wij verder
aangeschoven om meer aaneengesloten vrije plaats te creëren voor eventuele
andere boten. Nu kunnen er nog twee
kleine achter ons liggen. We zijn na het ontbijt maar eerst met de fiets terug
naar Dillingen gereden om de auto op te halen.
Het was, met een kleine omleiding in verband met werken en het
afgesloten fietspad langs de Saar 21 km.
Onderweg ondanks het vroege uur al veel fietsers tegen gekomen. Eentje ervan, een oudere man met een elektrische
fiets, had een platte band maar die wou geen hulp gezien hij al iemand opgebeld
had en ze hem kwamen ophalen. Namiddag de auto gaan verder zetten aan de haven
van Saarbrucken en met de fiets weer terug.
Hier langs de Saar is te, zien aan de oude schacht bokken in die we
overal zien staan, bijna in elk dorp een koolmijn geweest. Tevens zijn er
verschillende oude gebouwen van vroegere metaalgieterijen en
metaalwalsserijen. In Saarbrucken-Burbach
is op een oud mijnterrein een groot winkelcomplex zoals B-mine in
Beringen. Enkele oude mijn gebouwen werden
mooi gerenoveerd en huisvesten nu winkels, kantoren en horecazaken.
Getuigen van een rijk industrieëel verleden.
In Saarbrucken zijn er verschillende kaaien waar je kan
aanliggen, maar de boot daar een hele week alleen laten liggen zou ik toch niet
doen, vandaar dat we morgen naar de jachthaven in de Osthaven gaan liggen. Die
is afgesloten en ligt net ten zuiden van de stad. Toen we terug aan de steiger kwamen waren er
twee boten vertrokken en er liggen er nu vier aan de kade voor de grote
passagiersschepen. De douche waterbak op
het dak is zeker 35 ° warm zodat we om het te gebruiken om nog wat te
verfrissen half en half met koud water moeten bij vullen. Binnen in de boot valt het momenteel mee, we
hebben alles dicht en donker gehouden.
Toen ik rond 07:00 wakker werd was er net weer een grote
gepasseerd.. Het valt ons op de alle
grote schepen die we hier zien passeren allemaal Belgen, zelfs Vlamingen
zijn. Af en toe zien we ook eens een
Nederlands en één Duitse vrachtboot. Het
zijn er allemaal van tussen de 80 en 135 m lengte en ook enkele koppelverbanden
van 170 meter lang. Terwijl we ontbeten
kwamen er twee jachten uit de richting Merzig en eentje uit de richting waar
wij naartoe gaan varen. Wij vertrokken
te 09:40 uur en kwamen eerst voorbij de monding van het riviertje de Prims, dan
de invaar-geul naar de commerciele haven van Dillingen waar veel van de grote
vrachtschepen binnen varen en dan een stuk tot Saarlouis waar de passagiersboot
die gisteren avond gepasseerd was aangemeerd was. Er lagen nog twee andere hotelboten aan de
kade. Een half uur later arriveerden we
aan sluis Lisdorf en merkten we dat de twee jachten die vanmorgen gepasseerd
waren net boven waren. Toen we voor de sluis lagen te wachten kwam er nog een
vrachtschip achter ons aan dus zullen we daarmee naar boven moeten. Het duurde heel lang eer de sluis vrij kwam
en later bleek waarom, het vollopen van de sluis met het verval van 3,8 meter
duurde 35 minuten ! Het leek wel of de sluis met emmertjes water gevuld werd ! Woorbij de sluis kruisten we nog een jacht en
een grote roeiboot met 12 roeiers.
Ondanks dat wij net uit de sluis waren kreeg het jacht een rood signaal.
Training voor de drakenboot-race. Peilboot aan het werk.
Steiger Völklingen.
Later passeerden wij ook een werkboot, ik denk een
peilboot, ter hoogte van de elekticiteitscentrale.In de aanloop van Volklingen zagen we dat dit
een heuse industriestad is, althans langs de Saar.Het lijkt wel Charleroi maar dan helemaal
niet zo roestig. Een heel grote metaalfabriek met een gebouw langs de Saar van
wel een km lang met enkele pijpen en een transportband naar een ander stuk
fabriek op de andere oever. Waar vroeger de halte nautique van Volklingen in
een oud stuk kanaal met een oude sluis was, is een deur nu gesloten en mag je
er niet meer in. Aan de overzijde ligt een aanlegplaats voor Fahrgastschiffen
en daar mogen wij ook niet gaan liggen.Dan zijn we maar verder gevaren en na de volgende bocht zagen we dat er
een nieuwe drijvende steiger voor sportboten ligt.Maar die lag natuurlijk helemaal vol.Gelukkig riep er net iemand dat hij binnen
enkele minuten ging vertrekken en hadden we dus toch een plaatsje.Hier is ook elektriciteit met een
muntautomaat en een waterpunt dus daar gaan we eens gebruik van maken.
Saarstahl. Oud
stoomgebouw van Völklinger Hütte.
Bloemenpracht.
Na het avondeten nog een kleine wandeling gemaakt in de
omgeving maar in Wehrden is niet veel te zien en om naar het centrum van
Volklingen te wandelen hadden we gezien het nog te warm was geen zin. We hebben dan maar met Manfred en Marion van
de boot Zulu (D) een pintje gedronken en onze reiservaringen gedeeld. Zij wonen in Schweich langs de Moezel (iets
boven Trier) en varen nu terug richting hun thuishaven.
Laat op de avond, het was reeds goed donker passeerde nog
een jacht. Vannacht geen enkele boot
komen aanleggen aan de kade. Niet zo goed geslapen als gisteren nacht. Hier loopt een autostrade niet zo ver van de
kade af zodus was er wel wat lawaai. Het bootje dat gisteren avond nog voorbij
gekomen was lig in de verte aan de steiger voor de passagiersboten maar vertrok
vroeg verder. Wij vertrokken te 09:30
uur en tot de sluis Rhelingen, zon 10 km verder, kruisten we een jacht, het
vrachtschip Cylor (B) met als thuishaven Nieuwpoort en uit de sluis kwam toen
wij lagen te wachten net een Belgisch jacht met dezelfde thuishaven uit de
kleine sluis.
Voor de sluisdeur dicht gaat wordt er water achter gepompt om het vuil weg te blazen zodat het niet tussen de deur komt .
Jachthaven Dillingen. Ook hier
een fabriek van Villeroy-Boch. De Thurgau
Prestige.
Enkele km verder meerden we aan de kade van Dillingen aan.
De fietstocht voerde ons van Dillingen, langs de jachthaven en sluis Rehlingen
over het fietspad aan de kant van de autoweg tot in Merzig. Savonds is er nog een grote passagiersboot
gepasseerd. Van zodra de zon wat gezakt was zijn we boven op de kade gaan
zitten gezien daar een zuchtje wind stond en het daar draaglijk was. Eens de zon achter de heuvelkam aan de
overkant was werd het daar lekker zitten en toen het donker was zelfs een
beetje fris. Gezien de autoweg vlak
naast de Saar loopt hebben we de ramen eerst toe gedaan tegen het geluid maar
na een tijde enkele terug open gedaan gezien de warmte toch een beetje binnen
zat. Rond 23:00 uur passeerde nog een
groot vrachtschip en toen werd het stil.
Wij hebben vannacht niets meer gemerkt van passerende schepen.
Gisteren avond rond 22:30 uur kwam het vrachtschip Rhenus
Thionville nog door de sluis. Voor de
rest hebben we vannacht tot deze morgen 09:00 uur niets meer horen passeren. Er zullen dus veel boten aangelegd hebben aan
de kade beneden de sluis !! Wanneer we juist wakker waren zagen we al een jacht
uit de richting van de Saarschleife komen. Even later ging deze samen met de Zwitserse boot die hier
aan de steiger lag de sluis in. Na het ontbijt vertrokken wij ook. Nu varen we
door een diepe kloof waar de Saar een haarspeldbocht maakt ter hoogte van het dorp Orscholz.. Dit geeft natuurlijk
weer een mooi beeld wanneer je over de rivier vaart. Aan de buitenkant van de
bocht staat boven op de berg een uitzichtpunt dat je een mooi panorama over de
Saarschleife. Enkele kilometers stroomopwaarts kom je uit de kloof en wijken de
bergen terug en wordt het vlakker. We
passeren vandaag veel roeiers die, naar later bleek in Dreisbach te water
gegaan waren, en dus is het oppassen geblazen.
Links en rechts ligt een fietspad dus zullen we straks moeten kiezen
welke kant we zullen nemen. Ter hoogte
van Dreisbach vaart ook een veerpontje voor voetgangers en fietsers. Te 11:45
uur arriveerden we aan de kade in Merzig. De fietstocht van namiddag leidde ons
eerst terug naar Merzig en later na het avondeten een rit door de stad Merzig.
Leuke stad waar het riviertje de Seffersbach door stroomt. Het stadspark is gedeeltelijk klaar maar
wordt nog opgelapt. In het park de fontein.
Uitkijktoren aan de Saarschleife. Fontein, kiosk, beekje aan
de watermolen en Kletterpark in Merzig.
Op het riviertje de Seffersbach staat de Fellerberg Mühle,
een oude gerestaureerde watermolen waar nu een klein museum is ingericht over
de historie van de klein-mechaniek. In de buurt bevindt zich ook het Fellerberg
Schloss waar in de tuin een beeldenexpositie staat. Tevens een leuke
winkelstraat en enkele gezellig pleintje. Aan de overzijde van de Saar vind je
de Mc Donalds, het zwembad, de tennishal, een permanent soort musical-circus,
de jachthaven, een klimpark en een overdekte kinderspeeltuin. Na de fietstocht
was het lekker op de boot met een koel windje.
We vertrokken te 10:00 uur net nadat de passagiersboot
SaarGold uit de sluis gekomen was en ons passeerde. Net na onze ligplaats van vannacht maakt de
Saar een bocht van 180 ° rond het dorpje Hamm. In de buitenbocht zagen
we op de top van de berg een startplaats voor deltavliegers. Na 3 km passeerden we een zeer grote
steengroeve. Een heel stuk van de berg
die hier bestaat op helrood gesteente is hier weg gegraven. De steengroeve ligt ook aan een ongeveer
180°-bocht. Na 13 km arriveerden we in Keuchingen waar we helemaal vooraan aan
de kaai waar je max 7 dagen mag liggen (althans volgens de gegevens in onze
boek) Er staan helemaal geen borden die
het aanleggen toelaten noch verbieden, dus als er iets niet verboden is dan is
het toegelaten zou ik denken.
Grote steengroeve met aanvoer door de berg heen. Kapel van
de heilige Lutwinus.
We lagen op het ronde gedeelte van de kaaimuur, dus daar
kan ook nooit een vrachtschip aanmeren. Later, na onze fietstocht, toen we
terug aan de boot kwamen en toen we net gegeten hadden werden we via de intercom
opgeroepen ons te melden. Wanneer ik dat
deed vertelde men dat het hier voor sportboten verboden was om aan te meren. Er
staat hier achter geen enkel bord of mededeling die dat verbied. Hoe kunnen wij
dat dan weten ? In elk geval om 19:30
uur hebben we nog moeten verkassen naar een ponton boven de sluis (dat niet in
mijn boek vermeld staat) en waar ook helemaal niet bij staat dat dat hier een
vrije aanmeerplaats is. We zullen weer
een pietje precies getroffen hebben zeker (en eigenlijk kan dat niet want hij
heeft wegens het ontbreken van borden geen poot om op te staan !) Als die
jongen maar gelukkig is en vannacht goed kan slapen ! Misschien is hij een beetje
jaloers omdat hij misschien zelf geen boot heeft ?
Kantoorgebouw
Villeroy-Boch.In het park bij het
kantoorgebouw. Plet- en zeefwals voor de klei.
Tijdens onze fietstocht passeerden we weer het
startplatform voor deltavliegers en toen hingen er daar een vijftal in de lucht. Later in Mettlach, wat gekend is voor zijn
porselein van Villeroy-Boch, passeerden we een straat waar veel winkels waren
die dat porselein verkochten. Er zijn
een paar terrasjes en restaurants en twee supermarkten, een Aldi en een Wasgau
. Voor de rest veel gebouwen van het
fabriek van Villeroy-Boch waarvan een aantal afgebroken worden of deels
afgebroken zijn. Het hoofdgebouw met de
kantoren en het omliggend park is wel mooi gerestaureerd. Toen we het park
verlieten kwam er juist een sliert old-timer sportwagens van een Belgische club
het terrein opgereden.
Gisteren avond laat arriveerde de vrachtboot Amaranthus
(NL) en moest het Duitse jacht met thuishaven Pont-à-Mousson dat in de namiddag
gearriveerd was en in het midden van de lange kade was gaan liggen gaan
opschuiven gezien het vrachtschip noch ervoor, noch erachter kon liggen. Wij
lagen helemaal aan het eind en een ander jacht helemaal vooraan. Het was een
beetje tegen zijn zin maar met onze hulp en de hulp van de schipper van het
andere hebben we hem naar achter getrokken zodat het vrachtschip hier de nacht
kon aanleggen.
Mooi landschap hier.
Sluis Serrig. Lange kade voor
ons helemaal alleen. Met de fiets
onderweg.
Toen ik deze morgen van de bakker terug kwam was het jacht
reeds vertrokken en rond 09:00 uur vertrok de vrachtboot. Een klein uur later
vertrokken wij op ons gemak. Na ongeveer een half uur werden wij opgelopen door
een Duits jacht. Later aan sluis Serrig
lag dit jacht weer te wachten voor de sluis die met een sportboot naar onder
ging komen. Er kwam nog een andere
sportboot achter ons en met zn drieën gingen we de 14,5 meter omhoog. Na het buitenvaren van de sluis hebben we aan
de lage kade in Hamm aangelegd. We
liggen hier helemaal vooraan en weer alleen.
Het is vandaag weer broeierig heet met weer een dagje van 30 °C. Het is al geleden van voor dat we in Verdun
op de Maas waren dat het nog geregend heeft. Alles is hier kurkdroog en er
hangen al veel dorre bladeren aan de bomen.
Dag 72 - Donderdag 19-07-2018 - Kade (7d) Saarburg
Na het ontbijt een tochtje door de oude stad gemaakt,
deels met de fiets en de rest te voet. Zeer toeristische oude stadsdeel. Veel hotels, restaurants, winkeltjes en op de
pleintjes overal terrasjes. Het riviertje Leukbach mondt in Saarburg uit in de Moezel en loopt dwars door het
stadje.
In de oude stad, smalle straatjes, verkeersvrij, mooie
bloemen.
Midden in de stad staat een watermolen die vier raderen
heeft die achter mekaar staan en die gevoed worden vanaf een watervalletje van
enkele meters hoog.Alles staat hier ook
vol met kleurige bloembakken en bloempotten. Het kerkje staat enkele tientallen
meters hoog tegen de linkeroever en van op het marktpleintje vertrekt het
wandelpad naar de burcht die boven alles in de omtrek uittorent.
Met het watervalletje en de watermolens op het riviertje
de Leukbach.
De ronde toren die na een vernieling van de burcht in
vervlogen tijden gebouwd werd, werd in de oude vierkante toren van de burcht
gebouwd.Een wenteltrapje leidt je tot
helemaal bovenaan waar je een grandioos uitzicht hebt over de Moezel en de stadsdelen
die op beide oevers gebouwd zijn en die met een brug met mekaar verbonden
zijn.
De toren van de burcht met het uitzicht van boven. De
kabelbaan naar vakantiepark Landal Warsberg.
Na het stadsbezoek zijn we met het kabelspoor helemaal de
heuvel op gegaan. Hier ligt boven op de
berg het vakantiepark van Landal Warsberg.
Boven aan de kabelbaan bevindt zich de Sömmerrödelbahn waar je eerst met
een kabel nog verder naar boven getrokken wordt en dan vertrekt voor een leuke
afdaling.
Vertrokken te 10:05 uur.
Eerst drie km terug naar de monding van de Saar. Vanaf de monding van de Saar moesten we eerst
onder drie bruggen onderdoor. Vanaf hier
is het weer prachtig varen over de licht kronkelande rivier met beboste bergen
op de oevers.
Sluis Kanzem, het
aanlopen van Saarburg. Iets vergeten
? Hier is zeker Obelix langs geweest.
Na 5 km kwamen we aan de sluizen van Kanzem. Er lag een bootje te wachten tegen de
wachtkade en toen ik de sluis opriep kregen we te horen dat er eentje in de
sluis in afvaart lag en dat, zodra dat buiten kwam, wij gingen opgeschut
worden. Het is weer een van die hoge
sluizen met een verval van 11,75 meter. Er zijn twee sluizen: de grote 190 m x 12 m en de kleine 40 m x 6,75 m.
Vanaf deze sluis gingen we verder richting Saarburg. Ter hoogte Schoden ligt de barrage op de Vieille
Sarre en iets verder een ontschepingsponton van Ockfenerbach voor
passagiersboten.
De oude Saar in Kanzem. Waterpartij op de marktplaats
in Konz.
Eenmaal die bocht voorbij wordt de Saar weer breed en net
voor Saarburg vonden we de lange kade waar je maximum 7 dagen mag blijven
liggen. Ik denk dat we hier 2 dagen
blijven liggen. Namiddag gaan we weer een fietstochtje terug naar Monaise maken. We reden langs de Saar tot aan sluis Kanzem
waar we overstaken naar de andere oever en het dorpje Kanzem bezochten. Dit dorpje ligt aan de oude Saar, hier is dat
een snelstromend riviertje met enkele stroomversnellingen ter hoogte van het
dorp. Van op het niveau waar wij aan de
kade liggen tot hier is er een hoogteverschil van ongeveer 11 meter, dus dat
verklaart de stroming hier. Via de
andere oever reden we dan naar Konz waar we ook weer een ritje door de stad
maakten waarna we via het fietspad over de spoorbrug de Moezel overstaken en zo
richting Monaise reden. Aan de
jachthaven zijn we nog iets gaan drinken voor we da auto namen en terug reden.
We verlieten de kade
Grevenmacher te 08:45 uur en willen tot erens tegen Trier varen. Enkele km verder passeerden we de aanlegkade tegenover
Temmels. Hier lag een duwstel-tanker dat
net gelost was en waarvan ze de koppeling los maakten om het gevaarte te kunnen
draaien. Het samenstel is zo lang dat
het hier nergens kan draaien in zijn geheel.
Iets verderop is de Port Commercial de Mertert met vlak daarbij een
wachtkade. Enkele km verder kwamen we
voorbij Wasserbillig (L) en aan de overzijde Oberbillig (D). Twee mooie dorpjes
die net aan de grens tussen beide landen liggen.
Oberbillig (D) en op de andere oever Wasserbillig (L)
Vanaf hier vormt de rivier de Rauer de grens tussen beide
landen en vanaf hier varen we dus Duitsland binnen. Op de oevers liggen nog de dorpjes
Wasserleisch, Renig en Igel. Hier net
stroomafwaarts ligt de monding van de Saar op de Moezel.
Enkele markante gebouwen.
Wij voerennog 3 km
verder tot de jachthaven Trier-Monaise die kort bij het mooie Schloss Monaise
(nu een taverne-restaurant) ligt.We
kregen van de havenmeester een plaatsje op de kop van een van de streigers
toegewezen.Hier liggen voornamelijk
zeilboten en sportboten.
Namiddag zijn we terug gaan fietsten naar Grevenbach en op
de terugweg langs een winkel gereden.
Rond 16:30 uur zijn we dan met de fiets naar Trier
gereden.
De kathedraal, de Porta Nigra, de helikopterlandingsplaats
op het ziekenhuis, Tolkraan
We zijn er kriskras de Altstad door gereden langs alle
bezienswaardigheden waarvan er verschillende zijn uit de Romeinse tijd. We zagen de opgegraven Romeinse Baden, de
Porta Nigra, de keizerlijke Thermen, de kathedraal en nog een aantal kerken, de
Hauptmarkt, de Römer Brucke, de Pont Kaiser Wilhelm, veel groen en paar groene
boulevards met een fiets en wandelpad erin.
Een gezellige stad met vééél terasjes en winkelstraatjes. Voor we terug reden naar de boot hebben we op
het terras van La Baronese heel lekker gegeten.
Daarna reden we via het mooie fietspad langs de Moezel terug naar de
haven.
Voormiddag was het weer tijd om de drinkwatervoorraad aan
te vullen. Met de fiets een
zigzagtochtje door het stadje en dan naar de Delhaise. Het is hier niet zo groot maar heel netjes. Voor
de rest hebben we niet veel meer gedaan gezien het zo heet was.
Deze morgen kregen we telefoon van Kim en Dirk dat zij
langs wilden komen op de terugweg van hun reis naar Italie. Ze waren vannacht in Mulhouse blijven slapen
en zouden langs hier dan terug naar huis rijden. We spraken af dat wij zouden laten weten waar
we gingen aanleggen gezien we hier niet kunnen blijven liggen. Wij vertrokken te 09:20 uur en stevenden naar
de sluis Grevenmacher. Onderweg, een stuk voor die sluis, kruisten we nog een
vrachtschip en een dinghy van de Police die volgas voorbij die grote boot ging. Wanneer
we later aan de sluis kwamen gingen we daar alleen doorheen. Enkele kilometers
verder legden we aan aan de kade van Grevenmacher. Hier lagen twee jachten waarvan er eentje net
toen we vast lagen vertrok. Hier is ook
gratisch elektriciteit en water. We
lagen net vast toen Kim meldde dat ze eraan kwamen en een half uur later waren
ze aan boord. Ze hadden een leuke reis gehad en de babbel van Hendrik stond
geen minuut stil.
Na de picknick aan boord wou Kara nog een spelletje met
oma spelen terwijl Hendrik telken op en af de stuurstoel wou en zeerover
speelde.Een uurtje later zijn ze dan verder
gereden. Gezien ze toch nog een tweetal uurtjes moeten rijden.
Er kwamen onweerswolken opzetten maar we zijn toch nog met
de fiets vertrokken. Via de overzijde
ging het naar Wellen en via Nittel en Rehlingen naar Wincheringen waar de we
Moezel terug overstaken naar Wormeldange.
Deze morgen vertrokken er een achttal boten. De meesten onder hen tankten eerst nog voor
ze de rivier op gingen. Wij vertrokken
te 09:45 uur, en werden even later gevolgd door het bootje met het koppel van
Antwerpen die onze afgevallen fenders opgevist hadden. Het is vandaag mooi varen, een lekker windje
op kop, een beetje stroming mee en een mooie omgeving. Een uurtje later arriveerden wij zeven
kilometer verder aan sluis Stadtbredimus.
Hier lagen alle boten die deze morgen vertrokken waren te wachten om naar onder geschut te worden. Net toen wij aan het begin van de kademuur
tussen de sluis en de barrage kwamen gingen de lichten op groen en konden we
allemaal binnen (7 stuks)
Gezien wij als voorlaatste de sluis binnengegaan waren,
hebben wij toen we naar buiten konden, de laatste maar voor ons laten
vertrekken.Ik denk dat die toch harder
gaan varen dan ons, en inderdaad, eenmaal buiten ging daar het gas er volle bak
op en weg was hij.Wij doen het zoals
gewoonlijk op ons gemak en nemen de tijd om rond te kijken.Eenmaal deze sluis voorbij slingert de Moezel
zich tussen de bergen die allemaal bepland zijn met wijngaarden.
Toen we aan de kade van Wormeldange arriveerden stond op
het infobord dat er mocht aangelegd worden tot 15-07-2018 te 13:15 uur. We hebben ons hier vastgemaakt en er bleek
ook nog gratisch elektriciteit aanwezig
te zijn. In de namiddag zijn we met de
fiets weer de auto gaan ophalen en reden hierbij over het mooie fietspad dat
hier langs de Moezel ligt van Wormeldange via Ehnen, Stadtbredimus, Remich,
Kleinmacker en Bech tot aan de jachthaven van Schwebsange.
Rond 08:00 uur passeerde er al een vrachtboot gevolgd door
twee jachten. Rond 10:00 uur waren we klaar en gingen we het jacht achterna dat
hier gisterenavond kwam liggen en dat al een uur geleden vertrokken was. Na een half uur arriveerden we voor de sluis
van Appach. Net voor we de sluis zagen,
kwam er nog een vrachtschip uit gevaren en toen we goed zicht voorbij die boot
hadden zagen we het eerste jacht in de sluis liggen. Wij hadden de sluis al opgeroepen dus die
wisten dat we eraan kwamen en ze zouden op ons wachten. We gingen dan met twee omlaag en toen we uit de sluis voeren kwamen we in
Luxemburg en Duitsland terecht.
Het eerste Château in Luxemburg, Schengen, allemaal sloten ter herrinnering. De actuale pompprijzen.
De grens loopt hier in het midden van de Moezel. We passeerden de aanlegsteiger voor
passagiersboten in Schengen en 4 km verder gingen we de YH Schwebsange binnen. Na het eten met de fiets van de haven naar het dorpje
Schebsange, via Wintrange en Remerschen naar Schengen. Van hieruit naar
Contz-les-Bains, daar de Moezel over en terug naar Sierck-les-Bains om de auto
op te halen.
Dag 64 - Woensdag 11-07-2018 - Kade Sierck-les-Bains
Voormiddag de stadswandeling gedaan die ons via smalle
straatjes met oude gebouwen langs een riviertje en langs de straten waar
vroeger een aantal leerlooierijen gevestigd waren bracht. Dit dorp schijnt vroeger het Mekka van de
leerlooierijen geweest zijn. Het leer
zou van uitstekende kwaliteit en sterkte geweest zijn. Tevens waren er enkele grote slagers en
enkele weverijen. Nadien het Château des Ducs de Lorraine bezocht.
Smalle straatjes, marktplein, riviertje, oude burcht met
uitzicht op de Moezel in Sierck-les-Bains.
Gebouwd in de 11e eeuw, vermoedelijk op een
Romeinse ruïne, heeft het een hele historie achter zich. Het is grotendeels gerestaureerd maar een
klein stukje is niet toegankelijk waar nu nog gewerkt wordt. Het is wel de moeite om eens te bezoeken. Savonds
nog een stukje gefietst tot aan de laatste sluis in Frankrijk aan het drielandenpunt
Schengen en terug.
Dag 63 - Dinsdag 10-07-2018 - Steiger Thionville â Sierck-les-Bains
Te 09:30 uur vertrokken.
Van Thionville ging het verder stroomafwaarts richting sluis
Koeningsmacker. Onderweg nog enkele
grote vrachtschepen tegen gekomen, allemaal Belgen en één Luxemburger. In Haute Ham is een nieuwe jachthaven bij
gekomen die van vorig jaar geopend is.
Er zijn alle mogelijke faciliteiten, er is zelfs een kleine shop, je kan
er een waterscooter of kleine zeilboot huren en zelfs les volgen. Iets verderop wilden we voor de sluis aan de
steiger van Cattenom gaan liggen maar daar was geen plaats meer en er was geen
beweging zodat we niet weten of we van de steiger af konden. Dan het andere jacht maar gevolgd de sluis is.
Zonnewijzer in Yutz.
Oud tramstation in Yutz
Wij waren net binnen toen de twee Nederlandse boten die
bij ons in Thionville hadden gelegen en later zouden vertrekken eraan
kwamen. We gingen dus met zn vieren
naar beneden. Beneden lag weer een grote
vrachtboor, weer een Belg, te wachten.
Enkele km verder kwamen we aan de kade in Rettel. De twee Nederlandse boten lagen er al vast en
wij wilden er bij gaan liggen maar er was niets meer om aan vast te maken. Uiteindelijk hebben we piketten geklopt maar
toen er even later een snelle motorboot passeerde voelden we dat de kiel enkele
malen op de bodem tikte. We zijn dan maar verder gevaren. In Sierck-les-Bains is ook een lange kade en
aan de laddertjes zijn telkens twee ringen gezet. We kozen er eentje uit en zijn dan daar gaan
liggen. Hier hebben we niets gevoeld van
de bodem en er kwam ook geen zand omhoog toen we er tegen lagen en de schroef
lieten draaien. Iets verder zou een Port de plaisance zijn maar die blijkt
weeral verschillende jaren dicht te zijn.
De steigers staan er nog en je kan er tegenaan liggen maar je kan niet
meer van de steigers af. Aan de kade was
het lekker luchtig, de rivier maakt hier een brede korte bocht waardoor de
grote vrachtschepen minder hard varen en het er rustig liggen is.
Na aankomst de auto opgehaald en savonds naar de voetbal
gekeken.
Voormiddag zijn we nog eens een wasje gaan doen,
ondertussen gaan winkelen en namiddag een dutje gedaan. Namiddag wat gelezen en we zijn die dag eens
vroeg gaan slapen.
Dag 61 - Zondag 08-07-2018 - YH Centrum Metz â Steiger Thionville
Na het ontbijt ben ik met Koen hun auto naar Thionville gaan
brengen. We dachten eerst niet zo ver te
gaan maar onderweg zijn hier net geen mooie plaatsjes om aan te leggen. We zullen dan vandaag 30 varen met 4 sluizen
erin. We vertrokken te 10:30 uur naar
sluis Metz. Hier moesten we langs de
kleine sluis en weer alleen dus alle ruimte.
Tussen Metz en Thionville.
Dan ging het verder naar sluis Thalange die 13 km verder
ligt. Daar moesten we samen met een
zeilboot die ons onderweg voorbij gevaren was wachten gezien er net een groot
vrachtschip werd opgeschut. Weer verder
ging het naar sluis Orne-Richemont waar zich hetzelfde scenario herhaalde. Hierdoor ging het vlot vooruit en te 15:40
uur konden we terug alleen in sluis Thionville.
De zeilboot was die al gepasseerd.
Onderweg was het tijd om Lenn en Nout eens een kleine vaarcursus te
geven. Nout was er het snelste mee weg
en kende na één maal zeggen al dadelijk het verschil tussen bak- en stuurboord
en kon de boot het best op koers houden terwijl hij tussen de boeien moest
varen. De vragenmachine stond niet dikwijls stil en hij had er duidelijk zin in
en zei ons dat hij als hij groot was ook een boot wij kopen ! Later was het de
beurt aan Lenn. Het ging wel goed maar
die was blijkbaar niet zo veel geintresseerd als Nout en heeft niet lang gevaren.
Na sluis Thionville was het nog een kilometer naar de steiger van
Thionville. Hier vonden we te 16:20 uur
een plaats aan de stroomafwaartse kant van de steiger. Koen is na het aanleggen dadelijk vertokken
omdat hij op tijd thuis wild zijn gezien Kiko ernstig ziek was en snel
achteruit ging. Rond 19:30 uur kregen
wij een berichtje dat ze bijna thuis waren.
Momenteel is het hier wat onrustig gezien de passage van de snelle
motorboten met waterskiers die hier telkens passseren. Later op de avond viel dat stil en werd het
rustig. Savonds nog een wandeling over
de kade naar een soort kermis, Rive en Fête, allemaal standjes met eten en
drinken op de prommenade langs het water gemaakt en een stukje door de stad
terug naar de boot.
Na het ontbijt vertrokken voor een stadswandeling. Het is een mooie stad met veel groen, mooie
bloemen en op veel wegen fietspaden. Er
zijn 4 stadswandelingen die aangegeven worden met driehoekige plaatjes op het
voetpad en een marking met een gele, groene, rode of paarse lijn. Het brengt je langs een heel pak oude mooi
gerestaureerde gebouwen, kerken, stadswallen , het Centre Pompidou, het grote
stationsgebouw, enkele winkelcentra en in de oude stad langs de vele
restaurantjes en terasjes Hier moet je
niet zoeken naar een terras, meer naar een plaats erop die nog niet bezet
zijn.
Nog steeds in Metz. Kajakcircuit op de Moezel.
Rond de middag lekkere pizza gaan eten en daarna terug de
wandeling voortgezet. We wandelden ook
langs het canoparkoers waar dit weekend een wedstrijd in de 2e
Nationale wordt gepeddeld. Onder de
bomen was het hier lekker maar toen je daar onderuit kwam bakte de zon er weer op los. Terug op de boot wat spelletjes gespeeld met
Lenn & Nout en naar de speeltuin geweest. Gezien we morgen gaan verder
varen moesten Lenn & Nout op tijd de kooi in.